دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : 37292
گزارش/

شادی و غم‌های زندگی سالمندی/ وقتی بزرگ‌ترها را فراموش می‌کنیم

قم نيوز : قم نیوز: این روزها اغلب ما از شادی‌ها و غم‌های پدران و مادران پیرمان بی‌خبریم و نمی‌دانیم که دنیای آنها بسیار حساس‌تر و لطیف‌تر از دنیای عادی و روزمره ماست.
شادی و غم‌های زندگی سالمندی/ وقتی بزرگ‌ترها را فراموش می‌کنیم
به گزارش قم نیوز، در گوشه‌ای از پارک بر نیمکتی تکیه زده و دستان پینه‌بسته و چروکیده‌اش را زیر چانه خود می‌فشارد و مبهوت دنیایی را می‌نگرد که روزی برای رسیدن به آرزوهایش با آن ستیز کرد و موی‌های خود را در آن سپید؛ اما اکنون به پایان راه رسیده و هنوز دارد آرزوهایش را از روی صندلی غبار گرفته پارک جستجو می‌کند، آرزوهایی که قرار است همچنان آرزو بمانند، آرزوی داشتن یک سرپناه امن، یک زندگی آرام و بدون دغدغه، این روزها نه تنها آرزوهای جوانی‌اش را به دست باد سپرده بلکه اکنون باید از درد و رنج بیماری و گرفتاری‌های دوران کهولت هم یکی پس از دیگری گذر کند...

این تنها توصیفاتی اندک از حال و روز سالمندان امروز جامعه ماست، سالمندانی که تازه پس از رسیدن به دوران بازنشستگی باید به دنبال ایجاد یک حرفه و شغل برای گذران زندگی خود باشند. اکثر آنها نیز تاکسیرانی، مسافربری و کارگری را پیشه خود می‌کنند و حتی در کلانشهرهایی همچون تهران برخی از این افراد مسن مجبور به دست‌فروشی می‌شوند. مسئولان اندکی به هوش باشند؛ آیا به راستی این است حفظ حرمت بزرگان؟ آیا رسیدن به آخر راه، تازه رسیدن به اول راه است؟ آیا قرار است آینده‌ای که ما نیز به دنبال آن هستیم اینگونه به پایان برسد؟ آیا سالمندان جامعه نیازمند تکریم‌اند یا نیازمند ترحم و نگاه‌های تحقیرآمیز؟ به راستی ما را چه شده است! چرا باید سالمندان و بازنشستگان جامعه جزو کم‌درآمدترین و ضعیف‌ترین اقشار جامعه به حساب آیند؟ چرا باید در دوران لذت بردن از سال‌ها زحمت و تلاش و به ثمر رسیدن فرزندان اکنون پدربزرگ خانه ما با ذلت زندگی را از سر گذراند؟

بی‌شک کیفیت معیشتی و رفاه مردم و به ویژه سالمندان یکی از نشانه‌ها و محورهای توسعه‌یافتگی در جوامع مختلف است. محوری که متاسفانه در کشور ما وضعیت خوبی ندارد و نشان از نقاط ضعفی است که باید جبرانش کرد. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته قشر سالمند نقشی اثرگذار در توسعه و موفقیت جامعه ایفا می‌کنند. به عنوان مثال در اسپانیا سالمندان مروجان و مراقبان سلامت هستند و به نگهداری و مراقبت از بیماران می‌پردازند و در ایرلند سالمندان از مزایای مسکن و در انگلیس از مزایای سفر رایگان بهره‌مند می‌شوند.

بی‌شک این مزایا از مهمترین مسائلی است که یک سالمند برای گذران دوران باقیمانده از عمر خود دنبال می‌کند؛ سلامتی، داشتن یک زندگی آسوده و گشت‌و‌گذار در طبیعت از جمله مواردی است که می‌تواند بهترین احوال را به سالمندان ببخشد که متاسفانه این امر در جامعه ما مورد غفلت واقع شده و رسیدن به دوران سالمندی دوران آغاز دردسرهای جدید زندگی است.

طبق آمار افزون بر هشت درصد جامعه ایران را قشر سالمند شامل می‌شود و طبق پیش‌بینی‌ها، طی دهه آینده بیش از ۱۵ میلیون نفر از افراد جامعه را سالمندان تشکیل می‌دهند. اکنون نیز طبق آخرین سرشماری، تعداد قشر سالمند در کشور حدود ۶ میلیون نفر بوده اما متاسفانه تاکنون سیاست مطلوبی از سوی مسئولان برای رفع مشکلات قشر سالمند در پیش گرفته نشده و مشکلات جدی پیش روی جامعه سالمندان دیده می‌شود.

در استان قم نیز جامعه سالمند همچون دیگر مناطق دیده می‌شود و هفت درصد از جمعیت این استان را قشر سالمند (۶۰ سال به بالا) شامل می‌شود که پیش‌بینی‌ها نیز حکایت از افزایش سه درصدی تا پنج سال آینده دارد.

رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه اکنون ۸۴ هزار و ۸۵۱ سالمند در استان قم زندگی می‌کنند، گفت: از نظر ما افرادی در مرتبه سالمندی قرار می‌گیرند که دارای سن ۶۰ سال به بالا باشند.

وی با اشاره به اینکه از این میزان جمعیت سالمند در استان ۷۸ هزار و ۳۰۰ نفر در شهر قم و مابقی در روستاها ساکن هستند، افزود: برخی از سالمندان نیازمند توجه و حمایت بیشتری هستند که باید این مسئله مورد نظر قرار گیرد.

سلیقه حضور در اجتماع و رفع نیازهای حوزه بهداشت و درمان را مهمترین نیازهای این افراد خواند و گفت: خدمات‌دهی شایسته به سالمندان باید مورد توجه هر سازمانی قرار گیرد و از اکنون باید برای سالمندان آینده برنامه‌ریزی داشت تا در آینده باز هم شاهد بیماری و نارضایتی میان سالمندان نباشیم.

وی با بیان اینکه دولت و نیز خود خانواده‌ها هزینه‌های زیادی را برای نگهداری از سالمندان متحمل می‌شوند، ادامه داد: جلوگیری از این مسئله نیازمند ارتقا و حفظ سلامت در دوران جوانی است.

مدیرکل بهزیستی قم با اشاره به اینکه در میان قشر سالمند بعضی از تمکن مالی بهره‌مند نیستند و حتی محروم از امکانات اولیه زندگی هستند، گفت: بسیاری از این افراد زیر پوشش و حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند که سازمان بهزیستی در قم به حدود ۴ هزار و ۲۰۰ نفر از این قشر خدمات‌دهی می‌کند.

وی با بیان اینکه خدمات شبانه‌روزی و درمانی از سوی این سازمان به سالمندان اعطا می‌شود، اظهار کرد: هم‌اکنون دو مرکز شبانه‌روزی برای مراقبت از سالمندان در استان فعالیت می‌کند که البته تلاش داریم مراکز روزانه مراقبت از سالمندان را راه‌اندازی کنیم تا این افراد علاوه بر حمایت و مراقبت از سوی سازمان و بهره‌مندی از خدمات فرهنگی و آموزشی از جمع خانوادگی خود نیز جدا نشوند.

سلیقه استفاده از ظرفیت رسانه‌ای برای ترویج فرهنگ تکریم سالمندان در بین دیگر اقشار مثبت خواند و گفت: می‌توان با ایجاد رشته طب سالمندی به وضعیت درمانی سالمندان کمک کرد که این امر ورود دانشگاه علوم پزشکی قم و دریافت مجوز از سوی وزارت بهداشت را می‌طلبد.

حسین غضنفری کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه سن امید به زندگی در ایران در حال افزایش است، بیان کرد: همچنین با ارتقای سرانه خدمات بهداشت و درمان سن سالمندان در جامعه رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه دولت با اجرایی کردن طرح تحول سلامت گامی به سوی بهبود وضعیت سلامت جامعه برداشته است، گفت: هزینه‌های مراقبت از سالمندان و توان‌بخشی به آنان نیازمند بودجه‌های فراوان است که طرح تحول سلامت تا حدودی مشکلات در این خصوص را نیز رفع می‌کند.

غضنفری با اشاره به اینکه ایجاد تشکل‌های سالمندان موجب ارتقای فعالیت و تحرک میان آنان می‌شود، بیان کرد: بنیاد فرزانگان از جمله این تشکل‌هاست که هر استانی می‌تواند با همکاری دستگاه‌های مختلف در استان این بنیاد را ایجاد و از آن بهره‌مند شود.

حسین خان‌محمدی روانشناس سالمندی را دوران کمال خواند و گفت: تکریم و احترام گذاشتن به سالمندان اصلی‌ترین نیاز هر سالمند است.

وی گفت: متاسفانه مشغله‌های زندگی موجب غفلت و عدم تکریم از بزرگترها شده و این مهمترین عامل افزایش افسردگی و بیماری‌های روحی در بین سالمندان است.

این روانشناس با بیان اینکه ورود سالمندان به عرصه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی موجب افزایش روحیه و اعتماد به نفس در آنها می‌شود، گفت: استفاده و بهره بردن از تجربیات سالمندان در رفع بسیاری از مشکلات اجتماعی اثرگذار است.

وی با بیان اینکه باید همه تلاش‌ها به سوی ارتقای خدمات و افزایش رفاه سالمندان باشد ادامه داد: تلاش برای حفظ سلامت سالمندان به مثابه یکی از مهمترین اقشار جامعه بسیار مهم است که متاسفانه نظام سلامت تاکنون در این خصوص کم‌کاری کرده و جای کار بسیار است.

خان‌محمدی با عنوان اینکه توجه به شان و جایگاه سالمندان تاثیر زیادی در بهبود ساختار جامعه دارد افزود: به این مسئله تنها نباید در شهرهای بزرگ توجه کرد بلکه در مناطق محروم و روستایی نیز باید تلاش‌ها به سوی افزایش منزلت سالمندان باشد و از آنها حمایت جدی به عمل آید.

بر این اساس باید گفت که قشر سالمند قشری مهم از جامعه است که باید تامین خدمات رفاهی و معیشتی آنان از سوی سازمان‌ها و مراکز مختلف مورد توجه قرار گیرد و به عنوان قشری آسیب‌پذیر به آنها نگریسته شود. بی‌شک قشر سالمند نیازمند توجهات ویژه و رفع مشکلات معیشتی و درمانی است که اگر نسبت به این امر توجه نشود مشکلات فراوانی با هزینه‌هایی سنگین‌تر پیش پای نظام سلامت و درمان قرار می‌گیرد و آنگاه کار سخت‌ و سخت‌تر می‌شود. به واقع توجه به هر امری در ابتدا می‌تواند از بسیاری هزینه‌ها جلوگیری کند و اکنون باید بیش از همه نظام سلامت و درمان پیشقدم شود و بعد از آن مشکلات معیشتی و مسکن سالمندان از سوی مراکز متولی مورد توجه قرار گیرد. بعد از این امر نیز سازمان گردشگری باید به فکر باشد تا با ایجاد تورهای گردشگری مختص سالمندان با هزینه‌هایی اندک و حتی رایگان روحیه‌ای شاد و با لطافت را به قشر سالمند هدیه کند. باید دانست که قشر سالمند قشری است که می‌تواند با تجربیات حاصله از دوران زندگی راه را به نسل جوان نشان دهد و مسیر موفقیت آنان را هموار سازد و این تنها در صورتی امکان‌پذیر است که قشر سالمند ما دارای روحیه‌ای شاداب و خالی از استرس‌ها و مشکلات سالمندی باشد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcciiq1.2bqmo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما