شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : 2414

معرفی کتاب یک شب و روز عاشورا

قم نيوز : قم نیوز: کتاب یک شب و روز عاشورا تالیف آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای به تبیین وقایع بی‌نظیر عاشورا می‌پردازد.
معرفی کتاب یک شب و روز عاشورا
به گزارش قم نیوز، کتاب یک شب و روز عاشورا تالیف آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای از سوی دارالعرفان زیر نظر استاد حسین انصاریان اواخر سال ۸۹ منتشر شده است.

واحد تحقیقات دارالعرفان الشیعی با نظارت هیئت علمی و محسن فیض‌‌پور به عنوان سرگروه پژوهشی ویرایش و تحقیق این اثر را بر عهده داشته است.

این کتاب دارای ۳۵۵ صفحه و قیمت ۶ هزار تومان است و در شمارگان دو هزار نسخه منتشر شده است.

کتاب یک شب و روز عاشورا دارای دو بخش اصلی یک شب و روز عاشورا و نبرد و خون است و دو لشکر و فکر شب، نص سخن، شب جنگجویان و بیداری رقیب، سپردن امانت، سپیده تاریک و روشن و نماز، قیام به دفاع، در کسوت محمد، نامه تحمیل بیعت، نص خطابه سومین و نگاه حضرت به پشت سر عمر سعد از موضوعاتی است که در بخش اول این کتاب مطرح شده است.

نگاهی به حر ریاحی سردار لشکر دشمن، خطر و نخستین حمله عمومی، فعالیت یکه‌سواران اصحاب، نماز خوف، دشمن سواره در پایان این کتاب کتابنامه، فهرست‌های تالیفات، آیات، روایات، اشعار فارسی و عربی، اعلام ذکر شده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: حادثه با عظمت کربلا، که نظیر آن در تاریخ حیات اتفاق نیفتاده و همانند آن اتفاق نخواهد افتاد به محوریت امام معصوم، معدن دانش و بصیرت و بینش و کرامت، حضرت ابوعبدالله الحسین(ع) که در حقیقت نبرد نور علیه ظلمت و درگیری ایمان با کفر، جهادی پاک و مقدس در برابر خباثت و شرارت و هیجانات هوای نفس و رویارویی فرهنگ الهی با آیین جاهلی فرعونی و مخالفت شدید علوی مسلکان با دست پروردگان مدرسه سفیانی و اموی بود، به حق در اخلاص و نتیجه‌بخشی و اثرگذاری بدون مثل و مانند است.

حسین انصاریان در ادامه این پیشگفتار گفته است: در حقیقت حادثه با عظمت و بی‌نظیر عاشورا در سرزمین کربلا که قبله عاشقان با معرفت است، پشتوانه توحید، بازوی توانمند دین، ضامن بقا، تداوم اسلام، سند قرآن و عامل تحرک انسان‌های آزادیخواه و حیات عقل و نور قلب است.

در بخش صبح و عصر عاشورا ـ صبح نور و عصر جنون این کتاب آمده است: عاشورا روز تلاش است که عقلای رشید ملت با عده ایستاده‌اند برابر نیروی مغرور بنی امیه که حمله آورده، بلکه آخرین بدنامی و ننگ را به خود اختصاص دهد.

در ادامه آمده است: صبح عاشورا نقطه مقابل عصر است، صبح آن از نورپاشی منطق شهدا به عقل بشریت و مدد دادن به عقل و خرد و به رای عقل، هنگامه‌ای است دیدنی، و عصر از دیوانگی اراذل و جنون شهوات هنگامه‌ای است دیگر؛ ترشحات افکار و نطق‌های آن عقول ارجمند جباران عقول هنگامه صبح را پر از نسیم جانفزای صبحگاهان می‌کرد که می‌توانست جان به مرده دهد.

در قسمت لشکر و فکر شب این کتاب نیز یادآور شده است: لشکر کوفه هم به انتظار رای نوینی شب را به روز می‌آوردند و شاید میل بیشتر سران لشکر و انتظار بیشتر نفوس کوفه به است که حسین(ع) تسلیم شود.

نویسنده در بخش سپیده تاریک و روشن و نماز خاطرنشان کرده است: با یک جهان‌بینی روشن برخاست برای وظایف روز، بعد از نماز صبح که در تاریک و روشن خواند و همه به امامت او نماز خواندند دستور داد که نی‌ها را در میان خندق بریزند و آتش بزنند.

در بخشی دیگر از این کتاب آمده است: عباس(ع) هم به ماموریت خود به سوی آنها روانه شد ولی اینقدر معلوم است که خودش تنها در موقع پیشرفت به دشمن حمله کرد و برای پیش آمدن و خود را رساندن شمشیر می‌زد و می‌شکافت و پیش می‌آمد تا خود را به جنگجویان خود که هدف آمالش بود رسانید و با اینکه جمعیتی از دشمن در چپ و راست ابوالفضل(ع) بودند، باز از میان غوغا خود را به در برد تا سالم پهلوی یاوران رسید و آنها را از شمشیر و سرنیزه نجات داد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcc.sqia2bq00la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما