دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 45563
منبع : پایگاه اطلاع رسانی بهزيستي قم
معاون پیشگیری بهزیستی استان قم اعلام نمود:

طرح غربالگری اضطراب کودکان هم زمان باکشور درقم اجرا می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: معاون پیشگیری بهزیستی قم با اشاره به اجرای این طرح در کودکان ۵ تا ۶ سال گفت: طرح غربالگری اضطراب کودکان در استان قم اجرا می‌شود.
طرح غربالگری اضطراب کودکان هم زمان باکشور درقم اجرا می‌شود
به گزارش قم نیوز، حجت اله محمد زاده گفت : طرح مداخلات غربالگری و تشخیص زود هنگام اختلالات روانی و ارتقای سلامت روان جامعه همزمان در استان قم  اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از رسالت‌های اصلی دفتر مشاوره و امور شناختی معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی، ارتقای سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

‌معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی افزود: در این راستا طراحی انواع مداخلات زود‌هنگام در دوران کودکی را در اولویت کاری خود قرار داده است.

وی عنوان کرد: از جمله اقدامات در حوزه پیشگیری غربالگری است که با تشخیص زودهنگام اختلالات و کاهش بار بیماری‌ها، تاثیر عمیقی در ارتقای سلامت روان افراد جامعه دارد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: یکی از شایع‌ترین اختلالات دوران کودکی اختلالات اضطرابی است که بسیاری از علائم این اختلال با فرآیند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته شده و مانع از تشخیص و مداخلات به موقع می‌شود.

وی با اشاره به عدم تشخیص زود هنگام اختلالات اضطرابی کودکان افزود: اختلالات اضطرابی دوران کودکی به دلیل ماهیت خود کمتر از شیوع واقعی تشخیص داده می‌شوند.

‌معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی گفت: به طور کلی از هر هشت کودک یک کودک دچار اختلال اضطراب است که اختلال اضطراب کودکی پدیده‌ای گذرا نبوده و در صورت عدم درمان تا سنین نوجوانی و بزرگ‌سالی ادامه پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در صورت عدم درمان به موقع این اضطراب می‌تواند عاملی برای شروع بیماری‌هایی نظیر افسردگی و ترس‌مرضی و رفتارهای‌اجتنابی و بیماری‌های جسمی باشد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: این طرح در راستای تشخیص زود هنگام توسط دفتر مشاوره و امور روان شناختی معاونت توسعه و پیشگیری با همکاری معاونت امور اجتماعی استان اجرا شده است.

وی گفت: این طرح از اواخر سال 93 با برگزاری جلسات متعدد با مدیران مهدهای کودک و توزیع پرسشنامه اضطراب به اجرا در آمده است.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی گفت: در این راستا یک هزار پرسشنامه در بین کودکان 5 و 6 ساله در مهدهای کودک منتخب این طرح به اجرا در آمده است.

وی تصریح کرد: پس از ارزیابی نهایی کودکانی که تشخیص اضطراب برای آنها داده شده است به مراکز مشاوره منتخب و تحت نظارت بهزیستی ارجاع داده شده‌اند.

محمدزاده بیان کرد: اجرای این طرح به صورت رایگان است و لذا اجرای بهینه این طرح با همکاری و مشارکت خانواده‌ها انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از تشخیص قطعی اختلال، خانواده برای درمان راهنمایی و در صورت نیاز به روانپزشک معرفی می‌شوند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان قم خاطرنشان کرد: از مرحله ارجاع به متخصص یا نیاز به جلسات مشاوره بیشتر در صورتی که خانواده بضاعت تامین هزینه‌ها را نداشته باشد می‌تواند از یارانه بهزیستی بهره‌مند شوند.

 انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcc1pq0.2bqpe8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما