دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : 24016

آیت‌الله جوادی آملی برای شاعران آیینی کلاس درس برپا کنند

قم نيوز : قم نیوز: یوسفعلی میرشکاک با اشاره به برگزاری جلسات انجمن شعر آیینی گفت: وجه معنایی شعر آیینی ما تحت تاثیر روضه ها و نوحه ها است و خوب است شخصیتی مانند آیت الله جوادی آملی برای شاعران آیینی کلاس درس برپا کنند.
آیت‌الله جوادی آملی برای شاعران آیینی کلاس درس برپا کنند
به گزارش قم نیوز و به نقل از مرکز خبر حوزه، یوسفعلی میرشکاک اظهار کرد: شعر آیینی دو وجه دارد، یکی از حیث صورت شعری و دیگر از حیث معنا. متاسفانه وجه معنایی شعر آیینی ما تحت تاثیر روضه ها و نوحه ها است و بیشتر حول وقایعی که مداحان و روضه خوانان نقل می کنند و اغراق شده، می گردد.

این شاعر آیینی کشورمان خاطرنشان کرد: در جلسات شعر آیینی هر هفته بحث داریم که برداشت ها و دانسته ها از وقایع تاریخی و مذهبی ضعیف است. شخصیت حضرت فاطمه (س) تنها این نیست که در را به پهلویش زده اند و فدک را از ایشان گرفته اند. برای بسیاری از زنان در طول تاریخ چنین اتفاقاتی رخ داده است و یا خیلی ها تشنه از دنیا رفته اند و تنها ویژگی امام حسین (ع) تشنه شهید شدنشان نبوده است.

شاعر کتاب "زخم بی‌بهبود" با انتقاد از این که بسیاری از شاعران آیینی کشور دانسته های دینی و مذهبی شان کم و ضعیف است، گفت: تا به حال یک حدیث به زبان شعر از شاعران آیینی جوان نشنیده ام که نشان دهد این جماعت امام حسین (ع) را می شناسند. تنها تخلیه شدن و گریه و زاری است و گاهی هم به سمت اشعار موهوم و با اغراق بسیار می روند.

میرشکاک با بیان این که از دوران صفویه به بعد شیعیان روبه روی اهل سنت صف آرایی کردند، عنوان کرد: از همان زمان از هر دو طرف (تشیع و اهل سنت) شروع کردند به شاخ و برگ دادن به موضوعات و رویدادهای تاریخی و احادیث زیادی جعل شد که در هیچ کدام از کتب تاریخی قبل از صفویه موجود نیست.

نویسنده "ستیز با خویشتن و جهان" با تاکید بر شباهت قیام امام خمینی (ره) با قیام امام حسین (ع)، گفت: امام حسین (ع) اگر قیام نمی کرد خاندان اهل بیت (ع) فراموش می شدند، همانطور که امام خمینی (ره) اگر قیام نمی کرد و در سال ۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی به نتیجه نمی رسید در قرن جدید از دین و مذهب و سنت هایمان کنده شده بودیم و دیگر این حرف ها مطرح نبود. متاسفانه بسیاری از شاعران آیینی مفهوم و علل حرکت های تاریخی را نمی دانند و تنها به شنیده هایشان از مراسم های عزاداری و نوحه خوانی ها اکتفا می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بهترین راه برای تصحیح نگاه شاعران آیینی به وقایع و رویدادهای دینی و مذهبی، این است که کلاس هایی بدون هیچ دغدغه و جلوه گری و از روی متون اساسی تشکیل دهیم و به معرفی اهل بیت (ع) بپردازیم. البته کار دشواری هم نیست و راحت می توان چنین کاری را پیش برد. پیشنهاد می کنم شخصیتی همچون آیت الله جوادی آملی کلاس هایی در حوزه هنری برای شاعران آیینی تشکیل دهند و از فضائل، مناصب و زندگی اهل بیت (ع) بگویند، شاید سخنانی شخصیتی مانند ایشان بر روی شاعران تاثیر بگذارد.

میرشکاک همچنین با انتقاد از رایگان بودن کارگاه های انجمن شعر آیینی حوزه هنری، عنوان کرد: برخی از جماعت روشنفکر که نه سواد دارند و نه شعرشان شعر است کلاس درس برگزار می کنند و هزینه های هنگفتی از هنرجویان دریافت می کنند و مخاطبان زیادی هم به کلاس هایشان می آیند و باورشان می شود که شعر همین است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین اشتباهات ما همین بوده که کلاس های انجمن شعر آیینی را رایگان برگزار کردیم و مخاطبان به دلیل این که بهایی برای کلاس ها ندادند، قدر آن را ندانستند و به دنبال یادگیری در این کلاس ها نبودند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdccexqi.2bq0s8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما