يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۰۸
کد مطلب : 27337
"خطر تکفیری‌ها تمام مذاهب اسلامی را تهدید می‌کند"

ابراهیم الجعفری: بیشتر قربانیان داعش در عراق از اهل‌سنت هستند‌

قم نيوز : قم نیوز: وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه خطر جریانات تکفیری همه مذاهب اسلامی را تهدید می‌کند، گفت: ۸۴ درصد قربانیان داعش در عراق از بین اهل‌سنت، ۲ درصد مسیحی و ۱۴ درصد شیعه بوده‌اند.
ابراهیم الجعفری: بیشتر قربانیان داعش در عراق از اهل‌سنت هستند‌
به گزارش قم نیوز، ابراهیم جعفری دقایقی پیش در کنگره ‌جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، اظهار کرد: اسلام دین اخلاق نیکو و حسن خلق است، پیامبر اسلام(ص) نیز توانست قلب‌های مردم را با اخلاق نیکو و حسن خلق تسخیر و اعتماد آن‌ها را جلب کند.

وی افزود: قرآن کریم نیز اخلاق حسنه پیامبر(ص) را جزو ویژگی‌های بر‌تر ایشان ذکر می‌کند و از ایشان به‌عنوان اسوه حسنه نام می‌برد.

وزیر امور خارجه عراق با تقدیر از برگزاری کنگره ‌جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام خاطرنشان کرد: برای مقابله با تکفیری‌ها ابتدا باید آن‌ها را شناخت و شناخت صحیح این گروه‌ها اهمیت بسیاری دارد چراکه این گروه‌ها همه را با اسلامی جعلی که عرضه کرده‌اند، تهدید می‌کنند.

وی تصریح کرد: همه‌چیز از قلب آغاز می‌شود، در قرآن کریم بار‌ها آمده است که آیات الهی به قلب مؤمنان جذب می‌شوند و ایمان آن‌ها را زیاد می‌کند و همه بر این مسئله توافق دارند که اگر قلب تحت تأثیر قرار گیرد، ایمان نیز افزوده می‌شود.

جعفری تأکید کرد: ویژگی دیگر مؤمنان توکل به خداوند است، توکل و تأثیر قلبی در درون انسان است و خداوند به این دو عنصر، نماز خواندن حقیقی و انفاق را می‌افزاید. اقامه نمازی که سبب امر به معروف و نهی از منکر است باید مد نظر قرار گیرد و انفاق از روزی‌هایی است که خداوند به بندگان اعطا کرده است.

وزیر امور خارجه عراق افزود: دیگر نکته مهم در این بین، جامعه‌گرایی است چراکه خداوند انسان‌ها را به‌گونه‌های مختلفی آفریده است؛ در قرآن نیز این موضوع تأکید شده است. همه از یک زن و مرد آفریده شده‌ایم و تنوع در دیدگاه‌ها و‌ نژاد مسئله‌ای طبیعی است و اشکالی ندارد و این تنوع برای شناخت بیشتر انسان‌ها ایجاد شده است نه برای فرق گذاشتن و کشتن و قتل.

وی با اشاره به این مطلب که "اجتهاد علمای مختلف، مذاهب اسلامی را به وجود آورده است" افزود: در قرآن ۶هزار آیه و بیشتر وجود دارد که مسلمانان درآن‌باره "متفق القول" هستند، قبله و احکام بسیاری بین مسلمانان مشترک است و اختلاف در امور دیگر به‌دلیل همین مشترکات، جایز نیست.

نخست وزیر پیشین عراق تأکید کرد: با وجود این‌همه مسائل مشترک، سؤال اینجاست که چرا به‌جای تکیه بر مشترکات و جلوگیری از ریخته‌شدن خون مسلمانان، اختلافات ملاک قرار گرفته است. فرهنگ تروریسم و تکفیر، به‌دلیل اختلافات کوچک، خون و مال دیگر مسلمانان را مباح می‌داند و زمینه‌ساز گروهی مانند داعش است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش حرکت‌های تروریستی از ۱۱ سپتامبر آغاز شد و گسترش یافت. این بدعتی به نام اسلام است و وظیفه علمای اسلام، روشن‌گری در این زمینه است.

جعفری در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: تکفیری‌ها ابتدا به اهل‌سنت و مناطق آن‌ها حمله‌ور شدند و موصل که سنی‌نشین است، مورد تهاجم تکفیری‌ها و داعش قرار گرفت؛ این ترویست‌ها دین و مذهب ندارند. در عراق، بیشترین جنایات تکفیری‌ها میان اهل‌سنت بود و ۲ درصد مسیحی و ۱۴ درصد شیعه از کشتگان بودند و بقیه از اهل‌سنت بودند؛ بعد از این جنایات، همه عراقی‌ها از شیعه و سنی با هم متحد شدند تا با داعش مبارزه کنند.

وزیر امور خارجه عراق تصریح کرد: ارتش عراق و گروه‌های مردمی به یکدیگر پیوسته‌اند تا جلوی تکفیری‌ها را بگیرند، مطمئن باشید تکفیری‌ها به کسی رحم نمی‌کنند و هیچ مذهبی را راحت نمی‌گذارند بنابراین برای مقابله با آنان باید متحد بود.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcbzfb5.rhbzfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما