سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : 35276

سهم ۱۱ درصدی موتورسیکلت در حمل‌ونقل شهر قم

قم نيوز : قم نگار: موتورسیکلت یک وسیله نقلیه غیر ایمن و آسیب‌زننده به محیط زیست است که باید هر چه کمتر در شهرها از آن استفاده کرد اما ۱۱ درصد سفرهای درون شهری قم با استفاده از این وسیله صورت می‌گیرد.
سهم ۱۱ درصدی موتورسیکلت در حمل‌ونقل شهر قم
 شاید یکی از بدترین آمارهای ترافیکی که در قم بتوان به آن استناد کرد، سهم ۱۱ درصدی موتورسیکلت از حمل و نقل درون شهری باشد. آماری که در کنار سهم اندک اتوبوسرانی در حمل و نقل‌های درون شهری، نشان از غیر استاندارد بودن رفتارهای ترافیکی در شهر ما دارد.

خیلی از مردم گمان کنند، خودروها بیشترین عامل آلوده کننده هوا در سطح شهرها هستند اما بر اساس آمار، موتورسیکلت‌ها در خط مقدم متهمان آلودگی هوا قرار دارند و با جثه کوچکشان یک چهارم آلودگی شهرها را تولید می‌کنند.

طبق آمار اعلام شده توسط مسئولان، راکبان موتورسیکلت‌ها عامل ۵۰ درصد تصادفات منجر به فوت در شهر قم هستند و ماهانه هزار مأموریت اورژانس این شهر به تصادفات موتورسیکلت‌ها اختصاص پیدا کرده است.

تولید ۴۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور در قم
همه این مصیبت‌های ایجاد شده در این عرصه در حالی است که در استان قم ۲۰ واحد تولیدی موتورسیکلت فعال است که حدود ۴۰ درصد تولیدات کشور را شامل می‌شود و مسئولان صنعت به وجود این واحدها افتخار می‌کنند. واحدهایی که محصولاتی با کمترین کیفیت و بیشترین آلایندگی تولید می‌کنند.

گرفتاری‌های اورژانس تنها یکی از مشکلات هزار و یک رنگی است که موتورسیکلت‌ها برای قم به وجود آورده‌اند. به گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم، ماهیانه هزار مأموریت اورژانس مربوط به موتورسوارهاست که یک‌پنجم مأموریت‌های کارشناسان این مرکز را به خود اختصاص می‌دهد.

محمدرضا حسنی، مشکل را از ضعف فرهنگ موتورسیکلت‌سواری در قم می‌داند. وی با بیان اینکه بیشتر حوادث مربوط به موتورسیکلت سواران از طریق رعایت ایمنی‌های لازم و مقررات راهنمایی و رانندگی قابل پیشگیری است، افزود: باید با انجام اقدامات فرهنگی آمار تصادف‌ها و در نتیجه مأموریت‌های اورژانس را در خصوص موتورسیکلت سواران کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: با کاهش یک پنجم مأموریت‌های غیرضروری می‌توانیم سرعت رسیدن آمبولانس‌ها به سر صحنه حادثه را ۲۰ درصد افزایش دهیم و این منوط به استفاده بهتر شهروندان از موتورسیکلت است.

محدودیت‌هایی برای موتورسیکلت در هسته مرکزی

بر اساس تمام تئوری‌های ترافیکی وضعیتی که امروز موتورسیکلت در قم دارد و سهمی که از حمل و نقل نصیب این وسیله نقلیه شده هیچ توجیه فنی ندارد. با این حال بخشی از مردم یعنی همان ۳۰۰ هزار نفری که در شمار موتورسیکلت‌سوارها هستند، گمان می‌کنند بدون این وسیله نقلیه نمی‌توانند زندگی خود را پیش ببرند و مخالف هر اعمال محدودیتی برای آن هستند. چندی پیش خبری در رسانه‌ها منعکس شده بود که طبق آن شهرداری اعلام کرده بود از عبور و مرور موتورسیکلت‌سوارها در هسته مرکزی شهر جلوگیری می‌شود.

سید امیرعباس صفوی، مدیرکل حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم به خبرنگار مهر، می‌گوید این خبر صحت نداشته و قرار نیست ورود موتورسیکلت در هسته مرکزی شهر محدود شود بلکه قرار است نسبت به مکان‌هایی که موتورسیکلت‌ها قرار است امکان پارک داشته باشند تجدید نظری صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه این وسیله نقلیه انواع و اقسام مشکلات را برای شهر قم به وجود آورده، افزود: ۵۰ درصد تصادفات منجر به فوت به وسیله موتورسیکلت‌ها صورت می‌گیرد که در نوع خود فاجعه است.

موتورسیکلت سوارها آزادانه در معابر رفت و آمد می‌کنند، وارد ورود ممنوع‌ها می‌شوند، هر جایی پارک می‌کنند و آسایش مردم را سلب می‌کنند

مدیرکل حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اذعان به اینکه موتورسواری در قم تابع هیچ ضابطه و قانونی نیست، اظهار داشت: موتورسیکلت سوارها آزادانه در معابر رفت و آمد می‌کنند، وارد ورود ممنوع‌ها می‌شوند، هر جایی پارک می‌کنند و خلاصه هر طور که بتوانند آسایش مردم را سلب می‌کنند.

وی با اشاره به نقایص قانونی برای محدود کردن موتورسیکلت سوارها ابراز داشت: نمی‌توانیم کارخانه‌های تولید موتورسیکلت را از استان بیرون کنیم یا مجبورشان کنیم که از استانداردهای روز دنیا در زمینه آلودگی صدا یا هوا استفاده کنند. مانع از خرید مردم هم نمی‌توانیم بشویم پس چاره‌ای جز ایجاد محدودیت در ترددها نداریم.

پیش‌بینی ۱۳ مکان
به گفته صفوی در هسته مرکزی شهر حدود ۱۳ مکان برای پارک موتورسیکلت در نظر گرفته شده که فقط در همین مکان‌ها امکان پارک وجود دارد. از طرفی با پلیس راهور هم هماهنگی‌هایی ایجاد شده تا موتورسیکلت‌های متخلف با جرثقیل به پارکسوار شمالی منتقل شوند.

مدیرکل حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم افزود: در گذشته نیروی انتظامی در تقاطعات و میدان‌های مهم شهر حضور پیدا می‌کرد و به اعمال قانون متخلفان می‌پرداخت اما این موضوع بازخورد منفی و تبعات اجتماعی داشت و آن‌طور که باید موفق نبود. کار جدیدی که در قالب این طرح قرار است انجام شود این است که به جای موتورسیکلت‌ها در حال حرکت موتورسیکلت‌های پارک شده را اعمال قانون می‌کنیم.

افزایش ۱۰۰ درصدی توقیف موتورسیکلت در قم

جانشین پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان قم هم در راستای ساماندهی وضعیت موتورسیکلت‌سواران از افزایش ۱۰۰ درصدی توقیف موتورسیکلت در قم طی هفت ماه نخست سال جاری خبر داد.

اگر همه دست به دست هم بدهند، تا مردم نخواهند، این مشکل از سطح شهر قم برطرف نخواهد شد

به گفته احمد پوربافرانی اعمال قانون طی هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش داشته است.

این نشان می‌دهد راهور هم نسبت به این موضوع حساسیت‌هایی دارد. با این حال گویا حتی اگر همه دست به دست هم بدهند، تا مردم نخواهند، این مشکل از سطح شهر قم برطرف نخواهد شد و به محض اینکه هوا رو به گرمی برود باز هم خیابان‌ها و پیاده‌روها مملو از موتورسوارانی خواهد شد که امکان مدیریت درست ترافیک را از این شهر گرفته‌اند و هزار و یک آسیب که آلودگی صوتی، آلودگی هوا، آشفتگی ترافیکی، نبود امنیت جانی و... تنها نمونه‌هایی از آن‌ها هستند را متوجه مردم خواهند کرد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcceiq1.2bqpm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما