جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : 34934
امام جمعه قم:

پیام همایش میلیونی اربعین وحدت بر محور ولایت است

قم نيوز : قم نگار: امام جمعه قم با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین امسال قدرت و عظمت تشیع و اسلام را به رخ کشید، گفت: پیام همایش میلیونی اربعین وحدت بر محور ولایت است.
پیام همایش میلیونی اربعین وحدت بر محور ولایت است
به گزارش قم نگار ، آیت الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه قم که در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد، اظهار داشت: انسان اگر تقوا پیشه کند با بصیرت می‌شود و حقایق را به درستی درک می‌کند و متوجه می‌شود که دنیا محل گذر و محلی برای آمادگی برای قیامت است.

تولیت حرم مطهر حضرت معصومه (س) با بیان اینکه انسان در میدان مسابقه نمی‌تواند مشغول آمادگی باشد و باید از قبل تمرین کرده باشد، افزود: قیامت جای تهذیب نفس نیست و باید این امور در دنیا تامین شود و انسان با توشه‌ای مناسب راهی قیامت شود.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه هدف‌های مهمی در سوره صف تبیین می‌شود، خاطرنشان کرد: این سوره هم همانند سوره‌های دیگر قرآن کریم با آیه "بسم الله الرحمن الرحیم" آغاز شده است، رحمان و رحیم اگر چه هر دو از ریشه رحمت هستند اما رحمان نظر به رحمت عام و گسترده خداوند دارد اما رحیم نسبت به بندگان خاص خداوند اشاره دارد.

وی تصریح کرد: جلوه رحمانیت خداوند بر جلوه غضبیت او سبقت دارد و به همین دلیل است که در آیات قرآن بر آن بسیار تاکید شده است و درسی که از آیه "بسم الله الرحمن الرحیم" برداشت می‌شود، این است که ابتدای هستی از رحمت حق آغاز می‌شود و شروع قرآن با غصب یا اقتدار یا دیگر صفات نیامده است.

آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه در سوره صف آمده است هر آنچه در آسمان و زمین است خداوند را تنزیه می‌کند، تاکید کرد: تمام موجودات عالم اعم از موجودات دارای عقل و شعور و آن‌هایی که فاقد عقل و شعور‌اند منزه بودن خداوند را بیان می‌کنند و او را تسبیح می‌کنند ولی ما تسبیح آن‌ها را درک نمی‌کنیم چرا که هر موجودی به نسبت خود زبانی دارد.

تولیت حرم مطهر حضرت معصومه (س) افزود: هر چیزی در وجود خودش نشانی از خداوند دارد و باید دانست که تسبیح خداوند متعال از طرف موجودات چیزی بر او نمی‌افزاید یا از او کم نمی‌کند و توبیخ خداوند تنها به این دلیل است که این تسبیح به نفع خود بنده است.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه تقوا اجتناب از اموری است که انسان را از تقرب به خداوند باز می‌دارد، تصریح کرد: گناهان از هر نوعی که باشند انسان را از خداوند دور می‌کنند و آنچه بیش از هر چیزی انسان را به خداوند نزدیک می‌کند انجام واجبات و دوری از محرمات است.

وی تاکید کرد: مراسم اربعین امسال با حضور بیش از ۲۷ میلیون نفر از عاشقان از سرتاسر جهان در نظم و امنیت برگزار شد، عاشقان اباعبدالله (ع) همدیگر را نمی‌شناختند و حتی زبان هم را نمی‌دانستند اما از نظر رفتاری با هم آنچنان با رحم و سخاوت بودند که گویا همدیگر را سال‌ها می‌شناسد که این تاکیدی بر گفتمان اباعبدالله (ع) است.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه پیام این راهپیمایی عظیم و معنوی وحدت بر محور ولایت بود، افزود: پیام دیگر این راهپیمایی عزت و ذلت ناپذیری در برابر مستکبران و ستمگران، درس آزادگی و استقامت، تلاش برای استقرار و حاکمیت دین خدا، به رخ کشیدن قدرت اسلام و تشیع در این همایش عظیم در کمال آرامش و معنویت بود.

تولیت حرم مطهر حضرت معصومه (س) تصریح کرد: مراسم راهپیمایی اربعین نقطه عطف و سرمایه عظیم برای جهان اسلام است که باید از آن بهره لازم را برای تحقق آرمان‌های اهل بیت(س) را برد و زمینه را برای ظهور حجه بن حسن (عج) فراهم کرد.

امام جمعه قم با اشاره به روز بیمه و با بیان اینکه بیمه جلوی خسارت‌های دفعی و غیرمحاسبه را می‌گیرد، تصریح کرد: بیمه پدیده‌ای است که نظم به کارهای اقتصادی می‌دهد و از افراد ضعیف حمایت می کند که مسئولان و مردم باید در این مورد اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی افزود: در آستانه روز دانشجو هستیم که در سال ۱۳۳۲ دانشجویان دانشگاه تهران به ورود معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران اعتراض کردند و از آن سال این روز به عنوان روز دانشجو نام‌گذاری شده است و هر سال نام و یاد آنها گرامی داشته می‌شود.

وی با اشاره به نامه دوم مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی، افزود: محور اصلی در نامه اول تلاش برای شناخت اسلام ناب بود و در نامه دوم تاکید بر شناخت نظامی بود که در درون خود تروریست را پرورش می‌دهد.

آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه در نامه ایشان تلاش شده بود بر رفتار دوگانه غربی‌ها در مواجه با تروریست تاکید شود،خاطرنشان کرد: اگر رفتارهای تروریستی در غرب اتفاق بیفتد باید با آن مقابله شود اما اگر همین حرکت در فلسطین انجام شود غربی‌ها حق را به تروریست‌ها می‌دهند، کسانی که در پاریس یا در سوریه و لبنان و عراق به خاک و خون کشیده می‌شوند در انسانیت فرقی نمی‌کنند.

وی افزود: در این نامه تاکید شده است که چرا غربی‌ها و آمریکایی‌ها وقتی یک عمل تروریستی در اروپا انجام می‌شود این چنین واکنش نشان می‌دهند اما وقتی همین عمل با همین شدت و حتی شدیدتر در کشورهایی همچون فلسطین، سوره و یمن انجام می‌شود، آمریکایی‌ها با کمال قساوت حق را به تروریست‌ها می دهند و آن را دفاع از خود می نامند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه روز ۱۸ آذر روز وقف، سنت حسنه‌ای است که سابقه‌ای دیرینه دارد، افزود: فلسفه اصلی وقف رفع نیاز از جامعه اسلامی است و باید وقف در اموری همچون ترویج دین و ترویج علم و دانش، اصلاح محیط زیست و ترویج حجاب و مواردی از این دست لحاظ شود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه روز ۱۵ آذر سالروز شهادت آیت الله دستغیب به دست منافقین است و با بیان اینکه منافقین از زمان انقلاب همواره به دنبال کارشکنی بوده‌اند، تصریح کرد: در تاریخ اسلام بعثت پیامبر(ص) سبب خیر و بیداری مردم بود اما رحلت ایشان تبدیل به اتفاقی تلخ شد چرا که به انحراف بزرگی در اسلام شد که خداوند از قبل در این زمینه هشدار داده بود، عقب گرد مسلمانان بار‌ها هم در دروه پیامبر (ص) و هم در دوره امام حسین(ع) و امام حسین (ع) مشاهده شد که مردم در پیمان خود با ایشان استوار نمانند.

وی با بیان اینکه از صدر اسلام این جریان عقب گرد، قربانیان بسیاری گرفته است، تاکید کرد: مرگ سراغ هر کسی از جمله امامان معصوم می‌آید، اگر امامان از دنیا می‌روند خداوند که در جای خود ثابت است و این ما هستیم که باید در پیمان خود با خداوند ثابت قدم بمانیم.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcc0oq1.2bq018laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما