سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : 29723
حجت الاسلام ذوالنور:

برخی به دنبال سواستفاده از مباحث هسته ای برای انتخابات هستند

قم نيوز : قم نیوز: کارشناس مسائل سیاسی با تاکید براینکه همه این‌ها منافاتی با حسن نیت تیم هسته ای ما ندارد ولی باید در این 3 ماه تلاش برای اصلاح آن داشته باشیم و باید در ادامه کار آن را جبران کنیم، تصریح کرد: ما همیشه در بحث پیشرفت‌های کشور شاهد سیاسی بازی و سیاسی کاری هستیم امروز نیز برخی جریانات برای انتخابات از این موضوع استفاده سیاسی می‌کنند و باید واقعیت را به مردم بگوییم ما نه شق القمر کردیم و نه اینکه تلاش‌های تیم مذاکره را نادیده بگیریم.
برخی به دنبال سواستفاده از مباحث هسته ای برای انتخابات هستند
به گزارش قم نیوز، این روزها بازار بحث درباره مذاکرات هسته ای و توافق لوزان نقل هرز محفلی است اینکه با ین توافق چه به دست آوردیم و چه امتیازی به طرف مقابل دادیم. برخی براین باورند که این توافق می تواند ایران را در مباحث تحریم ها و اقتصادی یاری دهد و برخی نیز آن را در منافات با خطوط و حدود تعیین شده می دانند و می گویند خط قرمز ها رعایت نشده. است.

به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در خصوص توافقنامه لوزان سوئیس اظهارداشت: موضع ایران در بحث مذاکرات و هسته ای را معظم انقلاب در بیانات خود تعیین کردند انجه مهم است تعهد به این خطوط قرمز ای است که رهبری تعیین کرده است.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این قرارداد در دو بعد قابل بررسی است در ادامه افزود: نخستین بعد این است که ما در مقابل دشمن حیله گر و زیاده خواه قرار داریم در این مذاکرات همه قدرت‌های بزرگ دنیا یک طر ف و ایران طرف دیگر قرار داشت و این کار بسیار سخت و مشکل بود.

وی با تاکید براینکه غربی‌ها بنا را براین گذاشته بودند که حق هسته ای به ما داده نشود تصریح کرد: اما همین که اقرار کردند این حق را به ما بدهند و این دستاورد بزرگی است.

حجت الاسلام ذوالنور در تشریح بعد دوم این مذاکرات عنوان کرد: احتمال لغو تحریم‌ها را فراهم کردند واین احتمال از آن جهت است که دشمن به خاطر بحث هسته ای ایران را تحریم نکرده است که بتوان گفت به قطعیت با توافق پیرامون مسائل هسته ای تحریم‌ها را برطرف می‌کنند.

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید براینکه غربی‌ها بارها تاکید کردند ابعاد مختلف تحریم باقی می‌ماند و تنها تحریم‌های هسته ای رفع می‌شود، خاطرنشان کرد: آن‌ها با ماهیت نظام و مردم ما مشکل دارند از همین رو احتمال اینکه تحریم‌ها باقی بماند وجود دارد اما امیدواریم این احتمال به کاهش و لغو تحریم‌ها بینجامد.

وی به رسمیت شناختن حق هسته ای و احتمال لغو تحریم‌ها را دو دستاوردها این توافقنامه عنوان کرد و افزود: در بعد دوم قرارداد لوزان؛ این یک قرار داد است و تنها یک بیانیه رسانه ای نیست در حالی که به ما و به افکار عمومی دنیا وعده دادند از همین رو اگر آن‌ها خلاف حقوق و خطوط قرمز ما عمل کنند و ما به وضعیت اول برگردیم از ما چهره ای بی تعهد و عهدشکن معرفی می‌کنند.

حجت الاسلام ذوالنور با اشاره به اینکه این قراردادی امضا نشده است ولی با توقعی که در افکار عمومی ایجاد کردیم از قرارداد امضا شده تعهد آور تر است، تصریح کرد: آن‌ها به ما می گویند نطنز تعطیل نمی‌شود در حالی که ما ۱۹ هزار سانتریفیوژ داشتیم که محدود شده و ما تنها باید از سانتریفیوژهای نسل اول استفاده کنیم این در حالی است که سانتریفیوژهای نسل ۸ ما ۲۰ برابر سرعت تولید دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید براینکه این محدودیت برای ما محدودیت به اشکال مختلف در کمیت و کیفیت است اظهارداشت: در تاسیسات فردو هزار سانتیرفیوژ ما باید غیر فعال شود و این که سانتریفیوژها فقط روشن باشند در حالی که هیچ استفاده ای نشود نتیجه ای برای ما ندارد و توهین به مردم ما است این در حالی است که مسئولان می گویند فردو فعال است.

وی با بیان اینکه در بحث آب سنگین اراک با تولید حجم سنگین پلوتونیوم با تغییرات در آن ماهیت آن عوض می‌شود دیگر راکتور آب سنگین نیست ولو اینکه اسم آن را عوض کنند گفت: تحقیق و توسعه ای که آن‌ها می گویند وقتی کیفیت را بستند و اجازه استفاده از سانتریفیوژهای نسل ۸ را نمی‌دهند و خروجی آن تنها ۳۰۰ کیلو قرار داده‌اند این در حالی است که در دانشگاه‌های تحقیقاتی می‌توانستیم انجام دهیم و نیازی نبود نطنز و فردو را برای آن انتخاب کنیم.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان اینکه مسئولان در مصاحبه‌ها مانور می‌دهند ما با همکاری دانشگاه‌های دنیا رشد وسیع داریم گفت: ما در این زمینه رشد داشتیم آن‌ها اگر می‌خواستند کمک کنند راه ما را نمی‌بستند نیازی به کمک آن‌ها نداریم ما را به خیر آن‌ها نیازی نیست.

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید براینکه همه این‌ها منافاتی با حسن نیت تیم هسته ای ما ندارد ولی باید در این ۳ ماه تلاش برای اصلاح آن داشته باشیم و باید در ادامه کار آن را جبران کنیم، تصریح کرد: ما همیشه در بحث پیشرفت‌های کشور شاهد سیاسی بازی و سیاسی کاری هستیم امروز نیز برخی جریانات برای انتخابات از این موضوع استفاده سیاسی می‌کنند و باید واقعیت را به مردم بگوییم ما نه شق القمر کردیم و نه اینکه تلاش‌های تیم مذاکره را نادیده بگیریم.

وی تاکید کرد: باید افکار عمومی را با توجه به آنچه رخ داده توجیه کنیم و اگر در این راستا توفیقی به دست آمده از درایت رهبری و حمایت مردم بوده است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcc1mqi.2bqoi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما