پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : 32396
در بازدید از کاروانسرای دیرگچین عنوان شد:

شناسایی ۱۰۰ هزار اثر تاریخی/ پذیرایی از ۲۵ میلیون گردشگر خارجی

قم نيوز : قم نگار: معاون توسعه مدیریت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار سایت، محوطه و بنای تاریخی در کشور شناسایی شده است.
شناسایی ۱۰۰ هزار اثر تاریخی/ پذیرایی از ۲۵ میلیون گردشگر خارجی
به گزارش قم نگار، سمیع الله حسینی مکارم ظهر چهارشنبه در حاشیه بازدید تعدادی از مدیران مرتبط با گردشگری از کاروانسرای دیرگچین در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برنامه گردشگری در قم بیشتر زیارتی است، عنوان کرد: به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) اولویت اول در زمینه گردشگری برای شهر قم گردشگری مذهبی است اما با توجه به اینکه استان قم در بخش کویری کشور واقع شده است یکی دیگر از ابعاد گردشگری ما برای این استان گردشگری طبیعی است.

وی ادامه داد: بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از گردشگران ما گردشگران زیارتی هستند که به شهر مقدس قم و مشهد سفر می‌کنند اما گسترش گردشگری طبیعت نیز جزو برنامه‌های آینده کشور است که قم در این راستا می‌تواند فعالیت داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به بازدید از کاروانسرای دیرگچین اشاره کرد و گفت: این نقطه به دلیل موقعیت مکانی و قدمت تاریخی جزو نفایس ملی است که می‌توان از این ظرفیت فرهنگی و تاریخی برای یک مجموعه بین راهی کامل استفاده کرد.

وی دیرگچین را جزو مناطق نمونه گردشگری کشور عنوان کرد و گفت: تا کنون هزار و ۱۷۰ منطقه نمونه گردشگری توسط دولت‌های قبل تصویب شده که در مورد بسیاری از آنها مطالعات لازم صورت نگرفته است و این مناطق بدون توجه به مباحث قانونی و مطالعات لازم به بخش خصوصی واگذار شده است.

حسینی مکارم افزود: خوشبختانه طی دو سال اخیر پیگیری‌های لازم در زمینه مناطق نمونه گردشگری شکل گرفته که هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ منطقه گردشگری در اولویت قرار گرفته است و مسائل و مشکلات پیرامون آنها حل و فصل شده است.

واگذاری کاروانسرای دیرگچین به بخش خصوصی
وی به مشکلات پیش آمده برای منطقه نمونه دیرگچین اشاره کرد و گفت: این منطقه جزو مناطق گردشگری بود که مطالعات لازم در مورد آن صورت نگرفته بود که با پیگیری‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد مشکلات این منطقه نیز در حال بررسی است و مقرر شده است تا ۲۰ هکتار زمین در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد تا فعالیت خویش را در این منطقه آغاز کند.

معاون توسعه مدیریت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به واگذاری کاروانسرای دیرگچین به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: واگذاری خود کاروانسرا به دلیل اینکه جزو نفایس ملی است تابع ضوابط و مقررات خاصی است و برای واگذاری آن نیز طی شش الی هفت ماه آینده مزایده برگزار می‌شود.

پذیرایی از ۲۵ میلیون گردشگر خارجی
وی در ادامه با اشاره به اینکه در پایان برنامه ششم توسعه، تعداد گردشگران کشور از پنج میلیون نفر باید به ۲۵ میلیون نفر افزایش یابد گفت: ما در حال تدارک زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی از ۲۵ میلیون گردشگر خارجی در کشور هستیم.

حسینی مکارم همچنین به جذب سرمایه خارجی در بخش گردشگری اشاره کرد و گفت: آنچه برای ما مهم است جذب سرمایه داخلی و خارجی در بخش گردشگری است و ما همانطور که برای سرمایه‌گذاری داخلی مشوق‌هایی را ارائه می‌دهیم از سرمایه‌گذاران خارجی نیز استقبال کرده و تسهیلاتی را در اختیار آنان قرار خواهیم داد.

معاون توسعه مدیریت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: آثار تاریخی در کشور ما بسیار متنوع است و در حال حاضر یکصد هزار سایت، محوطه و بنای تاریخی در کشور شناسایی شده که ۳۲ هزار اثر به ثبت رسیده است.

وی به اقدامات دولت در خصوص مرمت و نگهداری آثار تاریخی گفت: دولت در حد توانایی خویش برای احیا و مرمت آثار تاریخی تلاش می‌کند اما یکی از راه‌های حفظ بناها استفاده از منابع مردمی است که در این زمینه افرادی که مالک بناهای تاریخی باشند می‌توانند با دریافت تسهیلات در احیای آثار تاریخی مشارکت کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcce1q1.2bqio8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما