پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 45067
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
مدیر حوزه‌های علمیه:

چشم‌انداز و نقشه جامع پژوهشی در حوزه ترسیم شود

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر لزوم اجرایی شدن چشم‌انداز و نقشه جامع پژوهشی در حوزه گفت: هم اینک وضع پژوهش در حوزه خوب است ولی باید به آرمان‌ها و ایده‌آل‌ها نیز نگاه داشت و آنها را نیز در معرض توجه قرار داد.
چشم‌انداز و نقشه جامع پژوهشی در حوزه ترسیم شود
به گزارش قم نیوز، آیت الله علیرضا اعرافی چهارشنبه شب در پنجمین هم اندیشی مدیران واحدهای پژوهشی حوزه که در کتابخانه آیت الله بروجردی (ره) برگزار شد، با اشاره به خدمات علمی آیت الله بروجردی و حقی که ایشان بر حوزویان دارد گفت: همیشه باید در هر حال از این بزرگان و این علمای ربانی نام برد و به خصوص باید از امام و شهدا یاد کنیم که این مسیر نورانی را پیش روی ما قرار دادند.

وی افزود: همه فعالیت‌هایی که در حوزه انجام می‌شود گرامی و گرانسنگ است و موسسات پژوهشی بسیاری در حوزه فعالیت‌های فاخر انجام می‌دهند و مراکزی در قم حضور دارند که در عرصه‌های پژوهشی خاص فعالیت می‌کنند که باید از همه آن‌ها تقدیر کرد.

اعرافی بیان کرد: حوزه‌های علمیه گام‌های بزرگی در زمینه تحقیق برداشته‌اند و هم اینکه در عرصه بازپروری و تولید دانش معارف اسلامی تجلیات خوبی در حوزه ما قابل مشاهده است و قطعا هرگونه هم افزایی در این عرصه باید از دل این موسسات بیرون بیاید.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: سامانه و هم افزایی که از درون مجموعه‌های حوزوی ایجاد شود و انتظامی که ماشینی نیست و هوشمند و درون زا و متکی بر اندیشه‌های فعالان این عرصه است، باید ایجاد شود؛ البته مدیریت حوزه باید در مسیر پایه ریزی قلمروهای جدید و حمایت از این جریان تلاش کند.

وی گفت: نفس پژوهش،‌‌ همان دستیابی به حق و عرضه درست واقعیت‌ها برای رسیدن بشر به سعادت است که این مسئله از اهمیت خاصی برخورد است و مسؤولیت این جریان نیز بسیار مهم است؛ زمانی که این عینک حقیقت یابی و عرضه حقیقت متوجه به مفاهیم دینی می‌گردد، این مسؤولیت دو چندان می‌شود.

اعرافی خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه امیدواری فراوانی نسبت به دستاوردهای بزرگی که حاصل شده است وجود دارد و خوشبختانه در عرصه علوم اسلامی هم از یک تاریخ باشکوه برخوردار هستیم و اخیرا نیز این تلاش‌ها شتابان شده است. در عرصه زیرساخت‌های کلی و عرصه‌های نرم افزاری، در محورهایی شاهد شکل گیری یک جریان فاخر بوده‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: مراکز علمی پژوهشی و تخصصی و فناوری‌های تحقیقاتی و توسعه کتابخانه‌ها و پایه ریزی مجلات و اعطای بودجه‌های پژوهشی و ایجاد چاپخانه‌ها، سایت‌ها و... از جمله فعالیت‌هایی بوده که در درون جامعه حوزوی شکل گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ذات درس‌های خارج، پژوهش است؛ ۶۰۰ درس خارج در حوزه وجود دارد که در زمینه علوم عقلی و تفسیر و.... در سطوح عالی ارائه می‌شود. حجم تولیدات کتاب‌ها و نرم افزار‌ها و موسوعه‌ها و شکل گیری انجمن‌های علمی و گروه‌ها و اساتید حوزه از جمله حرکت‌های حوزه در این عرصه است و در قم ۴هزار استاد حضور دارند که فعالیت‌های فاخر پژوهشی و علمی را در این شهر انجام می‌دهند.

وی گفت: این شاخص‌ها نشان ازشکل گیری یک کاروان پژوهشی در حوزه است که نباید از این آمار‌ها گذشت. در عرصه پژوهشی در کشور ۳۰ شاخص وجود دارد ولی کمابیش در حوزه ما نیز این وضعیت وجود دارد که نشان می‌دهد هم اینک وضع پژوهش در حوزه خوب است ولی باید به آرمان‌ها و ایده آل‌ها نیز نگاه داشت و آن را نیز در معرض توجه قرارداد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: اصولا جای یک چشم انداز و نقشه جامع و نظام جامعی که راهنمای حرکت پژوهشی باشد انجام نشده است که البته این پروژه بزرگ در قالب‌های مختلف در دست پیگیری است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcbzgba.rhbs0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما