قم نيوز : قم نگار: اگرچه در شهرهای مرزی کشور ورود و خروج کالای قاچاق راحت‌تر صورت می‌گیرد اما استان‌ها و شهرهای مرکزی هم از این مسئله در امان نیستند و قم یکی از همین استان‌هاست که محور‌های مواصلاتی‌اش به عنوان شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور محسوب می‌شود.
لزوم تقویت اهرم‌های مقابله با قاچاق کالا در شاهراه مواصلاتی کشور
به گزارش قم نگار، یکی از بزرگ‌ترین معضلات در جامعه ایرانی قاچاق کالاست معضلی که ضربه‌ای سنگین بر اقتصاد کشور وارد می‌کند و آثاری سوء بر تولیدات داخلی کشور دارد. این روزها قاچاق کالا به‌عنوان تهدیدی در مسیر تجارت کالا قرار گرفته و بر پیکره اقتصاد ضربه می‌زند.

قاچاق کالا سبب خروج ارز از کشور، کاهش درآمدهای گمرکی، کاهش میزان تولیدات داخلی، بالا رفتن میزان بیکاری و... می‌شود که همه این عوامل موجبات توسعه‌نیافتگی و عقب‌ماندگی یک کشور را به وجود می‌آورد. قاچاق کالا مانع رشد اقتصادی می‌شود و پایه‌های اقتصادی کشور را به مرز نابودی و شکست می‌رساند.

به جرئت می‌توان گفت که یکی از دلایلی که کشور ایران با وجود امکانات و موهبت‌های فراوان خداوندی که در جای‌جایش وجود دارد اما تاکنون نتوانسته به مرزی از توسعه‌یافتگی برسد همین مسئله قاچاق کالاست. کالایی که می‌تواند با ورود به بازارهای بین‌المللی سودهای کلانی را برای کشور حاصل کند اما به دلیل سودجویی برخی از افراد از میان می‌رود و گاه طعمه‌ای می‌شود برای دیگر کشورها که همان محصولات تولیدی خودمان را تنها به دلیل یک بسته‌بندی جالب و جذاب با قیمتی گزاف‌تر بر ما قالب سازند. همچنین ورود برخی از کالاهای قاچاق به کشور به دلیل ارزان بودن قیمت موجب از بین رفتن موقعیت‌های شغلی در داخل می‌شود.

طبق آمار ورود هر ۱۰ هزار دلار کالای قاچاق به داخل کشور یک فرصت شغلی را از بین می‌برد که با اندکی توجه به این آمار می‌توان یکی از دلایل اصلی بیکاری جوانان را قاچاق کالا عنوان کرد. طبق گفته رئیس ستاد مرکزی مبارزه با کالا و ارز قاچاق، حجم مالی قاچاق کالا و ارز در سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار بوده است و این در حالی است که هزینه‌های عمرانی طی یک سال در کشور معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان است که درواقع می‌توان گفت حجم هزینه‌های قاچاق کالا و ارز برابر با بودجه اقدامات عمرانی دو سال کشور است. قابل ذکر است که با همین میزان حجم مالی قاچاق یعنی ۲۰ میلیارد دلار می‌توان سالانه ۶۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد کرد.

حال جای تعجب این جاست که بسیاری از کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌‌شوند.

کشور ما در نقطه‌ای از جغرافیا واقع شده که با داشتن پهنه و وسعت زیاد امکان قاچاق کالا در‌ آن به‌راحتی فراهم است. قابل ذکر است که اگرچه در شهرهای مرزی کشور امکان ورود و خروج کالای قاچاق راحت‌تر صورت می‌گیرد اما استان‌ها و شهرهای مرکزی هم همچنان از این مسئله در امان نیستند؛ استان قم یکی از همین استان‌هاست که محور‌های مواصلاتی‌اش به‌عنوان شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور محسوب می‌شود و همین ویژگی موقعیتی مهم و استراتژیک را برای این استان ایجاد کرده است.

در این خصوص سید مهدی صادقی استاندار قم با بیان اینکه جلوگیری از قاچاق کالا در مبدأ ضروری است، گفت: ضروری است که تمام دستگاه‌ها فعالیت‌های خود را در راستای مقابله با قاچاق کالا در مبدأ انجام دهند.

وی با بیان اینکه لازم است برای مقابله با قاچاق کالا راه‌های مراودات اقتصادی ایمن‌سازی شود گفت: باید در این خصوص کارگروهی ایجاد شود تا به مشکلات دستگاه‌ها و تعیین سهم هر دستگاه در مقابله با قاچاق ارز و کالا رسیدگی کند.

لازم به ذکر است که بحث مبارزه با قاچاق کالا آن‌قدر اهمیت دارد که همیشه مورد توجه و تأکید علمای بزرگ است و ضروری است که در این زمینه مسئولان با احساس مسئولیت بیشتری اقدام کنند.

چندی پیش آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار با معاون سیاسی امنیتی استانداری قم در خصوص اهمیت مبارزه با قاچاق کالا گفت: مبارزه با قاچاق کالا پایه‌های اقتصادی را تقویت می‌کند که با تقویت اقتصاد می‌توان از نفوذ غرب جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه اقتصاد رابطه‌ای اساسی با سیاست دارد، افزود: امام صادق (ع) فرموده‌اند که مردم به امنیت، عدالت و فراوانی نعمت به‌طور جدی نیازمند هستند.

این مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: فعالیت و اقدامات شما ارتباطی اساسی با اقتصاد و امنیت دارد و لازم است در یک حکومت اسلامی تمام فعالیت‌ها به‌ویژه مسائل اقتصادی به‌صورت اسلامی انجام شود.

متأسفانه در هر جای دنیا که قدم گذاریم همیشه عده‌ای از افراد سودجو وجود دارند که رسیدن به میزان سودی اندک را فدای منافع و سرمایه‌های یک ملت می‌کنند و برای ضربه زدن به اقتصاد یک کشور هیچ‌گونه ابایی ندارند.

مجید کاظمی فعال اقتصادی دلیل اصلی قاچاق را بهره‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: کالاهای قاچاق معمولاً کالاهایی بی‌کیفیت هستند که سلامت افراد را با خطر مواجه می‌سازند.

وی آگاه‌سازی مردم و فرهنگ‌سازی در خصوص عدم استفاده از کالاهای قاچاق را مهم خواند و گفت: اگر مردم از مضرات استفاده از کالای قاچاق مطلع شوند هرگز از این کالاها استفاده نخواهند کرد.

کاظمی با اشاره به اینکه جامعه با چالش‌های اقتصادی فراوانی روبه‌رو است بیان کرد: لازم است که دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات چاره‌ای اساسی بیندیشد و در اجرای سیاست‌های درست اقتصادی سرعت بخشد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری دائماً بر حل مسائل اقتصادی تأکید دارند، افزود: باید تمام مردم و مسئولان در عمل به تأکیدات ایشان در خصوص اقتصاد مقاومتی توجه کنند که یکی از راه‌ها مقابله با ورود کالاهای قاچاق به کشور است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: قاچاق کالا موجب ضررهای جبران‌ناپذیری بر اقتصاد کشور به‌ویژه در حوزه مالیاتی می‌شود که این مسئله کاملاً مخالف الگوی اقتصاد مقاومتی است.

کاظمی با اشاره به اینکه یکی از دلایل قاچاق کالا فرار از مالیات است ادامه داد: متأسفانه قریب به ۳۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی بدون مالیات انجام می‌شود که لازم است از سوی مسئولان در این خصوص چاره‌اندیشی شود.

قابل ذکر است که برای جلوگیری از فرار‌های مالیاتی اقداماتی از سوی مسئولان در نظر گفته شده که از جمله آن‌ها طرح جامع مالیاتی است که در آن کالا از زمان خروج از مبدأ تا زمان مصرف رصد می‌شود و همچنین از طریق نصب و راه‌اندازی صندوق فروش می‌توان کالاهای قاچاق را ردیابی کرد چراکه در این روش باید مشخصات فروشنده و شرایط تولید به‌طور کامل بر روی محصول ثبت شده باشد.

با این حال و با تمام تلاش‌ها اما همچنان قاچاق کالا یکی از مشکلات اقتصادی محسوب می‌شود و شاید به‌راحتی نتوان از آن در امان ماند.

حجت‌الاسلام غلامرضا محمدی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی نیز در قم با اشاره به موقعیت جغرافیایی ویژه قم گفت: حجم تردد در محورهای مواصلاتی استان بسیار بالاست و همین مسئله کنترل راه‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌سازد.

وی با بیان اینکه کنترل مسیرهای عبوری نیازمند هوشیاری بالاست، افزود: همین حجم بالای تردد سبب شده که این استان همیشه در معرض قاچاق باشد .

وی اظهار کرد: قاچاق کالا بیشترین ضربه را بر تولید ملی می‌زند که جلوگیری از آن می‌تواند گامی در راستای توسعه اقتصادی و حمایت از تولید ملی باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه قاچاق آفت سرمایه‌های ملی است، ادامه داد: وقتی کالایی بدون مجوز به کشور وارد می‌شود تولید ملی با ضرر روبه‌رو می‌شود.

محمدی خواستار برخورد جدی مسئولان امنیتی با خاطیان شد و گفت: لازم است ابزارهای مقابله با قاچاق کالا تقویت و در این خصوص بیشتر چاره‌اندیشی شود که در غیر این صورت در تمام حوزه‌ها حرکت نظام با چالش و کندی روبه‌رو خواهد شد.

بر این اساس به نظر می‌رسد که مبارزه با معضل قاچاق نیازمند توجه به چند نکته است. شکی نیست که یکی از بهترین اقدامات در مقابله با قاچاق کالا تشدید نظارت‌ها و اقدامات امنیتی از سوی مسئولان است متأسفانه گاه دیده می‌شود که نسبت به بازرسی خودروهای عبوری توجه دقیقی صورت نمی‌گیرد. همچنین فرهنگ‌سازی در استفاده از کالاهای استاندارد داخلی و عدم استفاده از کالای قاچاق می‌تواند نقشی ویژه در این خصوص داشته باشد. باید تولیدکنندگان داخلی سعی در تولید کالاهای باکیفیت با قیمتی مناسب داشته باشند تا راه را بر ورود کالاهای قاچاق و استفاده آن‌ها توسط مردم ببندند.

باید گفت که یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری مبارزه با کالای قاچاق است از این رو باید تمام مردم و مسئولان با عزم و اراده‌ای راسخ همراه و متحد با هم برای مقابله با این پدیده حرکت کنند تا دیگر شاهد آمارهای تأسف‌بار قاچاق کالا و ارز توسط مسئولان نباشیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcc4iq1.2bq0e8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما