قم نيوز : قم نیوز: مطرح شدن توافق محرمانه میان ایران و آژانس انرژی اتمی از سوی جمهوری خواهان امریکایی برای ایجاد چند دستگی هسته ای در کشور است.
برجام هیچ سند محرمانه‌ای ندارد/ حزب جمهوری خواه امریکا به دنبال ایجاد چند دستگی هسته‌ای در کشور
به گزارش قم نیوز، پس از اعلام نتیجه مذاکرات در ماه جاری مخالفان و منتقدانی هم در ایران و هم در آمریکا به تحلیل و بررسی متون برجام و گفته های مسئولان طرف مذاکره پرداختند. در این میان یکی موضوعی تحت عنوان توافق محرمانه میان ایران و آژانس از سوی جمهوری خواهان در کنگره آمریکا مطرح شده است.

طرح این موضوع از سوی جمهوری خواهان سبب شد تا پایگاه اطلاع رسانی هیل وابسته به کنگره آمریکا در این خصوص و در راستای رفع ابهام مطلبی منتشر کند که بر اساس آن گفته شده که "جمهوری‌خواهان اخیراً تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا از توافقات دو جانبه‌ای که بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) صورت گرفته است، استفاده کنند و افکار عمومی مردم آمریکا را به سوی مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ سوق دهند."

پایگاه اطلاع رسانی هیل همچنین در ادامه تصریح می کند: اکثر جمهوری‌خواهان نگران افکار عمومی مردم هستند به همین دلیل امیدوارند که با این استدلال های جدیدی که مطرح کرده‌اند، بتوانند مردم آمریکا را ترغیب کنند که با توافق هسته‌ای مخالفت کنند،سپس دموکرات ها سخت می توانند در مقابل افکار عمومی آمریکا مقاومت کنند و دیگر نمی‌توانند از از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کنند. ‎

حزب جمهوری خواه امریکا به دنبال ایجاد چند دستگی هسته ای در کشور
طبق این گزارش، اگر دموکرات ها هم با توافق هسته‌ای مخالفت کنند، احتمال زیادی وجود دارد که جمهوری‌خواهان بتوانند دو سوم اکثریت آراء‌ علیه توافق هسته‌ای با ایران را به دست آورند و آن هنگام است که اوباما دیگر نمی‌تواند رأی کنگره علیه توافق هسته‌ای ایران را وتو کند.

مطرح شدن توافق محرمانه میان ایران و آژانس انرژی اتمی از سوی جمهوری خواهان اما، از سوی برخی هدفی جدای از این گفته ها را نشان می‌دهد.

به بیان کارشناسان مسئله توافق محرمانه میان ایران و آژانس هر چند از سوی برخی سناتورهای جمهورخواه برای به چالش کشاندن کاخ سفید مطرح گردیده اما جامعه هدف آن بیشتر درون ایران و برای ایجاد چند دستگی هسته ای در کشور است. خط رسانه ای غرب بر چند صدا کردن ایران استوار است که با ابهام سازی در بندهای توافق و برتر مطلق نشان دادن غرب، تاکید بر حذف بسیاری از حقوق هسته ای ایران و مادام العمر بودن نظارت ها، عد م لغو تحریم ها و بالا بردن ارقام پول های بلوکه شده تا مبلغ ۱۵۰ میلیارد دلار به گفته اوباما برای بالا بردن سطح انتظار مردم از دولت پس از توافق، ادعای توافق محرمانه ایران و آژانس در باب مراکز نظامی و هسته ای صورت می‌گیرد.

محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران دراین خصوص می گوید: مسئولان و مقامات کشور برای اینکه در مسئله هسته ای برای اینکه هیچ گونه امکانی برای سواستفاده نباشد و در راستای ممانعت از بروز اختلافات باید اطلاعات مورد نیاز جامعه را به صورت شفاف و روشن را در اختیار جامعه بگذارند.

اطلاع رسانی دقیق مسئولان مانع ایجاد شایعه در جامعه
وی با بیان اینکه یکی از دلایل بیان چنین اظهاراتی از سوی جمهوری خواهان سبب ایجاد ابهام در جامعه می شود، چرا که مسئولان مربوطه هیچ اطلاعاتی درخصوص توافق ایران و آژانس بیان نکردند، تصریح می کند: در این صورت طبیعی است که جمهوری خواهان یا هر یک از طرفین مذاکرات در این خصوص اطلاعاتی بیان کنند جامعه ما نمی داند اصل ماجرا چه بوده و اصل توافق چیست.

به اعتقاد این استاد دانشگاه تهران عدم آگاهی و ندانستن اصل ماجرا در جامعه زمینه را برای ایجاد و رشد شایعه از سوی هر رسانه، کشور یا حزب جمهوری خواه فراهم می کند.

وی با بیان اینکه کسی نمی تواند مانع کنکجاوی مردم در مسائل مختلف شود، می افزاید: برای اینکه شایعه و خبرسازی در جامعه بی اثر شود مسئولان باید ابهامات مردم را پاسخ دهند اگر ما اطلاع رسانی نکنیم مردم به ناچار باید اطلاعات مورد نیاز خود را از منابعی دریافت کنند که دقیق نیستند.

کوشکی راه مقابله با شایعه پراکنی ها و ایجاد اختلاف ارائه اطلاع رسانی دقیق در این زمینه می داند و در ادامه خاطرنشان می کند: دشمن همیشه مشی و خط دشمنی را دنبال می کند و طبیعی است که در مسئله توافقات نیز امریکا به عنوان دشمن اصلی هر هدفی که دنبال می کند در راستای اهدافش باشد.

به گفته این استاد دانشگاه سردرگمی ناشی از ندانستن است و راه برطرف کردن آن اطلاع رسانی دقیق از سوی مسئولان است.

توافقات ایران و آژانس، توافق جانبی نیست
با انعکاس خبر توافق محرمانه ایران با آژانس انرژی اتمی و رد این گفته، کاخ سفید برای رد ادعاهای جمهوری‌خواهان در صفحه توییتر پیام‌هایی را قرار داده است که در یکی از آنها نوشته شده است: هیچ توافق محرمانه یا جانبی با ایران صورت نگرفته است، کنگره همه آنچه که ما در اختیار داریم را در اختیار دارد.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در این باره توییت کرد: سوء تفاهمات بسیار زیادی درباره توافق هسته‌ای ایران وجود دارد. این یک توافق خوب است اگر بر اساس آنچه که هست و قابلیت‌هایش و نه تحریفات مورد قضاوت قرار گیرد.

مقامات دولت اوباما می‌گویند که توافقات ایران و آژانس، توافق جانبی نیست بلکه یک اقدام استاندارد در ساخت معاهدات کنترل تسلیحات است.

در برجام و ضمایم آن هیچ سند محرمانه‌ای وجود ندارد
عباس عراقچی نیز چهارم مرداد ماه با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی درباره موضوعات مطرح شده در رسانه‌ها درباره توافق محرمانه ایران و آژانس گفت: در چند سال اخیر آژانس سوالاتی را از ایران مطرح می‌کرد که در این رابطه ابتکارات و راه‌حل‌هایی بحث شده و چارچوب‌هایی پیدا شد و در نهایت دو طرف به یک راه‌حل و نقشه‌ راهی دست پیدا کردند که در مذاکرات اخیر نیز میان صالحی و آمانو یک تفاهم جدید با عنوان نقشه راه همکاری منعقد شد که براساس آن میان ایران و آژانس موضوعات غرب حل و فصل می‌شود. البته این تفاهم و اسناد مربوط به آن بین ایران و آژانس محرمانه است و براساس قوانین بین المللی آژانس وظیفه حفاظت از این اسناد را دارد از اینرو در اینجا اعلام می‌کنم در برجام و ضمایم آن هیچ سند محرمانه‌ای وجود ندارد.

جمهوری‌خواهان در حالی تلاش می‌کنند تا افکار عمومی آمریکا را علیه توافق هسته‌ای با ایران برانگیزانند که نظرسنجی این هفته روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست و شبکه ای بی سی نیوز نشان می‌دهد که ۵۶ درصد از مردم آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcc0eq1.2bqso8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما