چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : 15836
لمس فرمان ماشین با دستانی پینه بسته

از پیکان تا 206 دنبال یه لقمه نان

قم نيوز : قم نیوز، مردم همه جا پوالاشونو خرج می‌کنن تا می‌خوان به این تاکسی‌های بیچاره پول بدن زورشون میاد نمی‌دونم چرا؟
از پیکان تا 206 دنبال یه لقمه نان
به گزارش قم نیوز، در مقابل بوستان نجمه منتظر تاکسی ایستاده بودم، با توجه به وسایل زیادی که در دستم بود مدام این پا و آن پا می‌کردم و تاکسی‌ها با طمع منتظر دربست گفتنم بودند که وقتی پاسخی نمی‌شنیدند گاز می‌دادند و می‌رفتند.
 
کلافه شده بودم که پیکانی مقابلم ترمز کرد، سرم را بالا گرفتم دیدم راننده خانمی پشت فرمان نشسته است گفت "کجاست مسیرت"؟ راستش اول کمی ترسیدم... مِن مِن کردم و بعد سوار شدم.
 
از داخل آینه خنده‌ای کرد و با نگاهی به عقب گفت: «با این همه بار،دربست بگیر بچه پولدار». خندیدم و در پاسخ گفتم: «ای خانم مگه یکی دو روزه هر روز به بهانه‌ای بخوام دربست بگیریم که نمیشه؛ ورشکست میشیم».
 
آهی کشید و گفت: «مردم همه جا پوالاشونو خرج می‌کنن تا می‌خوان به این تاکسی‌های بیچاره پول بدن زورشون میاد نمی‌دونم چرا؟ ما که توی روز به زحمت دو سه تا دربستی بهمون می‌خوره انگار خانوما سخت‌تر از مردا دربست می‌گیرن».
 
صحبت‌هایی زیادی بینمان رد و بدل شد و در نهایت رسید به اینجا که خانم راننده گفت مسافرکش است و هر روز در این مسیر و مسیر‌های دیگر کار می‌کند تا خرج خانواده را تامین کند، جالب‌تر از همه اینکه این راننده خانم از درآمدش راضی بود، اما کارش سختی‌های خودش را دارد.
 
خوب رانندگی می‌کرد و در راه هم یکی دو مسافر دیگر سوار کرد و وقتی از او پرسیدم که مسافر مرد هم سوار می‌کنی گفت: «اگر خانوادگی باشند این کار را می‌کنم چون اگر بخواهم اختصاصی برای بانوان باشم کلاهم پس معرکه است و چیزی دستم را نمی‌گیرد».
 
فعالیت 83 تاکسی بی‌سیم بانوان در قم
 
مدیر‌عامل سازمان تاکسیرانی قم می‌گوید که هر‌گونه مزایایی که برای تاکسی‌های آقایان در نظر گرفته شود به تاکسی بانوان نیز تعلق می‌گیرد و همه مالکان خودرو‌هایی که برای تاکسیرانی فعالیت می‌کنند بیمه تامین اجتماعی هستند.
 
علیرضا اقبالیان از فعالیت 83 تاکسی بی‌سیم بانوان خبر می‌دهد و می‌گوید: دو سال است که به این تعداد تاکسی اضافه نشده و همچنان 83 تاکسی مشغول فعالیت هستند.
 
درخواست بی‌شمار بانوان قمی برای تاکسی
 
وی با بیان مشکلات تاکسی بانوان عنوان می‌کند: تقاضای بانوان برای تاکسی بسیار زیاد است اما با توجه به اینکه بر اساس سیاست‌های کلی کشور این نوع خودرو تولید و واگذار نمی‌شود و خودرو‌های بانوان هم وجه تمایز داشته و باید به رنگ سبز باشد.
 
اقبالیان ادامه می‌دهد: تاکنون نتوانستیم تاکسی بی‌سیم در اختیار این بانوان درخواست‌کننده قرار دهیم و در حال حاضر مشکل اساسی در این زمینه همین موضوع است.
 
مدیر‌عامل سازمان تاکسیرانی قم با ابراز رضایت از نحوه عملکرد تاکسی بی‌سیم بانوان خاطرنشان می‌کند: خوشبختانه تخلفات بانوان به نسبت آقایان بسیار کمتر است و در حوزه مشتری مداری و روابط عمومی خیلی خوب برخورد می‌کنند و میزان رضایت‌مندی مردم از آنها خیلی زیاد است.
 
وی می‌افزاید: با توجه به اینکه بانوان محتاط رانندگی می‌کنند و به رعایت قوانین رانندگی پایبند هستند تخلفات کمتری هم از آنها دیده می‌شود و به مناسبت روز زن از 14 نفر از بانوان تاکسی‌دار به نیت چهارده معصوم(ع) تجلیل به عمل آمد.
 
206 سفید تاکسی امن بانوان

 
مریم اردلانی از رانندگان شخصی است که به صورت خصوصی به جابه‌جایی بانوان در نقاط مختلف شهر می‌پردازد و مشتریانش از او رضایت زیادی دارند.
 
سرعت عمل بالای مریم شاخص کارش است و بانوانی که مشتری ثابتش هستند می‌گویند وقتی با او تماس می‌گیریم به سرعت خود را می‌رساند و در تمام ساعات شبانه‌روز پاسخگوی تلفن‌های مشتریان است و به بانوان خدمت می‌کند.
 
وی علاقه به این کار را در اولویت قرار داده و می‌گوید: از آنجایی که قم شهری مذهبی است بانوان برای رفت و آمد حساسیت زیادی دارند، بنابراین وجود تاکسی بانوان برایشان بزرگترین امتیاز محسوب می‌شود چون به صورت امن به مقصد خود می‌روند.
 
مریم در پاسخ به این سوال که چرا از تاکسی‌های سبز مخصوص بانوان استفاده نمی‌کند؛ خنده‌ای بر لبانش می‌نشیند و جواب می‌دهد حوصله ندارم در چارچوب کار کنم؛ این‌طوری خیلی بهتر می‌توانم با خانم‌ها در ارتباط باشم و فعالیت کنم.
 
مسافر‌کشی با خودرو‌های شخصی در سطح شهر طبق قانون تخلف محسوب می‌شود و پلیس راهنمایی رانندگی در صورت مشاهده با این افراد برخورد قانونی می‌کند.
 
این راننده زن قمی در این‌باره بیان می‌کند: من کار خلاف نمی‌کنم و از این راه خرج زندگی خود را تامین می‌کنم و فقط به صورت سفارشی به جابجایی مسافران زن می‌پردازم و هیچ وقت به صورت گردشی کار نمی‌کنم و تا حالا هم به پست پلیس نخورده‌ام.
 
او از سختی‌های زیاد این کار گلایه دارد و می‌گوید که متاسفانه رانندگان مرد فقط خود را قبول دارند و زمانی‌که یک زن را هنگام رانندگی می‌بینند اصلا ملاحظه نمی‌کنند و همه مشکلات را گردن بانوان میندازند که این موضوع برای رانندگان زن دغدغه‌ای بزرگ است.
 
مریم نسبت به تاکسی‌های دیگر منصف‌تر است و و همین مسئله موجب شده تا مشتریان ثابت چندین ساله داشته باشد که همواره در صورت نیاز با او تماس می‌گیرند.
 
وی ادامه می‌دهد: گاهی آنقدر از کار خسته می‌شوم که وقتی شب سر بر بالشت می‌گذارم حس می‌کنم در این دنیا نیستم و وقتی چشمانم را باز می‌کنم می‌بینم صبح شده و گاهی نیمه شب نیز مسافران تماس می‌گیرند.
 
این بانوی راننده درباره نحوه امرار معاش بیان می‌کند: در گذشته با کار کردن در منازل دیگران به امرار معاش می‌پرداختم اما مشکل کمر درد پیدا کردم و دستهایم پینه بسته بود که تصمیم گرفتم با پس‌انداز و وام، خودرویی تهیه کنم و به کار با آن بپردازم.
 
این شاید یکی از هزاران قصه تلخ بانوانی است که مجبور هستند به عنوان سرپرست خانوار کار کنند تا آبرویشان حفظ شود و فرزندانشان در آسایش و راحتی زندگی کنند در حالی‌که بسیاری از زنان در سخت‌ترین شرایط مشغول زندگی در نقاط مختلف شهر هستند.
 
جایگاه و منزلت زن نمی‌پذیرد که او خود را وارد چنین مشاغل سختی کند که خطرات و تبعات بدی برای او به همراه دارد اما گاهی به ناچار فرد مجبور می‌شود بر خلاف میل باطنی دست به کار‌هایی بزند که او را شکسته و از لذت‌های اصلی زندگی دور می‌کند.
 
اینجا معلوم نیست چه کسی مسئول است تا  بانوان با این شرایط گلایه‌هایشان را بازگو کنند...

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcce4qs.2bqp18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما