پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : 40702
منبع : خبرگزاری فارس
مدیر فرهنگی جامعةالمصطفی العالمیه:

30 هزار طلبه خارجی در جامعه المصطفی تحصیل می‌کنند

قم نيوز : قم نیوز: مدیر فرهنگی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: هم‌اکنون 30 هزار نفر از کشورهای مختلف جهان در حال تحصیل علوم دینی در جامعه المصطفی هستند.
30 هزار طلبه خارجی در جامعه المصطفی تحصیل می‌کنند
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین حسین مرادی در کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی که ظهر امروز در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به تحصیل طلاب در جامعة المصطفی اظهار کرد: 47 هزار طلبه از 137 کشور جهان از جامعه المصطفی العالمیه فارغ التحصیل شدند و هم اکنون 30 هزار نفر از کشورهای مختلف جهان در حال تحصیل علوم دینی در جامعة المصطفی هستند.

مدیر فرهنگی جامعة المصطفی ادامه داد: هم اکنون این نهاد در سراسر جهان، 1100 مرکز پیوسته، همکار و کالج اسلامی دارد و جامعة المصطفی در 80 کشور جهان صاحب نمایندگی مستقل است. این نهاد با بسیار از محافل علمی جهان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است.

وی افزود: هم اکنون هشت هزار نفر از فارغ التحصیلان و طلاب جامعة المصطفی در قالب 220 تشکل و انجمن علمی برای گسترش فرهنگ دینی تلاش می‌کنند. یکی از این تشکل‌ها، 6 شبکه ماهواره‌ای را به صورت 24 ساعته به 15 زبان دنیا به روی آنتن می‌فرستد.

مرادی با اشاره به آرزوی متدینین در طول تاریخ گفت: در طول 1400 سال اخیر متدینین و دین دوستان این آرزو را داشتند که مرکزی را برای گسترش و توسعه مباحث دینی در دنیا داشته باشند و تشکیل نهادی به نام جامعة المصطفی از برکات انقلاب اسلامی بود.

مدیر فرهنگی جامعه المصطفی ادامه داد: در پی تحولات اخیر در برخی از کشورهای جهان نمایندگی‌های سیاسی کشورمان از جمله سفارت و کنسولگری تعطیل شدند و به دلیل بعد علمی و رویش‌های جامعة المصطفی تنها محل برای حفظ ارتباط ایران با این کشورها جامعة المصطفی است.

وی افزود: براساس سال‌ها تجربه در جامعة المصطفی می‌گویم که باید به دنبال مذاکرات با فعالان ادیان و مذاهب مختلف باشیم و گفت‌وگو میان میان ادیان و مذاهب با حضور دین داران و موحدان در دستور کار ما قرار بگیرد تا بتوانیم اندیشه خودمان را به جهان برسانیم.

مرادی با اشاره به اهمیت رسانه‌ها اظهار کرد: استفاده از رسانه‌ها برای ما اهمیت زیادی دارد، البته نباید تنها رسانه‌های گروهی را در نظر بگیریم، بلکه باید نرم افزارهایی همچون واتس‌آپ و تلگرام هم مورد توجه ما باشد، نرم‌افزارهایی که اکنون صدها میلیون نفر در جهان از آن استفاده می‌کند، بنابر آخرین آمار 45 میلیون کاربر در ایران از تلگرام استفاده می‌کنند.

مدیر فرهنگی جامعة المصطفی ادامه داد: ما باید از فرصت نخبگان برای ترویج و توسعه اندیشه‌های خود در جهان استفاده کنیم، هم اکنون ما برخی از اهداف اسلامی را با استفاده از نخبگان و مهاجر در کشورهای مختلف انجام دهیم. همچنین باید استفاده از هنر متعالی هم در دستور کار ما قرار بگیرد.

وی افزود: هنرهای متعالی همچون شعر و نقاشی است که لطافت خاصی در آن وجود دارد، ما می‌توانیم برخی از محتوای دینی خودمان را با استفاده از این هنرها در داخل و خارج کشور ترویج کنیم. همچنین ما باید اولویت‌ها و رویکردهای جامعه مجازی را هم بشناسیم.

مرادی با اشاره به ضرورت تغییر نگاه در حوزه پژوهش‌های دینی گفت: برای اینکه پژوهش‌های ما در حوزه معارف جهانی شود، باید خودمان را جای مردم کشورهای دیگر قرار بدهیم و به عنوان مثال از نگاه یک کافرزاده به مباحث دینی نگاه کنیم تا پژوهش‌های معارفی ما براساس نیازهای مردم کشورهای هدف باشد.

مدیر فرهنگی جامعه المصطفی ادامه داد: اگر نظریات ما براساس اخلاقیات باشد، راه خودش را پیدا می‌کند، نیاز امروزه ما در حوزه اخلاقیات و بحث‌های تربیتی است. فطرت انسان‌ها خداجو است و باید تلاش کنیم که این فطرت خداجو را بیدار کنیم.

وی افزود: همچنین باید در حوزه دین، اخلاق، اعتدال و عقلانیت را مدنظر داشته باشیم تا به نتیجه برسیم. ما باید نگاه اسلام را به زن را تشریح کنیم تا نشان بدهیم که اسلام از چه نگاه اصیلی به زن برخوردار است. علاوه بر این باز تعریف توسعه هم ضروری است تا ما بدانیم که به دنبال چه توسعه‌ای هستیم و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdccimq0.2bqxx8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما