جمعه ۳۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۰۸
کد مطلب : 13478
برنامه‌های ورزشی طلبه‌های پاکستانی در قم

طلبه‌هایی که دوستی‌ خود را درزمین‌ بازی پیوند می‌زنند

قم نيوز : قم نیوز: بازی در زمین خاکی اگر چه خطرهایی برای بازیکنان دارد اما تعدادی از طلبه‌های جامعه المصطفی العالمیه سالهاست، دوستی‌های خود را در همین زمین‌ها پیوند می‌زنند.
طلبه‌هایی که دوستی‌ خود را درزمین‌ بازی پیوند می‌زنند
به گزارش قم نیوز، اگر بعدازظهرهای پنجشنبه و جمعه، گذرتان به خیابان سمیه نزدیک امامزاده شاه احمد قاسم بیفتد، در آن زمین‌های هموار که محل اجرای طرح بلوار پیامبر اعظم(ص) هست، این گروه طلبه خارجی را می‌بینید که لحظه‌های پرتحرک و بانشاطی را می‌گذرانند.

آنها با اینکه از امکانات اولیه والیبال برخوردارند اما بازی مهیج و زیبایی به نمایش می‌گذارند که اگر چند دقیقه تکنیک‌های بازی‌اشان را تماشا کنید مطمئن باشید دیدن کامل این بازی را به کارهای غیرضروری خود ترجیح می‌دهید.

یک رقابت جذاب که دو گروه ۶ نفره بدون اینکه بازیکن ذخیره داشته باشند، یک نفس، تکنیک‌های پنجه، ساعد، سرويس، اسپك، توپ گيري و دفاع را مثل بازیکنان حرفه‌ای انجام می‌دهند.

بازی آنها آنقدر صادقانه و با صفاست که اصلا نیازی به سوت و داور ندارند. هر کدام از آنها اگر خطا کنند دستشان را به نشانه اعلام خطا بالا می‌گیرند و بقیه متوجه می‌شوند.

طول و عرض زمین و اندازه تور آنها با تفاهم اعضای گروه مشخص می‌شود. خطوط زمین را - که پهنای آن باید ۵ سانتی متر باشد- با طناب نازک قرمز رنگ مشخص می‌کنند و با همان لباس رسمی بازی می‌کنند.



این جمع صمیمی، همگی اهل شمال پاکستان هستند که به شوق یادگیری علوم دینی، سال‌هاست مهمان جامعه المصطفی العالمیه هستند. آنها ۱۷ سال است که آخر هفته به بهانه والیبال دور هم جمع می‌شوند و تاکنون چندین نقطه از مناطق مختلف را برای گذران لحظات مهیج خود انتخاب کرده‌اند اما هر بار که طرح‌های عمرانی، پاتوق آنها را بهم می‌ریزد، بساط بازی را در جای دیگری پهن می‌کنند.

گاهی که شرایط نامساعد جوی مزاحم آنها می‌شود، در یکی از سالن‌های ورزشی با هم قرار می‌گذارند تا هیچ چیزی نتواند مانع قول و قرارهای هفتگی آنها شود.

زبان مادری آنها اردو است ولی فارسی را به راحتی صحبت می‌کنند.

تفریح و رفت و آمدهای خانوادگی
غلام حسنین وجدانی یکی از قدیمی‌ترهای این گروه است که از جامعه المصطفی فارغ التحصیل شده ولی به دلیل فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای که در بخش برون مرزی (اردو) شبکه ماهواره‌ای سحر و هادی تی وی دارد، در قم سکونت دائم دارد اما بقیه اعضای گروه پس از اتمام تحصیلات حوزوی باید به پاکستان برگردند تا هر کدام به عنوان مبلغ دین فعالیت کنند.

او درباره اعضای گروه می‌گوید: ما همگی اهل ایالت «گلگیت ویلتستان» که در شمال پاکستان، نزدیک مرز چین واقع شده، هستیم که قبل از حضور در قم با هم ارتباط دوستانه داشتیم.

ارتباط‌های آنها تنها به درس و بحث و والیبال محدود نمی‌شود. آنها علاوه بر اینکه رفت و آمدهای خانوادگی با هم دارند و بعضی از اوقات به مناطق خوش آب و هوای اطراف قم می‌روند، شب‌های جمعه هم دور هم جمع می‌شوند و زیارت عاشورا می‌خوانند و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی برای اعضای خانواده برگزار می‌کنند.



زندگی آسان با جذابیت‌های معنوی
وجدانی می‌گوید: والیبال برای ما یک ورزش تفریحی است که علاقه زیادی به آن داریم و یک بار در مسابقات والیبال جامعه المصطفی العالمیه مقام اول را کسب کردیم، اما هدف اصلی از برنامه‌های ورزشی و فرهنگی، دور هم بودن و استفاده مناسب از فرصت‌ها است.

او همچنین با ابراز خرسندی از حضور خود و دوستانش در شهر قم اظهار می‌کند: قم جذابیت‌های معنوی زیادی برای ما و خانواده ما دارد، برای همین دغدغه خاصی برای زندگی در این شهر نداریم.

به اعتقاد وجدانی از زمانی که حوزه علمیه قم محور حوزه‌های علمیه شیعی شده است، توجه به این شهر بیشتر شده و جویندگان علوم دینی از سراسر جهان برای کسب رسیدن به اهداف متعالی خود به قم می‌آیند.

او در مورد رشته‌های تحصیلی دوستانش می‌گوید: هر کدام از ما با توجه به علاقه‌ای که داریم در رشته‌های فلسفه و کلام، فقه و اصول، تاریخ اسلامی و ادیان و مذاهب درس می‌خوانیم و همگی دوستانم سطح ۳ حوزه را به پایان رسانده‌اند.

صحبت مان با غلام حسنین وجدانی ادامه داشت که اعضای گروه کمی استراحت کردند. دو سه نفر هم وسایل بازی را جمع کردند و آماده رفتن شدند. قرار بعدی آنها، شب در محفل خانوادگی قرائت دعا.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcc40qs.2bq1m8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما