قم نيوز : قم نیوز: نماینده مجلس خبرگان رهبری، تلاش برای رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید را تکلیفی ملی بر عهده همه مردم به خصوص مسئولان و دولتمردان عنوان کرد.
رفع دغدغه‌های رهبری و مراجع تقلید تکلیفی ملی بر عهده مردم و مسئولان است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی با اشاره به این که همه حوزویان و دانشگاهیان، ‌همه مسئولان و به طور کلی همه مردم باید دغدغه‌های اخیر مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ را جدی بگیرند، اظهار کرد: بیانات دلسوزانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان با ایشان و در حرم رضوی و همچنین نامگذاری سال جاری به نام "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نشان دهنده آن است که از نگاه معظم له، جایگاه فرهنگ در کنار سیاست و اقتصاد نیست بلکه فرهنگ زیربنای اصلی جامعه به شمار می‌رود، به طوری که بقیه مسائل و حوزه ها باید بر اساس معیارها و اصول فرهنگی تطبیق داده شود.

وی افزود: بی شک دغدغه و مطالبه مقام معظم رهبری نسبت به مسائل فرهنگی نشان از شناخت کامل ایشان از واقعیت‌های دنیای امروز دارد و این که در وهله بعد برای پیشبرد جامعه چه باید کرد.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: آن چه مهم است این است که باید تفکرات و دغدغه های فرهنگی رهبری در تمامی سطوح جامعه وارد شود و در سایه اعتقاد عملی و انسجام تمامی افراد و به خصوص مسئولان، هرچه بیشتر مسائل فرهنگی جامعه، رنگ و بوی اسلامی به خود بگیرد.

وی همچنین به نقش بسیار ممتاز و بلکه بی نظیر حوزه های علمیه در راستای ترویج فرهنگ اسلامی در سطح جامعه تاکید کرد و افزود: به هر حال از دیرباز نهاد روحانیت و حوزه های علمیه متولیان فرهنگ و دین و اعتقادات افراد جامعه بوده اند و مردم همواره به روحانیون و علما به عنوان اسوه و الگوی خویش نگاه می کرده اند و بیان و گفتار و نیز نحوه معاشرت ایشان به عنوان نماد فرهنگ دینی جامعه مطرح بوده و مردم آن را از عمق جان می پذیرفته اند.

احساس بی‌نیازی برخی مسئولان گذشته از حوزویان

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بنابراین کاملاً طبیعی است که در طول تاریخ، مردم ما در اندیشه ها و باورها و نیز رفتارها و سبک زندگی خود از بزرگان حوزه خط مشی می گرفته اند و این مسئله از آن رو مهم است که بدانیم ارتباط مسئولان دولتی و حاکمیتی با بدنه حوزه به خصوص بزرگان و علمای آن تا چه حد مهم و حیاتی می باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ موسوی تصریح کرد: با این وجود متاسفانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی مسئولان دولتی که ارتباط نزدیکی هم در ظاهر با حوزه های علمیه داشته اند این گونه برداشته می شده که یک نوع احساس بی نیازی نسبت به بهره گیری از حوزویان داشته اند و شاید برخی هم این طور فکر می کرده اند با وجود استقرار نظام اسلامی و در راس آن یک ولی فقیه جامع الشرایط، مسئولان نظام و دولت چندان نیازی به ارتباط با حوزه ندارند و حال آن که این نوع فکر کاملاً اشتباه است.

این استاد حوزه علمیه به دولتمردان توصیه کرد برای شناسایی و رصد دقیق نیازها و مشکلات فرهنگی کشور و یافتن راهکارهایی برای رفع آن ها، حتماً از توان و ظرفیت حوزه های علمیه و کارشناسان و نخبگان آن استفاده کنند.

وی همچنین بیان داشت: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که در راستای اشاعه فرهنگ اهل بیت(ع) ارگان های مختلفی از سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر نهادها، اعلام موجودیت کرده و با تشکیل جلسات و برنامه ریزی‌ها و اعزام مبلغ و غیره کارهایی را انجام داده و می‌دهند، اما به نظر می‌رسد بسیاری از این فعالیت‌ها کمی نگرانه بوده و مثلاً برای ارائه آمار و یا کسب بودجه هایی بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ما وقتی واقعیت های موجود جامعه را با نگاه تعمیق آمیز می‌نگریم آثاری که بر این حرکت‌ها مترتب شده چندان آثار امیدوارکننده‌ای نبوده و با وجود کارهای انجام گرفته به ویژه در عرصه‌های فرهنگی، ما هنوز با نقاط ضعف و کمبودهایی روبرو هستیم.

رویکرد دولت، امیدوارکننده است

وی با اشاره به این که رویکرد دولت یازدهم به درستی یک رویکرد اعتدال گرا و امیدوارکننده است، ابراز داشت: ما در عین انتقادات و گلایه‌ها، معتقد هستیم که باید دولت را در عرصه فرهنگ، راهنمایی و در عین حال کمک کرد تا ان شاء الله به تدریج بتواند دغدغه‌های رهبری، علما و مراجع را در حوزه فرهنگ برطرف سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ موسوی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید مجدد بر لزوم ایجاد و تقویت رابطه و تعامل دولت و حوزه گفت: البته به اعتقاد من خود حوزه علمیه نیز می بایست در این باره نقش آفرینی جدی داشته باشد؛ خوشبختانه هم رییس جمهور به عنوان سکان دار دولت و هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خود از فرزندان حوزه هستند و دغدغه های دینی و فرهنگی دارند،‌ منتهای مراتب آنچه مهم است این که عزیزان دولت باید بیش از پیش برای برقراری تعامل با حوزویان احساس نیاز کرده و بیشتر به خدمت علما و مراجع تقلید برسند تا با یک هم افزایی بهتر بتوان به فرهنگ و دین و اعتقادات جامعه خدمت کرد و دغدغه های فرهنگی را پاسخ گفت.

نگرانی همه جامعه

وی با اشاره به این نکته که دغدغه‌های فرهنگی، نگرانی تمام جامعه به ویژه قشر متدین است، اظهار کرد: اگر خدای ناکرده در برابر سیل بنیان برافکن تهاجم فرهنگی که اخلاق و باورهای مردم به خصوص جوانان را هدف گرفته، بی‌تفاوت یا کم تفاوت باشیم، دچار خسران های عظیمی می‌شویم.

این استاد حوزه تاکید کرد: در مسیر رفع ایرادات و نقاط ضعف فرهنگی نباید از توان جوانانی که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب در برابر دشمن در روز خطر سینه سپر می‌کنند، غافل شد و به هر حال باید در مسیر کسب رضای الهی و رضایت حضرت ولی عصر(عج) و نیز خشنودی علما و رهبری و مردم انقلابی و متدین گام برداشت.

احساس تکلیف دینی و انقلابی

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ موسوی، احساس تکلیف دینی و انقلابی در این باره را امری واجب برشمرد و تصریح کرد: به تعبیر رسای مقام معظم رهبری اگر در رابطه با مسئله فرهنگ و انحرافات جامعه، غفلت و کوتاهی صورت گیرد، یک رخنه فرهنگی بسیار خطرناک حاصل می شود و این مساله مثل رخنه های اقتصادی نیست که حالا بشود با برنامه هایی تا حدی آن را ترمیم کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: ابراز نگرانی مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان در عرصه مسایل فرهنگی و اعتقادی جامعه،‌ حقیقتاً یک زنگ خطر برای همه ما به خصوص مسئولان است که با احساس تکلیف و دغدغه بیشتر در امر تصمیم گیری ها و پیش تر از آن تصمیم سازی ها و بعد در مرحله اجرا، بتوانند از حجم این انتظارات و دغدغه ها بکاهند.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcce4qi.2bqse8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما