يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 50062
منبع : خبرگزاری فارس
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

رانت‌خواری‌ و فاصله‌ طبقاتی مظهر بی‌عدالتی است

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: متأسفانه با وجود تأکیدهای مقام معظم رهبری بر رعایت عدالت در ابعاد متخلف جامعه شاهد هستیم که در ارزیابی کلی در جامعه ما عدالت مناسبی برقرار نیست، فاصله‌های طبقاتی و رانت‌خواری‌ها از مظاهر بی‌عدالتی در جامعه هستند.
رانت‌خواری‌ و فاصله‌ طبقاتی مظهر بی‌عدالتی است
به گزارش قم نیوز، حجت‎‌الاسلام محمدمهدی نادری اظهار کرد:یکی از مهم‌ترین اهداف حکومت اسلامی برقراری عدالت به ویژه عدالت در حوزه اقتصادی جامعه است.

وی عدالت را عالی‌ترین درجه طبیعت اجتماعی برشمرد و افزود: امام علی(ع) در ابتدای بدست‌گیری حکومت بر این مسئله تأکید کردند که اگر حکومت را بدست گرفتم گرسنگی و مظلومی کردم را تاب نیاورم.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد: برقراری عدالت اجتماعی در دستور کار امام علی(ع) در بعد حکومتی بود.

حجت‌الاسلام نادری افزود: امام علی(ع) در زمان حکومت به شدت با حقوق‌های بالا که امروزه تعبیر حقوق‌های نجومی برای آن بکار می‌رود مبارزه کردند و فرمودند که همه باید به تساوی از بیت‌المال بهره‌مند شوند در حالیکه خلفای پیشین بر اساس امتیازاتی نامربوط بیت‌المال را ناعادلانه تقسیم می‌کردند و تفاوت فاحشی بین دریافتی مردم عادی از بیت‌المال و منسوبین به خلفا و مسؤولان بود.

وی اذعان کرد: امام علی(ع) تمام امتیازات ویژه حاکمان و منسوبین آن‌ها را لغو کرد و گفت اگر کسی چیزی از بیت‌المال غصب کرده باشد، حتی اگر به مهریه زنش درآورده باشد آن را پس می‌گیرم و به بیت‌المال باز می‌گردانم.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیان کرد: امام علی(ع) ویژه‌خواری‌ها را مسدود کرد و اگر کسی چیزی را در زمان پیش از حکومت ایشان از بیت‌المال غصب کرده بود آن را بازگرداند.

حجت‌الاسلام نادری توزیع عادلانه ثروت در جامعه را از موارد مهم حکومتی دانست و افزود: امام علی(ع) از احقاق حقوق مردم کوتاه نمی‌آمد و خواستار برقراری عدالت تام بود.

وی با اشاره به تلاش همه جانبه امام علی(ع) برای برقراری عدالت عنوان کرد: زره امام علی(ع) گم شده بود، امام علی(ع) روزی هنگام عبور از بازار زره خود را بر تن فردی یهودی دید و او را به محکمه برد، قاضی هنگام برپایی محکمه امام علی(ع) را با عنوان «امیرمؤمنان» و فرد یهودی را با نام خودش صدا کرد، امام علی(ع) پس از شنیدن این عبارات از جای برخاستند و عرض کردند که «این دادگاه صلاحیت ندارد برای رسیدگی به این مسئله چرا که عدالت را در برخورد با طرفین محکمه رعایت نکرد و مرا با عنوان امیرمؤمنان و طرف دیگر را با نام عادی خود خواند»، باوجود اینکه امام علی(ع) در محکمه شاکی بود ولی چون قاضی برخورد دوگانه با طرفین داشت و تساوی را برقرار نکرد به نشانه اعتراض دادگاه را ترک کرد تا حقوق طرف دیگر ضایع نشود.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی اضافه کرد: برقراری عدالت قضایی در جامعه بسیار مهم است و اگر عدالت اجتماعی در جامعه برقرار نشود مردم از حکومت و زمامداران حکومت ناامید می‌شوند.

حجت‌الاسلام نادری عنوان کرد: برقراری عدالت در جامعه هزینه دارد و امام علی(ع) هزینه این عدالت‌گستری را پرداخت.

وی ادامه داد: نباید عدالت را فدای حفظ قدرت کرد، ما مأمور به اجرای عدالت هستیم، مسؤولان و مدیران باید الگوی حکومتی امیرمؤمنان(ع) را مد نظر قرار دهند تا شاهد پیشرفت بیشتر نظام اسلامی باشیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به وجود فاصله طبقاتی در جامعه ابراز کرد: متأسفانه با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری بر رعایت و ایجاد عدالت در ابعاد متخلف جامعه شاهد هستیم که در ارزیابی کلی در جامعه ما عدالت مناسبی برقرار نیست، فاصله‌های طبقاتی و رانت‌خواری‌ها از مظاهر بی‌عدالتی در جامعه هستند.

حجت‌الاسلام نادری در بخش پایانی سخنانش بر آسیب‌شناسی نقاطی که سبب انحراف جامعه از مسیر عدالت شده است را لازم برشمرد و گفت: مسیری که در بعضی از زمینه‌ها طی شده است اشتباه بوده و باید ضمن آسیب‌شناسی درست و دقیق مسیرهای اشتباه جامعه را اصلاح کرد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdccixqp.2bqxe8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما