چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : 38903
منبع : پایگاه راهبردی خبری نکته آنلاین

گذر از هفت خان برای وام ازدواج

قم نيوز : قم نیوز: وام ازدواج برای هر یک از زوجین از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 4 ساله افزایش یافته اما مشکل آنجاست که برای دریافت وام 10 میلیون تومانی باید به مانند وام های گذشته از هفت خان بروکراسی اداری گذشت.
گذر از هفت خان برای وام ازدواج
به گزارش قم نیوز، آمار های رسمی حکایت از بالا رفتن سن ازدواج در کشور دارد.

بر اساس این آمار، میانگین سن ازدواج در پسران بین ۲۵ تا ۳۵ و برای دختران بین ۲۴ تا ۳۰ سال است که نشان می دهد در 10 سال گذشته سن ازدواج 5 سال افزایش داشته است.

دلایل متعددی برای بالا رفتن سن ازدواج وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به مشکلات اقتصادی، ادامه تحصیل، ترس و عدم مسئولیت پذیری، پذیرش سبک زندگی غربی و ... اشاره کرد.

سازمان ملی جوانان از وجود ۱۵ میلیون جوان مجرد در سنین ازدواج خبر داده و خواستار رفع موانعی شده است که در راه تشکیل خانواده آنان وجود دارد.

این سازمان، موج فراگیر تقاضا برای آموزش عالی را یکی از جدی ترین موانع ازدواج جوانان ایرانی می نامد در واقع جایی که دو دهه قبل قرار بود آموزش ازدواج آسان به مردم بدهد حالا به معضل ازدواج جوانان تبدیل شده است.

از سوی دیگر غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس نهم معتقد است که در حال حاضر 12 میلیون نفر جوان مجرد و در سن ازدواج در کشور وجود دارد که 4 میلیون نفر آنها بالای 28 سال سن دارند.

به گفته وی در سال 89 تعداد 900 هزار ازدواج به ثبت رسیده که این رقم در سال 94 به 680 هزار مورد کاهش یافته است.

در سال های اخیر برای جلوگیری از روند فعلی، اقداماتی انجام شده است که یکی از آنها پرداخت تسهیلات به زوجین است.

اخیرا نیز بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی موظف شد تا کلیه بانک ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده های قرض الحسنه پس انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد.

در این مصوبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 4 ساله افزایش یافت.

همچنین بانک مرکزی موظف است اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از 50 هزار نفر باشد.

طبق آمار بانک مرکزی ، 102 هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه موجود است که 36 هزار میلیارد تومان آن پس انداز و 66 هزار میلیارد تومان آن نیز جاری است.

بنابراین تنها می توان از 10 درصد این محل، وام ازدواج جوانان را از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان ارتقاء داد هر چند که به گفته مسئولین جای نگرانی برای تامین منابع وام ازدواج وجود ندارد.

از سوی دیگر شرایط پرداخت وام ازدواج و زمان بر بودن آن، برای زوجین مشکلات فراوانی به وجود آورده است و حالا که میزان تسهیلات ازدواج افزایش یافته باید از بروکراسی های موجود نیز کاسته شود.

زوجین جوان حتی برای دریافت وام 3 میلیونی با مشکلات زیادی مواجه هستند و باید هفت خان را بگذرانند تا دستشان به وام ازدواج برسد.

انتظار می رود با افزایش وام ازدواج، شرایط و زمان پرداخت نیز تسهیل شود تا زوجین بدون نگرانی بتوانند روی این وام حساب ویژه باز کنند و گره ای از مشکلات مالی شان را بر طرف نمایند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcc1oq1.2bq4x8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما