پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 48687
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله اراکی تاکید کرد

لزوم شناسایی ماهیت نظام بانکی برای استفاده از عقود اسلامی

قم نيوز : قم نیوز: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: برای تاسیس نظام بانکی فقط نباید به عقود اسلامی توجه کنیم بلکه باید نظام بانکی را به درستی بررسی و سوالات مرتبط با آن را از فقه استخراج کنیم.
لزوم شناسایی ماهیت نظام بانکی برای استفاده از عقود اسلامی
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محسن اراکی در مراسم افتتاحیه دبیرخانه نخستین کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، با بیان اینکه فقه نظام در چارچوب مدیریتی کاربرد دارد، تصریح کرد:‌ اگر به فقه به عنوان چارچوبی مجزا از مدیریت جامعه نگاه داشته باشیم نمی‌توانیم از فقه به درستی استفاده کنیم.

وی از فقه به عنوان نسخه‌ای جامع برای تحقق مدیریت واحد جامعه نام برد و اضافه کرد: ولایت نخ سازماندهی فقه است که از فقه نظام می‌سازد به همین علت اگر فقه را از ولایت جدا کنیم چیزی از آن نمی‌ماند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه پیوستن به نظام ولایتی ملاک ایمان است، مطرح کرد: بر اساس روایات دینی هر فردی خارج از نظام ولایتی، اعرابی خوانده می‌شود؛ ولایت اساس دین بوده و هر فرعی از دین به ولایت وابسته است.

وی با اشاره به اینکه شهر اسلامی بر پیوند مدیریت سیاسی واحد وابسته است، خاطرنشان کرد: شهر اسلامی عبارت است از مجموعه به هم پیوسته با نخ ولایت که مبنا و پایه آن بر تفسیر شهر مبتنی است به همین علت اگر مدیریت سیاسی واحدی در میان شهروندان نباشد نمی‌توانیم به شهر اسلامی برسیم.

اراکی با تاکید بر اینکه در مدیریت واحد سیاسی، اراده‌های جمعی از اراده‌ای واحد الگو می‌گیرد، عنوان کرد: نظام ولایتی در نظام‌های سکولار هم مطرح است اما در نظام ولایتی اسلام بر مبنای عدل، علم و مبتنی بر منطق عمل می‌شود اما در نظام ولایتی سکولار این ارزش‌ها هیچ جایگاهی ندارد.

وی با بیان اینکه جامعه بشری با فرمان خداوند متعال شکل گرفته است، اضافه کرد: اراده واحد حاکم بر اراده‌ها باید بر تقوا مبتنی باشد؛ هر نظامی مبتنی بر ولایت فقیه است اما در نظام آمریکا آدم‌های فاسد ولایت را در اختیار دارند در حالی که نظام اسلامی ولایت را به افراد عادل و عالم واگذار کرده است.

اراکی یادآور شد: ابزار اقتصادی نظام اسلامی باید در قالب یک نظام واحدی تعریف شود چرا که بانکداری اسلامی نمی‌تواند بر اساس عقود از هم پراکنده دنبال شود. برای استفاده از عقود اسلامی باید ماهیت نظام بانکی را شناخته و وضعیت عقود در بانک‌ها را بررسی کنیم، اگر به مباحث توجه می‌کردند شاهد فساد کنونی در بانک‌ها نبودیم.

وی اضافه کرد: برای تاسیس نظام بانکی فقط نباید به عقود اسلامی توجه کنیم بلکه باید نظام بانکی را به درستی بررسی و سوالات مرتبط با آن را از فقه استخراج کنیم.

این استاد برجسته حوزه با تاکید بر اینکه نظام بانکی نسبت به رفتارهای شخصی افراد متفاوت است، مطرح کرد: نظام بانکی یک رفتار کلان است که این رفتار پرسش‌های مخصوصی دارد و باید استخراج و توسط فقها پاسخ داده شود؛ پاسخگویی به سوالات این عرصه نیازمند داشتن آگاهی‌های لازم است.

وی خاطرنشان کرد: نظام از ولایت برخاسته است به همین علت باید برای جامعه نظام مدیریت واحد داشته و رفتارهای اجتماعی را با محوریت وحدت دنبال کنیم.

اراکی با بیان اینکه جامعه اسلامی باید برای توزیع عادلانه اقتصاد تلاش کند، اظهار کرد: اگر جامعه در قالب یک مدیریت سیاسی واحد اداره شود مشکلات نیز رفع می‌شود.

مؤسس پژوهشگاه فقه نظام از آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر به عنوان فقیه فقه نظام نام برد و ادامه داد: امیدواریم کنگره بین‌المللی فقیه فقه نظام بسترهای ایجاد موج فکری گسترده را در حوزه‌های علمیه فراهم سازد تا بتوانیم به پرسش‌های نظام پاسخگو داده و مقابل دولت‌ها مطالبه‌گر باشیم.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdccmeq0.2bq448laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما