جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : 33683
یادداشت/

پاییز به تنهایی با خود افسردگی نمی آورد

قم نيوز : قم نگار: فصل پاییز و زمستان به تنهایی عامل ایجاد، افسردگی نیستند اما بروز افسردگی درفصل پاییز وزمستان به دلیل اینکه بیدارشدن افراد درتاریکی برای رفتن به محل کار وبازگشت دوباره به خانه در هوای تاریک است می تواند نشاط وشادابی که ناشی از تغییرات طول روزوشب است، را ازانسان سلب کند.
پاییز به تنهایی با خود افسردگی نمی آورد
به گزارش قم نگار، بسیاری از ما عادت کرده ایم پاییز رافصل افسردگی، بی حوصلگی ورخوت بدانیم درحالی که متخصصان می گویند ممکن است افراد مختلف درزمان های متفاوتی این حس راتجربه کنند ونباید چنین تصور کرد که فصل پاییز وزمستان فصل افسردگی است در واقع این فصول به تنهایی عامل ایجاد، افسردگی نیستند اما بروز افسردگی درفصل پاییز وزمستان به دلیل اینکه بیدارشدن افراد درتاریکی برای رفتن به محل کار وبازگشت دوباره به خانه در هوای تاریک است می تواند نشاط وشادابی که ناشی از تغییرات طول روز و شب است، را از انسان سلب کند.

ترشح هورمون ملاتونین از غده پینه آل درمغز که هورمون وابسته به خواب نام دارد که در تاریکی وهنگام خواب شبانه، بیشتر ترشح می شود عامل افسردگی فصل پاییز وزمستان است.

بنابراین در پاییز و زمستان که طول روز کوتاه وطول شب بلند می شود میزان ترشح این هورمون در بدن افزایش می یابد ودر فرد ایجاد علایم افسردگی می کند.

روانشناسان معتقدند این نوع افسردگی در زنان نسبت به مردان ودر سنین بالای ۴۵ سال بیشترشایع است.

محل زندگی افراد نقش مهمی درافسردگی فصلی دارد، این بیماری درمناطق معتدل وسردسیر رواج بیشتری دارد.

خستگی مفرط وکمبود انرژی، نیاز شدید به خواب، به مواد قندی ونشاسته ای، افزایش اشتها وپرخوری واضافه وزن از نشانه های افسردگی فصلی در فرد است.

مراجعه به پزشک واستفاده از داورهای ضد افسردگی همراه با نوردرمانی،پیاده روی در هوای آزاد وروشنایی روز، ورزش کردن، صحبت کردن بادوستان و رژیم غذایی مناسب وخوردن گوشت قرمز، جگر، تخم مرغ، غلات، دانه های خوراکی، سبزی، میوه، به بهبودی فرد افسرده کمک می کند، کمبود آهن، امگا۳، اسید فولیک تاثیرمستقیمی بابروزعلایم افسردگی دارد.

نقش موثرخانواده را در کاهش وبهبود افسردگی فصلی نباید فراموش کرد، عشق، مراقبت وانگیزه، گوش شنوایی صبوری، درک کردن فرد افسرده، رفتارکردن باخوشرویی، تعریف از او ودادن اعتمادبه نفس و... از دارو های شفابخشی است که از سوی خانواده به کمک شخص افسرده می آید.

البته متخصصان اعصاب وروان معتقد هستند فصل پاییز باخود افسردگی نمی آورد بلکه کسانی که از قبل افسردگی داشته اند، باآمدن فصل پاییز بیماری آن ها بروز وشدید ترمی شود وفصل پاییز به تنهایی افسردگی نمی آورد، تغییرات جوی ومدت زمان کوتاه روز وبلندی شب ونبود نور خورشید درهورمون های مغزتعییرایجاد می کند.

کسانی که قبلا افسردگی داشته اند ومصرف داروی آن ها با بهبود قطع شده است باشروع فصل پاییز وافسردگی مقدار مصرف داروی ضد افسردگی بنا به تشخیص روانپزشک بیشترمی شود و فردافسرده نباید خود علایم را به عنوان بیماری تلقی نکند، بایدحتما تحت نظر روانپزشک درمان شود.

البته افسردگی در فصل پاییز وزمستان شیوع پیدامی کند و درمان دارویی افسردگی فصلی باتوجه به درجه بیماری وتشخیص روانپزشک شروع وتا پایان فصل بسته به نوع بیماری قطع می شود.

کاهش انرژی، تغییراشتها، تغییرخواب، تغییروزن و...ازعلایم افسردگی فصلی است، افسردگی در زنان نسبت به مردان بیشتر است ودر الگوی افسردگی فصلی هم، بیشتر زنان به این بیماری دچار می شوند.
هرفردی می تواند به افسردگی دچار شود که باتشخیص زودرس روانپزشک ودرمان به موقع ومناسب ودوری از خود درمانی می توان از تشدید افسردگی پیشگیری کرد.

نوردرمانی واستفاده از نورمصنوعی که مدت زمان روز وروشنایی را بیشتر کند ،براساس تشخیص روانپزشک ،یکی از راه های پیشگیری از افسردگی فصل پاییز است.

در واقع افسردگی حیولا نیست ویک بیماری است ،همان طور که جسم آدمی سرما می خورد روح هم سرما می خوردومی تواند دچارمشکل شود.

خیلی ها در مقابله با افراد افسرده در همان ابتدا به آن ها می گویند داروی ضد افسردگی اعتیادآور است واز مصرف آن دوری کن واگر خود فرد افسرده بخواهد به مرور زمان بهبود می یابد.

اما داروی ضد افسردگی به هیچ عنوان اعتیاد آور نیست وتصور غلطی است که در بین مردم عام رواج پیدا کرده است واگر افراد افسرده زیر نظر روانپزشک درمان نشوند، این بیماری روحی هیچ گاه آن ها را آسوده نمی گذارد.

انتهای پیام/ ۱۳۰
https://qomnews.ir/vdcc1eq1.2bq148laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما