يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : 36239
قم نگار گزارش می‌دهد

شهیدنواب صفوی؛ پیشاهنگ جهاد و شهادت

قم نيوز : قم نگار:کتاب‌های تاریخی را که ورق بزنی شرح جانبازی نواب صفوی توجه را جلب خواهد کرد.
شهیدنواب صفوی؛ پیشاهنگ جهاد و شهادت
به گزارش قم نگار، شهرداری قم را که رد کنی کمی جلوتر به میدانی خواهی رسید که به نام و چهره‌ی آشنایی منقش شده است، نامی که آوازه‌اش همه جا هست و هر کسی به سهم خود از آن یاد می‌کند، از رسانه و صدا و سیما گرفته تا بزرگان و کتاب‌های تاریخی نقش برجسته او را تا همیشه به یاد دیگران خواهند آورد، فرقی نمی‌کند که با او هم عصر بوده باشی یا نه نام نواب صفوی آنقدر نام بزرگی هست که به گوشت خورده باشد.

از اهالی محل که جویا شوی همگی متفقل القول چیزی از مبارزات نواب صفوی شنیده‌اند، شنیده‌اند که او فدای اسلام بوده و درهمین راه هم فدا شده و حالانزدیک به ۶۰ سال است که در وادی السلام قم آرام گرفته است.

کتاب‌های تاریخی را که ورق بزنی شرح جانبازی نواب صفوی بیشتر توجهات را جلب خواهد کرد، مردی که برای پایبندی به اسلام و پیاده سازی شوارع اسلامی و در مبارزه با توهین به مقدسات از هیچ کاری فروگذار نمی‌کرد.

روحانی اسلحه به دست
مجتبی میرلوحی متولد سال ۱۳۰۳ در خانواده‌ای روحانی بود، نواب صفوی نام خانوادگی مادرش بود که آن را برای خودش برگزید، دوره دبیرستان را درمدرسه صنعتی آلمانی‌ها در رشتهٔ مکانیک ادامهٔ تحصیل داد بعد از مدتی کار در شرکت نفت آبادان به نجف رفته و به فراگیری دروس دینی مشغول شد و همانجا با آیت الله عبدالحسین امینی که مشغول نوشتن و جمع‌آوری الغدیر بود آشنا شد، نواب صفوی فقه و اصول و تفسیر را از استادانی چون عبدالحسین امینی، حاج آقا حسین قمی و آقا شیخ محمد تهرانی آموخت.

انگیزه‌های اسلامی و برپایی شوارع اسلامی تا جایی پیش رفته بود که شهيد نواب صفوي با حکومت دکتر مصدق به خاطر عدم عمل به احکام اسلامي به مخالفت برخاست و به همين جهت در ايام نخست وزيري مصدّق، دستگير و به زندان افتاد و تا سقوط حکومت مصدق در زندان بود. محمد جعفر رزاق پور، استاد حوزه و دانشگاه در همین رابطه و در رابطه با مبارزات شهید نواب صفوی می‌گوید: شهید نواب صفوی از ابتداخواستار اجرای دقیق احکام اسلامی بود نه با تسامح بلکه خواستار اجرای مو به موی احکام آن بود و در این راه علاوه بر همراهی با آیت الله کاشانی و مصدق به آنها انتقادهم داشت که بیش از این در مجلس می‌توانند اقدام کنند، آیت الله کاشانی با معذورات بیش از او آشنا بود و همین درگیری‌ها و مخالفت‌ها با دولت مصدق سبب شد که زندانی شود.

وی افزود: فدائیان اسلام اما با ارائه معذورات مبارزان دیگری همچون آیت الله کاشانی قانع نمی‌شدند و آن را بهانه می‌دانستند.

فدائیان اسلام، جرقه ملی شدن صنعت نفت
رزاق پور در رابطه با روند مبارزاتی فدائیان اسلام، خاطرنشان کرد: گروه فدائیان اسلام مبارزات خود را با اندیشه‌های سید احمد کسروی آغاز کردنند در این میان برخی از بزرگان دین آن‌ها را حمایت کردند، از جمله آیت الله طالقانی را یکی از همراهان خود دیدند، آیت الله مدنی هم پول خانه خود را برای این مبارزات در اختیار فدائیان اسلام قرار داد.

مورخان، فدائیان اسلام و در رأس آن شهید نواب صفوی را یکی از مهم‌ترین عوامل در جریان ملی شدن صنعت نفت می دادنند که سبب شدند سیر ملی شدن صنعت نفت سرعت بیشتری یابد، رزاق پور با تائید این مطلب، تصریح کرد: فدائیان اسلام از آغاز با کمک‌های علما و مراجع آغاز به کار کرد و در ماجرای ملی شدن صنعت نفت ایشان را به عنوان یکی از نهادهای اصلی مبارزه با رژیم می‌شناختند، بزرگ‌ترین عاملی که موجب ملی شدن نفت شد فدائیان اسلام بودند و بازوی اجرای آن یعنی شهید نوای صفوی عاملی برای این اتفاق بود.

به اعتقاد وی فدائیان اسلام بعد از اینکه رزم آرا را ترور کردند، زمینه‌ها برای ملی شدن صنعت نفت آغاز شد و ۱۴ روز بعد نفت ملی شد، و این تصدیقی بر اثبات مدعای تاثیرگذاری فدائیان اسلام بر ملی شدن صنعت نفت است.

مبارزه حتی در زندان
نیره سادات نواب احتشام‌رضوی همسر شهید نواب صفوی هم که حالا ۶۰ سال است که از شهادت همسرش می‌گذرد، در رابطه با روحیه مبارزه طلب همسر خود می‌گوید: شهید نواب ذره ترسی از هیچ کس نداشتند و تنها ترس و وجودشان از خدا بود و در این چند سال در دستگاه حکومت با ظلم مبارزه می‌کردند و با هر وزرایی که اهل سازش بود مبارزه می‌کردند.

وی افزود: رزم آرا وقتی نخست وزیر شد می‌خواست قرار داد نفت را با انگلیس امضا کند که آقای نواب به محض مطلع شدن از این قصد، خطاب به او گفت «اگر این سازش را بکنی شما را به دیار عدم می‌فرستم، دست از این کار بردارید و به آغوش اسلام برگردید و اگر سرمایه ملت ایران را به رایگان به دست بیگانه بدهید، فرزندان اسلام حساب شما را می‌رسند.»

همسر شهید ناب صفوی با بیان اینکه نواب صفوی حتی در زندان هم مبارزات خود را ادامه می‌داد، خاطرنشان کرد: در این زمان روزانه دو هزار نفربه دسته‌های ۲۰۰ نفری تقسیم می‌شدند و به دیدن آقای نواب می‌رفتند و ایشان در‌‌ همان داخل زندان هم فعالیت‌های مذهبی، اجتماعی و سیاسی خود را با تمام قدرت انجام می‌دادند.

بعد از دو سال که از زندان آزاد شدند مجدداً برنامه‌های مذهبی خود را ادامه دادند و هر جمعه شب در یکی از مساجد تهران سخنرانی می‌کردند و مردم یک هوشیاری بسیاری پیدا کرده بودند که گروهی مراقب بودند تا آقای نواب را ترور نکنند که طولی نکشید که شهید نواب محکوم به اعدام شدند.

شهید مبارزه با سازشگری، شهید راه اسلام
مبارزات شهید نواب صفوی و همرزمان ایشان نقش برجسته‌ای در جهت دهی به رفتارهای انقلابی و مبارزه با دولت پهلوی داشت، ترور افرادی مانند کسروی و رزم آرا نقش بی بدیلی در جریان‌های انقلابی داشت، زمانی که استبداد بر اسب قدرت نشسته و چهارنعل می‌تازید افرادی مانند شهید نواب صفوی این جبهه استبداد را به چالش کشیدند و این قلم جسارت را از دست افرادی مانند کسروی گرفت و کسی بعد از آن کسی جرات نکرد که چنین مقالات توهین آمیزی را به اسلام و قرآن تکرار و به مقدسات توهین کند.

سرانجام اين مجاهد خستگي‏ناپذير به همراه سه تن از همرزمانش به نام‏هاي خليل طهماسبي، مظفر علي ذوالقدر و سيدمحمد واحدي در بيدادگاه رژيم پهلوي محکوم و در صبحگاه ۲۷ دي ۱۳۳۴ شمسي تيرباران شده و به خيل شهدا پيوستند. بدين ترتيب پرونده ده سال فعاليت سياسي و اجتماعي جمعيت فداييان اسلام بسته شد و جنايت ديگري در پرونده سياه خاندان پهلوي ثبت شد.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdccoiq1.2bqe18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما