پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : 26627

کتاب «سهل بن زیاد در آیینه علم رجال» منتشر شد

قم نيوز : قم نیوز: کتاب «سهل بن زیاد در آیینه علم رجال» به کوشش حسن مهدوی در پنج بخش گردآوری و به همت مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) منتشر شد.
کتاب «سهل بن زیاد در آیینه علم رجال» منتشر شد
به گزارش قم نیوز، کتاب «سهل بن زیاد در آیینه علم رجال» به همت معاونت پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در پنج بخش منتشر شد که هر بخش از چند گفتار تشکیل شده است.

بخش نخست این مجموعه به کلیات اختصاص دارد که از دو گفتار مبانی توثیق و مبانی تضعیف تشکیل شده و در گفتار نخست، تصریح یا اشاره معصوم(ع) به ضعف،‌ سرزنش راوی از سوی دانشمندان رجالی و در بخش دوم به سرگذشت نامه سهل بن زیاد و تاریخ درگذشت خانواده سهل، ویژگی‌های شخصیتی و مذهبی سهل و کتاب‌های سهل بن زیاد اختصاص دارد.

بخش سوم نیز رویکرد دانشمندان درباره سهل بن زیاد در گستره تاریخ نام دارد که در گفتار نخست که به اقوال متقدمین اختصاص دارد محمد بن الحسن بن ولید، احمد بن محمد بن عیسی اشعری، فضل بن شاذان و مرحوم برقی را مورد توجه قرار می‌دهد.

گفتار دوم که به اقوال متأخّرین اختصاص دارد کسانی که سهل را تضعیف کرده‌‌اند و سهل بن زیاد در کتاب‌های فقهی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بخش چهارم نیز بررسی دیدگاه‌های دانشمندان رجالی درباره سهل بن زیاد است که در گفتار نخست، انگیزه‌های تضعیف را در ۱۰ مورد بیان کرده است.

بخش پنجم نیز بررسی تحلیلی روایات سهل بن زیاد است که در احادیثی پیشینیان و اهل قم، معانی اغراق آمیزی را از آن‌ها برداشت کرده است و احادیث مقابل این معنا را در پنج مورد بیان کرده است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdccmeqi.2bqei8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما