شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : 29264
دبیرکل خانه کشاورز در قم:

حداکثر مجاز بهره‌برداری از آب‌های تجدید پذیر ۴۰ درصد است

قم نيوز : قم نیوز: دبیرکل خانه کشور گفت: داکثر مجاز بهره‌برداری از آب‌های تجدید پذیر ۴۰ درصد است و این در حالی است که در برخی از استان‌های کشور این میزان بهره‌برداری ۱۰۰ درصد و حتی بیش از ۱۰۰ درصد است.
حداکثر مجاز بهره‌برداری از آب‌های تجدید پذیر ۴۰ درصد است
به گزارش قم نیوز، عیسی کلانتری صبح امروز در همایش روز مهندسی تحت عنوان «همایش مدیریت بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی» که در تالار معصومیه استانداری قم برگزار شد، بابیان خطر جدی بحران آب در کشور اظهار داشت: امروز یک دشمن خودساخته در کشور داریم و آن مسئله بحران آب است که اگر فکر جدی در این رابطه نکنیم در ۲۰ سال آینده با روندی که داریم طی می‌کنیم این کشور خالی از سکنه می‌شود.

دبیرکل خانه کشاورز افزود: وقتی میزان بارش کشور ۳۰ درصد بارش جهانی و میزان تبخیر آب ۲ برابر تبخیر جهانی است با مشکل جدی آب مواجه هستیم.

کلانتری بابیان مشکلات تغییر اقلیم و خشک‌سالی در کشور به دلیل افزایش جمعیت، پیشرفت فناوری و استفاده بد از آن خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی توسعه سازمان ملل، کشورهایی که ۲۰ درصد از آب‌های تجدید پذیر استفاده می‌کنند مصون از خطر هستند و اگر این میزان بیش از ۴۰ درصد باشد کشورهای دارای بحران هستند و تنها دو کشور در دنیا از آب‌های تجدید پذیر استفاده می‌کنند که شامل ایران و مصر است و این دو کشور دارای بحران جدی هستند.

دبیرکل خانه کشاورز تصریح کرد: کشور ما بر اساس آمار رسمی وزارت نیرو ۱۲۰ میلیارد مترمکعب یعنی ۸۰ درصد و بر اساس حرف کارشناسان ۹۷ درصد از آب‌های تجدید پذیر استفاده می‌کنیم و این یک بحران جدی است.

کلانتری بابیان اینکه در بخش کشاورزی ۸۸ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود، افزود: بر اساس آمار وزارت نیرو درسال گذشته با این میزان مصرف آب در بخش کشاورزی تنها برای ۳۳ میلیون نفر کالای اساسی تولید کردیم که کمتر از ۴۰ درصد نیاز غذایی کشور تولید شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق آمار آمایش سرزمین با افق ۱۴۰۴ باید اقتصاد اول منطقه باشیم و این در شرایطی اتفاق می‌افتد که تولید ناخالص ملی کشور در بخش کشاورزی به ۱۵ هزار دلار برسد و این در حالی است که میزان سرانه در کشور ما ۴۵ دلار یعنی کمتر از ۳ درصد کشاورزی کشور است.

کلانتری بحران آب را مثل بحران نفت جدی خواند و بیان کرد: حداکثر مجاز بهره‌برداری از آب‌های تجدید پذیر ۴۰ درصد است و این در حالی است که در برخی از استان‌های کشور این میزان بهره‌برداری ۱۰۰ درصد و حتی بیش از ۱۰۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: در بهترین شرایط در ۱۵ سال آینده تولید کالای اساسی ما کمتر از سال گذشته است و سقف تولید به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد که در این صورت باید فکر تأمین غذا از جای دیگر باشیم.

دبیر کل خانه کشور با درخواست عزم جدی همه مسئولان در رابطه با حل بحران آب در کشور تأکید کرد: بدون هیچ ملاحظه‌ای آب‌هایی که در کشور استفاده می‌شود چه مجاز و چه غیرمجاز باید نصف شود تا اینکه سقف بهره‌برداری در بخش کشاورزی به ۳۰ میلیارد مترمکعب برسد درحالی‌که امروز ۸۸ میلیارد مترمکعب مصرف می‌شود.

کلانتری افزود: باید بهره‌وری در بخش کشاورزی به ۷۵ درصد برسد و منابع آب شرب، بهداشت و بخش صنعت از آب‌های غیرمعقول استفاده کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcc0iqi.2bqoe8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما