پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : 38949
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله اعرافی:

رویکرد متون آموزشی براساس وحدت است/ لزوم توجه حوزه و دانشگاه به تئوری‌پردازی‌های تربیتی

قم نيوز : قم نیوز: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رویکرد متون آموزشی در حوزه، آموزش و پرورش و دانشگاه براساس وحدت و همگرایی است به همین علت با وجود بیان آموزه‌های شیعه، مذاهب دیگر نفی نمی‌شود، اما رویکرد برخی از کشورها به این شکل نیست.
رویکرد متون آموزشی براساس وحدت است/ لزوم توجه حوزه و دانشگاه به تئوری‌پردازی‌های تربیتی
 به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در همایش تجلیل از برگزیدگان فراخوان علمی تخصصی تربیت که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا برگزار شد، اظهار کرد: با وجود رسیدن به پیشرفت‌های مطلوب در عرصه‌های تربیت، اما تاکنون حوزه و دانشگاه تئوری‌پردازی لازم را برای عرصه‌های تربیتی نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه مراکز پژوهشی حوزه و آموزش و پرورش باید برای گسترش فعالیت‌های تربیتی اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهند، اضافه کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اسلام خردستیز و متحجرانه تفسیر نمی‌شود، زیرا نگاه‌های عقلانی بر این دین مبین حاکم است و تعبد در آن جایگاه مشخصی دارد.

رئیس جامعة المصطفی‌ العالمیه با تاکید بر اینکه سیاسی بودن براساس آموزه‌های اسلامی در چارچوب خاصی قرار دارد، گفت: یکی از رویکردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزایش استفاده از قدرت فناوری است؛ اکنون فلسفه‌های پنهان علم در غرب مورد بی‌توجهی بوده و روح مادیت بر علم سیطره افکنده است، اما براساس سند راهبردی تحول بنیادین علم تجربی نیازمند اندیشه عقلی بوده و شعاع روش‌های عقلانی وسیع‌تر از علوم تجربی است.

وی با اشاره به اینکه تفسیر درست انسان از علم او را به سمت حقایق هدایت می‌کند، ادامه داد: علم تجربی از ابزارهای معرفت‌شناسی بوده و آموختن این علم مورد تاکید اسلام است.

اعرافی یادآور شد: اینکه تربیت دانش‌آموزان کاریکاتوری و نامتوازن باشد نگرانی همگان است، اما برای دوری از این تهدید باید به تربیت بشر در ابعاد مختلف و تنظیم قوانین این حوزه نگاه ویژه داشته باشیم.

امام جمعه قم جامعیت توازن تربیت را نیازمند ترویج فلسفه‌‌ تربیت دانست و ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به جامعیت و متوازن بودن عرصه‌های تربیتی تاکید شده است، اما حوزه و آموزش و پرورش باید میزان این توازن را مشخص کنند.

وی جناح‌بازی در موضوع‌های علمی را از آسیب‌های خطرناک جامعه اسلامی برشمرد و افزود: تربیت باید در ساحت‌های مختلف علمی تجلی کند؛ وجود معاونت فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش لازم است اما اینکه تمام تربیت اخلاقی به یک بخش سپرده شود از بزرگ‌ترین آسیب‌های جامعه اسلامی است.

اعرافی با بیان اینکه اندیشه‌های کلان انسانی باید در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش دیده شود، اظهار کرد: وضعیت کنونی تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش مطلوب نبوده و نظام‌های آموزشی پژوهش‌محور نیست در صورتی که پژوهش باید در متن خرده نظام‌های آموزش و پرورش تجلی یابد.

این استاد برجسته حوزه با تاکید بر اینکه اختلافات مذهبی و حرکت‌های تکفیری روند تقویت ارتباط‌های فرهنگی میان کشورهای مختلف را کاهش داده است، تصریح کرد: جریان تندرو موجود در عربستان جهان اسلام را به آتش و خون کشیده است، اما نباید حرکت بین‌المللی جهان اسلام متوقف شود.

وی از رخدادهای اخیر کشور عربستان یاد کرد و ادامه داد: اکنون رویکرد متون آموزشی در حوزه، آموزش و پرورش و دانشگاه براساس وحدت و همگرایی است به همین علت با بیان آموزه‌های شیعه مذاهب دیگر نفی نمی‌شود، اما رویکرد برخی از کشورها از جمله عربستان به این شکل نیست.

اعرافی با اشاره به اینکه خودباوری و تکیه بر داشته‌های داخلی باید توسط آموزش و پرورش به دانش‌آموزان انتقال داده شود، گفت: اندیشه دینی و ملی باید در تفکر دانش‌آموزان جایگاه مشخصی داشته باشد؛ رویکرد حاکم بر سند راهبردی تحول بنیادین آموزش و پرورش ترویج اندیشه تمدنی بوده که در آن شکل‌گیری جهان اسلامی حائز اهیمت است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdccooq1.2bq408laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما