پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : 22577
در گفت و گو تفصیلی با شریف عنوان شد

عرضه جدیدترین اثر محمد شریف با نام «آی آمدنش» در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

قم نيوز : قم نیوز: محمد شریف شاعر جوان قمی با حضور در خبرگزاری تسنیم و گفت‌وگو درباره آخرین اثرش که در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود، گفت: جدیدترین اثر من با موضوعی عاشقانه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود.
عرضه جدیدترین اثر محمد شریف با نام «آی آمدنش» در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
به گزارش قم نیوز، شهر قم به دلیل ویژگی‌های خاص خود استعداد‌های فراوانی در حوزه شعر دارد و بر همین اساس شعرای بسیار جوانی را در حزوه‌های مختلف شعر به کشور معرفی کرده است. یکی از شاعران جوان قمی که به تازگی دومین کتاب از او در نمایشگاه بین‌المللی تهران عرضه می‌شود میهمان دفتر خبرگزاری تسنیم در قم بود.
او در این گفت‌و‌گو از علاقه خود به حافظ گفت و محمد علی بهمنی را به عنوان شاعر مورد علاقه خود در عرصه شعر معاطر معرفی کرد و از فعالیت‌های سیاسی برخی از شاعران و کم توجهی مدیران فرهنگی به شاعران جوان انتقاد کرد.

خبرگزاری تسنیم: می‌خواهیم با محمد شریف بیشتر آشنا شویم خوتان را معرفی کنید.


محد شریف هستم ۲۲ سال سن دارم و در رشته معماری دانشگاه آزاد قم مشغوله به تحصیلم و در این سال‌ها علوم حوزوی را در کنار برخی از علمای حوزه و پدر خودم فرا گرفته‌ام.

خبرگزاری تسنیم: چه شد که وارد شعر شدید؟

از دوران کودکی علاقه بسیار زیادی به شعر داشتم و حتی تمامی دست نوشته‌های خود را از زمان دوران دبیرستان هنوز در اختیار دارم و در آن زمان احساس می‌کردم می‌توانم شعر‌هایی را بگویم. برای اولین بار از اردیبهشت سال ۹۰ شعر را به صورت جدی شروع کردم و سال گذشته اولین کتاب من با عنوان بعد ازمدت‌ها در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد.

استاد ادبیاتم مشوق اصلی من در شعر بود و او به من می گفت که ساختار شعر‌های تو بسیار قوی است و بعد از آن تصمیم گرفتم به حوزه شعر ورود پیدا کنم.

شعر را از جلسات شعر استاد مجاهدی در قم شروع کردم و اولین آشنایی من در شعر با برقعه‌ای بود و او نیز در این مسیر بسیار من را به سرودن شعر تشویق کرد.

خبرگزاری تسنیم: جلسات شعر در قم به چه شکل است؟

از جلسات انجمن شعر قم استقبال نمی‌شود و این در حالی است که از جلسات شعر حمید برقعه‌ای بسیار زیاد استقبال می‌شود و در این جلسات موضوعات مختلف شعر بررسی می‌شود.

جلسه‌ای را در سه شنبه‌ها در قم تشکیل دادم و بازخوردهای بسیار زیادی داشت و محوریت این جلسات شعر خوانی بود اما به دلیل یک سری مشکلات جلسات شعر خوانی تعطیل شد و الان به دنبال یک مکانی هستم برای برگزاری دوباره جلسات شعر در قم.

خبرگزاری تسنیم: از کتاب اولتان بگویید مضمون اصلی این کتاب چیست؟


در این کتاب ۴۲ شعر عرضه شده که بیشتر غزل است و شامل روحیات شخصی من می‌شود. در این کتاب شعر‌های آیینی و اجتماعی آمده شده است.

بیشتر حس و حال خودم در ان کتاب بیان شده است و کسی که کتاب را می خواند بیشتر با من آشنا می شود.

خبرگزاری تسنیم : از کتاب جدیدتان بگویید ؟ به نمایشگاه می رسد؟

بله، به امید خدا دومین اثر من با عنوان «آی آمدنش» در نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی می شود،نگارش دفتر شعر سال گذشته من ۲ سال به طول انجامید اما کتاب جدید من در کمتر از ۱ سال به چاپ رسیده است اما فکر می‌کنم از لحاظ محتوایی پیشرفت کرده باشم.هنوز در ابتدای جوانی هستم و امیدوارم بتوانم این مسیر را ادامه دهم.

سعی کرده‌ام در این کتاب مخاطب با زندگی من آشنا شود و من به عنوان نمونه در کتاب قبلی اولین غزل خود را هم چاپ کرده‌ام.



خبرگزاری تسنیم: چقدر شاعران دیگر کشور را می شناسید؟

در این مدت ارتباط بسیار خوبی با شعرای کشور داشته‌ام و بسیاری از این عزیزان در این مسیر از حمایت کرده‌اند، انتقال تجربیات شعری حمید رضا برقعه‌ای بسیار مفید بود و من توانستم از این تجربیات استفاده کنم.

بعد از ۱۰ ماه با جلسات شعر آقای کاکایی آشنا شدم و شرکت در این جلسات نیز برای من بسیار مفید بود.

در این بین با علیرضا بدیع و بسیاری از ناشران و شاعران دیگر آشنا شدم و توانستم در این عرصه از این تجربه‌ها استفاده کنم و توانست به پیشرفت من کمک کنم، زمانی که می خواستم کتاب دومم را چاپ کنم و با ناشر وارد مذاکره شدم به وی گفتم من کتابی بدون شعر مذهبی چاپ نمی کنم.

خبرگزاری تسنیم: تحت تاثیر چه شاعرانی هستید؟

حافظ زیاد می‌خوندم ولی اکنون سعی می‌کنم وابستگی خاصی به شاعری نداشته باشم و سعی می‌کنم تحت تاثیر هیچ شاعری نباشم و تنها در مسیر خود و بر اساس ویژگی‌های شخصی خود عمل می‌کنم.

گرایش مردم به شعر در دهه ۸۰ فایده‌های بسیار زیادی داشته است اما همین موضوع آفت‌های بسیار زیادی نیز داشته است.

از فایده‌های اصلی این موضوع شاعران جوانی بود که به عرصه فرهنگی کشور معرفی شدند و کارهای خود را به چاپ رساندن
از آفت‌های این موضوع می‌توان گفت شعر‌های بسیار زیادی که ارزش چاپ را نداشت به چاپ رسید و این در حالی است که برخی فکر می‌کنند پختگی لازم را در این عرصه دارند.

خبرگزاری تسنیم: چرا این اتفاق افتاده است و شعر معاصر دچار تزلزل شده است؟ آیا ناشران در این زمینه کوتاهی می کنند؟

باید شاعران فکر کنند ممکن است کتاب شعرشان در دست شفیعی کدکنی بیفتد و آنگاه ارزش اصلی کار شعر معرفی می‌شود.

مشکلات بسیار زیادی در این عرصه وجود دارد یکی از این مشکلات در حوزه چاپ و نشر است برخی از ناشران عنوان می‌کنند که اگر چند میلیون پرداخت کنی کتاب تو را چاپ می‌کنیم و متاسفانه این موضوع یکی از معضلات اصلی شعر در کشور است که مسئولان باید فکری نسبت به کمبودهای مالی ناشران بکنند و ناشران نیز تعهد کنند نظارت خود را در عرصه چاپ کتاب افزایش دهند و هر کتابی را چاپ نکنند.

ناشران مشکلات بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف را بر عهده دارند، هنوز کتاب‌های بسیار زیادی در چاپخانه‌ها وجود دارد که به فروش نرسیده است ، وقتی نام بزرگی مطرح می‌شود دیگر کاری به محتوا ندارند و فقط به دنبال جبران خسارت‌ها و فروش بیش تر هستند.

خبرگزاری تسنیم:رابطه شما با استاد مجاهدی به چه شکل است؟

مجاهدی نقش بسیار تعیین کننده در شعر آیینی در کشور دارد و در این حوزه وی بسیار تاثیر گذار است و یکی از افتخارات من یادگیری در کنار این استاد ارزشمند است.

یکی از ویژگی‌های اصلی اشعار بزرگان این است که خود نقد بودند یعنی شعر خود را در طول زمان تغییر می‌دادند و احساس می‌کردند این شعر باید در طول زمان بهتر شود اما این روحیه در سبک هندی به صورت کلی از بین می‌رود و متاسفانه این رویکرد در بین شعارای معاصر دیده نمی‌شود ولی خوشبخاتانه این روحیه در استاد مجاهدی دیده می شود. شعر‌ها باید رویکردی داشته باشند که بتوانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند زیرا شعری که نتواند احساس خود را منتقل کند شکست می‌خورد.شاعرانی که در حوزه اجتماعی شعر می‌گویند باید بتوانند فضا را به صورت کلی برای مخاطب مطرح کنند.

خبرگزاری تسنیم: آیا قائل به افت غزل معاصر هستید ؟ اگر موافقید چرا این اتفاق افتاده است؟

متاسفانه شاعران بهترین اوقات نوشتاری خود را در مجموعه‌های دیگر می‌گذارنند و نمی‌توانند تمرکز ذهنی درستی را بدست بیاورند و من اعتقاد دارم فیس بوک متاسفانه آفت‌های بسیار زیادی را برای شعرا به همراه داشته است.

در این میان آفت‌های بسیار زیادی نسبت به شاعرانی که با جریان‌های سیاسی حرکت می‌کنند وجود دارد و باید شاعران از فعالیت‌های سیاسی پرهیز کنند و سعی کنند احساسات درونی خود را نسبت به موضوعات مختلف عنوان کنند.

نباید شعرا به دولت وابسته شوند


کسی که شعر آیینی می‌نویسد در جامعه با مدلی دیگر به او نگاه می‌کنند و متاسفانه باید این رویکرد تغییر پیدا کند برای مثال کسی که در محافل خاصی شرکت می‌کند و به شعر خوانی می‌پردازد نباید به اون انگ دولتی و وابستگی زد.

خبرگزاری تسنیم: به شعر اجتماعی اشاره کردید کمی درباره محتوای اصلی نگاه شاعر در این حوزه برای ما صحبت کنید

فرخی یزدی در مقابل مسیر انحراف ایستادگی کرد ولی برخی‌ها در این میان مسیر را اشتباه دیده‌اند، شاعران بسیار زیادی هستند که دنبال سیاسی شدن هستند و این سیاسی شدن را با اهداف بسیار خاصی دنبال می‌کنند.

شاعران بسیار زیادی هستند که سعی می‌کنند شعر خاصی را بگویند که آن‌ها را به حاشیه بکشاند و حتی به زندان بروند، این زندان رفتن برای بسیار یک آرزو است، وقتی شاعری شعرش حرفی برای گفتن ندارد خب قطعا به دنبال این موضوعات می‌رود.

شعر خوب باید بتواند با همه دیدگاه‌ها کنار بیاید، برای مثال شعر حافظ همه افراد را بخود جذب می‌کند و این یک ویژگی بسیار منحصر به فرد در شعر حافظ است.

هیچ اعتقادی به غزل پست مدرن ندارم

خبرگزاری تسنیم: نظر شما نسبت به غزل پست مدرن چیست ؟ آیا این غزل و این نگاه می تواند نیازهای جامعه را پاسخ دهد؟
من بسیاری از بزرگان این عرصه را می‌شناسم و بسیاری از آن‌ها عقاید بسیار عجیبی دارند زیرا پست مدرن به معنی برگشت به سنت‌ها است در حالی که آن ها حرف هایی دیگری را بیان می کنند.

قطعا این شعر نمی‌تواند مفاهیم اصلی شعر را منتقل کند، متسفانه همین گونه اشعار که توسط وزارت اشعار مجوز می‌گیرند ذائقه افراد را تغییر می‌دهند و متاسفانه یکی از آسیب‌های فرهنگی در حوزه فرهنگ از همین موضوع نشات می‌گیرد.

یکی از اهداف برخی از جریان‌ها راه افتادن این برنامه‌ها است آرزوی برخی بازداشت شدن است و تمام سعی و تلاش خود را بکار می‌برند تا حکومت نسبت به آن موضع گیری کند.


آروزی برخی این است که خبر بازداشت آن‌ها روی خبرگزاری‌ها باشد

غزل پست مدرن باید مورد آسیب‌شناسی قرار بگیرد و قطعا باید فیلترهای خاصی قرار دهد.در زمان آقای احمدی‌نژاد در اختیار برخی از این افراد فرهنگ سراهای بسیار بزرگ بود و این نشان دهنده سهل انگاری این مسئولان نسبت به حوزه فرهنگ است.


متاسفانه برخی از مسئولان فرهنگی در دولت‌های قبلی حتی ذوق هنری هم نداشته‌اند و در کمیته نظارت بر شعر افرادی حضور داشته‌اند که هیچ آشنایی با شعر نداشته‌اند.

خبرگزاری تسنیم: در حوزه جنگ هم کار کرده اید؟

جنگ یک تحول موضوعی در شعر و ادبیات فارسی ایجاد کرد، بسیاری می‌خواهند با مدل غزل پست مدرن در شعر ساختار شکنی کنند و متاسفانه در این روش الفاظ رکیک و ناپسند را در اشعار خود بکار می‌برند.

شعر انقلابی نوشتن افتخار می‌خواهد، برنامه‌ای اصلی برای چاپ کتاب در حوزه دفاع مقدس دارم و امیدوارم در همین چند سال کتابی را در خصوص حوزه جنگ و دفاع مقدس چاپ کنم.

خبرگزاری تسنیم: رویکرد دولت جدید در حوزه شعر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


فعلاً حرکت خاصی در ممیزی شعر انجام نشده است ولی در هر صورت به نظر می رسد روند گذشته نیز ادامه پیدا نکند و همین موضوع جای امیدواری دارد.

جشنواره شعر فجر متأ سفانه نتوانسته است جایگاه اصلی خود را برای پیشرفت شعر و ادب فارسی ایجاد کند و اصلا مفید نبوده است.

به نظر می رسد دولت جدید باید نسبت به شعر اهتمام ویژه ای را اتخاذ کند و در این زمینه برنامه ریزی بیشتری را انجام دهد.

خبرگزاری تسنیم: کمبودهای شعر استان چیست؟

یکی از پیشنهادهایی که من برای ارتقاء در حوزه شعر در استان قم داشته را به آقای حجتی معاون فرهنگی ارشاد داده‌ام.
باید بر روی کنگره‌هایی که در حوزه شعر برگزار می‌شود نظارت بیشتری انجام شود و بیشتر سرمایه‌ها در حوزه شعر را در اختیار نسل جوان قرار داد.

کارگاه‌های تخصصی نقد در استان باید رواج پیدا کنند تا شعر‌های شاعران جوان مورد چکش کاری قرار بگیرد تا این شاعران از پایه شعرهای خود را قوی کنند.فضای کارگاهی باید در قم رواج پیدا کندو شب شعر‌ها نمی‌تواند در استان قم مفید واقع شوند و بسیاری از شعرهایی که در این جلسات خوانده می‌شود از تمامی مبانی و اصول شعر مشکل دارند.

باید شاعران جوان استان قم معرفی شوند و تنها در این صورت است که شعر استان قم مسیر اصلی خود را پیدا می‌کند و می‌تواند پیشرفت کند

خبرگزاری تسنیم: نظر شما نسبت به ترانه چیست؟

ترانه یک حس و حال شاعر است که در لحظه ای جاری می شود اما متاسفانه ترانه جایگاه خود را در شرایط فعلی از دست داده است و بسیاری به دنبال منافع مالی فقط روی به ترانه می آورند و بر همین اساس نیز این ترانه ها نمی توانند به درستی ارتباط برقرار کنند.

ترانه در شرایط فعلی متاسفانه با اصلات اصلی خود فاصله گرفته است و از جنبه محتوایی خارج شده است و هدف تنها در بدست آوردن پول و خواندن شعر توسط یک خواننده بزرگ خلاصه می شود.

خبرگزای تسنیم: بسیار متشکر از اینکه دعوت ما را پذیرفتید

خواهش می کنم، موفق باشید.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdccmpqi.2bqim8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما