سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۲
کد مطلب : 41017
قم نیوز گزارش می‌دهد

۱۷ سال کوچه گردی عاشقانه

قم نيوز : قم نیوز: آیین کوچه گردی عاشقانه که برگرفته از سنت یتیم نوازی امام علی(ع) است در خطبه‌های نماز عید فطر امسال با تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی روبرو شد، به همین بهانه گزارشی از آن را تقدیم خوانندگان می‌کنیم.
۱۷ سال کوچه گردی عاشقانه
سرویس اجتماعی قم نیوز: «عدّه‌ای راه افتاده بودند، اسم خودشان را هم گذاشته بودند «کوچه‌گردان‌های عاشق» که یک اسم حقیقی است و افطاری درِ خانه‌های مردم میبردند که نمونه‌های متعدّدی را برای ما گزارش کردند و تصویر و عکس آوردند، درِ خانه‌ها افطار دادند. اینها کارهای بسیار بزرگی است، اینها کارهای بسیار ارزنده‌ای است.»

این بخشی از سخنرانی مقام معظم رهبری در خطبه های نماز عید فطر است، جمله هایی که نشان از قدردانی رهبر معظم انقلاب از فعالیتی خودجوش و مردمی دارد، فعالیتی که در آن دانشجویان و داوطلبان شب های قدرماه رمضان را می روند و ماه سفره های  خالی می شوند که به تاسی از مولای متقیان دستی از سر مهر برسر یتیم می کشند تا صدای فریاد مظلومیت کودکانی باشند که در فقر و محرومیت دست و پا می زنند.

جا پای یاور یتیمان
کوچه گردان عاشق ، نخستین و قدیمی ترین طرح جمعیت مستقل امداد دانشجوی – مردمی امام علی (ع) است که از سال ۱۳۷۸ تا کنون بی وقفه برگزار و با گذشت ۱۷ سال ، حالا به یک آیین فراگیر تبدیل شده است که تأمین نیازهای غذاییِ حیاتی خانواده های محروم در ماه مبارک رمضان، شکل اجرایی این طرح را تشکیل می دهد.

آیین «کوچه گردان عاشق» برای پدید آوردن تلاشی فراگیر و عزمی ملّی برای ریشه کنی گرسنگی و فقر از کشور و جهانمان برگزار می شود.در این طرح، کیسه های مایحتاج مورد نیاز یک ماهه هزاران خانواده محروم در شب های قدر توسط دانشجویان و مردم ، تهیه و به درِ خانه های این عزیزان برده می شود. این حرکت در واقع به تأسی از کوچه گردی های عاشقانه مولا علی(ع) و سیره عملی زندگی ایشان در یتیم نوازی و مهر به همنوع، انجام می شود. جامعه هدف این طرح را تمامی خانواده های نیازمند که به دلیل فقر، قادر به تأمین نیازهای اولیه زندگی خود از جمله غذا نمی باشند، تشکیل می دهند.

گرسنگی سهم کودکان نیست
این آئین که با شعار “گرسنگی سهم کودکان نیست” و با هدف شکستن روزه فقر کودکان سرزمینمان برگزار می شود تا شاید ندای بیدار باشی برای جامعه باشد که خود را به خواب زده است، کوچه گردی عاشقانه، تنها نان رساندن و سیرکردن  کودکان گرسنه که نه، کوچه گردی عاشقانه یعنی راه بیفتی و در کوچه پس کوچه های شهر ، همانجا که روزی کلاهت اگر می افتد به هوایش راهت را کج نمی کردی، همانجا که پشت هر خرابه اش خانه کودکی است که فقر و محرومیت هوای نفس هایش را تنگ کرده است و آنجا که در شهر که هیچ به چشم مردم شهر هم حاشیه است، قدم بزنی، ببینی و لمس کنی تمام آن محرومیتی که کودکان آنجا از روز تولدشان به آن چشم باز کرده اند.

کوچه گردهای عاشق راه حاشیه های شهر را پیش می گیرند و می نشینند پای صحبت اهالی حاشیه و از درد  و رنج نبود بهداشت، آسیب های اجتماعی و اعتیاد می شنوند و می بینند و رسانه ای می شوند که غریوفریاد خاموش کودکان حاشیه شهر را سر می دهند، کوچه گردان عاشق ترتیب داده شده تا که حاشیه در حاشیه نماند، تا صدای نفس های بریده بریده حاشیه  در میان هجوم بی تفاوتی ادم  ها گوش فلک را کر کند،

عاشقان در کوچه های شهر قم
امسال هم به رسم دو سال گذشته در استان قم نیز همزمان با هفدهمین سال برگزاری آئین کوچه گردان عاشق در کشور دانشجویان و داوطلبان مردمی راهی کوچه پس کوچه های تنگ و تاریک حاشیه شهر شدند تا علاوه بر رساندن مایحتاج حیاتی یک ماه این خانواده ها در ماه مبارک رمضان تاکیدی بر این پیام وحی در سوره ماعون درباره لزوم توجه به دردمندان جامعه و ضرورت تلاش برای رفع بحران فقر و گرسنگی باشند

که در جریان سومین سال برگزاری این آئین ۲۰۰ کیسه مایحتاج یک ماه خانواده های نیازمند توسط دانشجویان و افراد داوطلب درب منازل خانواده های محرومی که از قبل توسط کمیته شناسایی تعیین شده بود برده شد. خانواده هایی که بخش عمده آن ها ساکن مجله های محروم و حاشیه ای شهر همچون اسماعیل اباد، حلبی آباد، شیخ آباد ، قلعه کامکار روستاهای اطراف قم همچون مشک آباد، کوه سفید، کاج و علی آباد بودند.

با این کیسه ها قرار نیست که فقر ریشه کن شود و کوچه گردان عاشق این را می دانند، هدف از آئین کوچه گردان عاشق  علاوه برتلاش برای ساختن یک ماه بدون گرسنگی برای کودکان محروم جلب توجه آحاد مردم به وجود و حضور چنین کودکانی و فهم درد و رنجی است که آنها متقبل می شوند، همان چیزی که امروز عموم مردم چشمشان را به روی آن ها بسته اند. کودکان حاشیه شهر و محروم هر روز چشم هایشان به در خشک می شود تا مرامی که از علی(ع) در قصه ها شنیده اند را در واقعیت تجربه کنند.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdccmxq0.2bqss8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما