يکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : 33476
تبلیغ در ماه محرم

وقتی مغناطیس عشق حسین(ع) تو را به حرکت وا می‌دارد

قم نيوز : قم نگار: با آمدن ماه محرم روستاهای سراسر کشور و مناطق دور افتاده مهمان‌هایی دارند که از مدت ها قبل برای ورودشان لحظه شماری می‌کردند، طلابی که گاهی به عشق حسین(ع) تا آخر دنیا می‌روند و حدیث عشق به اهل بیت(ع) را برای مردم روایت می‌کنند.
وقتی مغناطیس عشق حسین(ع) تو را به حرکت وا می‌دارد
به گزارش قم نگار، از مدت‌ها قبل خود را برای این روز آماده کرده بود، روزی که باید بار سفر ببندد و همسر و فرزندان را ترک کرده و راهی شود آن هم در راهی که اگر چه سخت و طاقت‌فرسا اما پر از خیرو برکت است.

بیرق‌های عزای سالار شهیدان (ع) که در سطح شهر ظاهر شد همسرش ساکش را بست، دیگر بعد از چندسال زندگی راه و رسم زندگی طلبگی را آموخته بود، این بار هم باید شوهرش را راهی می‌کرد به جهاد در راه خدا، جهادی که خداوند خود وعده پاداش آن را داده است.

طلبه شده که بیاموزد و آموزش دهد و برای طلبگی نباید در خانه نشست، بلکه باید ایستاد و به راه افتاد، رفت به هر جایی که ذهنی و دلی تشنه آموختن است و هرجایی که دستی برای بلند شدن و به راه افتادن دراز شده است.

و چه زمانی بهتر از محرم برای آموختن، ماهی که سید الشهدا (ع) و یارانش برای جهاد در راه خدا و برای زنده نگه داشتن مکتب تشیع جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تابرای همیشه و برای تمام ادیان و تمدن‌ها درس آزادگی و تسلیم مطلق در برابرخالق باشند.
محرم فرصتی برای آموختن
محرم ماهی است که باید سیره جهاد اباعبدالله حسین (ع) و صبر خواهر بزرگوارش زینب کبری(س)را در گوش تاریخ زمزمه کرده و بشر را از خواب زمستانی‌اش بیدار کرد و او درس خوانده و طلبه شده که در راه چنین وظیفه بزرگی گام بردارد.

جای جای ایران را رفته است واز آداب و رسوم مردمان شهرهای مختلف آگاه است، از روستای رزن شهرستان ساوه گرفته تا روستاهای استان آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان را دیده و با مردمش زندگی کرده است و حالا منتظر است تا برگ جدیدی از صفحه زندگی‌اش رقم بخورد و راهی دیاری دیگر شود تا بتواند حتی لحظه و ثانیه‌ای در زندگی مردمان آن سرزمین تغییر ایجاد کند.

امسال هم مانند هر سال مبلغان بسیاری در ماه محرم الحرام شهرو خانه خود را‌‌ رها کرده و عازم روستاهای مختلفی شده‌اند تا وظیفه تبلیغ در دین را در روستاهایی که بعضا از نظر ارتباطی در حد قابل قبولی نیستند انجام دهند؛ مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف در این رابطه می‌گوید: در ماه محرم امسال ۶هزار مبلغ از استان قم به مناطق مختلفی درسراسر کشور اعزام شده‌اند، ۶ هزار جهادگر در راه خدا که مهاجر الی الله هستند و زن و زندگی و فرزند هم جلو آن‌ها را نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام احمد شعبانی همچنین در رابطه با محل تحصیل این مبلغان، افزود: مبلغان اعزامی سازمان اوقاف دو بخش هستند که یک بخش اعزامی از قم هستند و بخش دیگر در استان‌های دیگر حضور دارند و در حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل هستند که برای آن‌ها پرونده تشکیل شده و مبلغ رسمی سازمان اوقاف محسوب می‌شوند.
مسئولیتی سنگین به نام طلبگی
طلبه لباس پیامبر را می‌پوشد و در قبال آن مسئول است، مسئول اینکه سئوال‌های بیشمار ذهن‌های کنجکاو جوانان و نوجوانان را پاسخ داده و در تشخیص سره از ناسره دستشان را گرفته و در تاریکی و ظلمتی که دشمن با ایجاد شبهه ایجاد کرده است چراغ راه‌شان باشد و یا به گفته حجت‌الاسلام شعبانی: طلاب سر سفره امام زمان (عج) هستند و وظیفه دارند در امر تبلیغ با همت وارد شده و با تلاش و کوشش به نشر علوم دینی بپردازند.

اعزام مبلغ به نواحی مختلف کشور تنها به سازمان اوقاف ختم نمی‌شود، مسئول اعزام مبلغ دفترآیت الله مکارم شیرازی از اعزام ۴ هزار مبلغ توسط دفتر آیت الله مکارم شیرازی به مناطق محروم خبر می‌دهد و می‌گوید: بیش از ده سال است که اعزام مبلغ به مناطق محروم انجام می‌شود و در این زمینه آیت الله مکارم شیرازی وآیت الله صافی گلپایگانی از هیچ کمکی دریغ نکردند و به رفع نیازهای طلاب مبلغ می‌پردازند.

در حالی این مبلغان به مناطق دور دست اعزام می‌شوند که مردمان این نواحی همه با آغوشی باز پذیرای این مهاجران علی الله هستند؛ حجت الاسلام حبیبی تبار همچنین با تاکید بر اهمیت مسائل فرهنگی در تبلیغ، افزود: اعزام‌ مبلغان باهماهنگی سازمان تبلیغات و فعالان فرهنگی انجام می‌شود و درخواست‌ها بیش از آن است که ما بتوانیم به همه مناطق درخواست کننده مبلغ اعزام کنیم.

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز از دیگر نهادهایی است که همه ساله تعداد زیادی از مبلغان را به سراسر کشور اعزام می‌کند؛ مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از اعزام ۹هزار مبلغ مناطق مورد نیاز کشور در ایام محرم امسال خبرداد و گفت: طرح مباحثی همچون معارف اسلامی، احکام، فلسفه عاشورا و مبانی ارزشی انقلاب اسلامی از جمله فعالیت‌های مبلغان اعزامی است.
راهی آخر دنیا، تنها به عشق حسین(ع)
حجت الاسلام محسن باقری از مبلغان جوان حوزه علمیه قم، یکی از این هزاران طلبه ای است که هر سال خانه و کاشانه خود را در راه تبلیغ دین ترک می‌کند. روستای بازفت استان چهار محال بختیاری یکی از روستاهایی است که این طلبه جوان ایام تبلیغ خود را در آن گذرانده است و هنوز هم به نیکی از مردم این منطقه یاد می‌کند.

«برای تبلیغ به آخر دنیا رفتم» این را حجت الاسلام باقری وقتی از او خواستم موقعیت جغرافیایی محل تبلیغ را توضیح دهد گفت و افزود: جامعه هدف ما برای تبلیغ در این منطقه بیشتر نوجوانان و جوانان بود.

این طلبه جوان در حالی که هنوز هم دلتنگ روزهای خوشی بود که با مردم آن روستا گذرانده بود، گفت: این روستا‌ها از حداقل امکانات رفاهی که در شهر‌ها وجود دارد برخوردار نبود اما به قدری سادگی و صمیمیت موجود می‌زد که یکی از بهترین دوران زندگی من را رقم زد.

دنیای طلبگی فارغ از تمام سختی‌ها و مشکلاتی که به همراه دارد و همچنین گذشته از جایگاه و مقامی که خداوند خود برای مهاجر و جهادگر راه الهی در نظر گرفته است، محاسن زیادی هم دارد و یکی از آن‌ها همین زندگی با کسانی است که دلی به صافی آیینه دارند و گوشی شنوا که برای شنیدن حرف حق سرازپا نمی‌شناسند و زیستن با کسانی که می‌توان دستشان را گرفت و در راه حق با خود همسفر کرد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcce0q1.2bq1m8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما