شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب : 37139
فارس از قم گزارش می‌دهد

معبری از جنس تمدن و معنویت

قم نيوز : قم نیوز: بلوار پیامبر اعظم(ص) بلواری معنوی، اقتصادی، گردشگری و فرهنگی است که می‌تواند دیگر بار چهره‌ای متفاوت از شهر مقدس قم را در ذهن زائران و مسافران ترسیم کند.
معبری از جنس تمدن و معنویت
به گزارش قم نیوز، بلوار پیامبراعظم (ص)، بلواری در شهر مقدس قم است که با طول ۷ کیلومتر متصل‌کننده حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) به مسجد مقدس جمکران است و لقب بزرگترین بلوار معنوی جهان را به خود اختصاص داده است.

بلوار پیامبر اعظم (ص) که با مساحتی بیش از ۴ میلیون متر مربع در شهر قم به احداث رسیده است نه تنها از بعد فرهنگی و زیارتی فرصتی ویژه برای زائران و مسافران استان فراهم ساخته بلکه توانسته به عنوان منطقه‌ای خاص برای توسعه گردشگری در استان عمل کند و به عبارتی دیگر توسعه اقتصادی استان را تسهیل بخشد.

حسین جهانبخش یکی از شهروندان قمی با ابراز خرسندی از احداث و راه‌اندازی این پروژه می‌گوید: این بلوار یک فرصت ویژه و مناسب برای زائران پدید آورده و موجب تسهیل در دسترسی به حرم مطهر و مسجد جمکران شده است.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در برخی نقاط شهر همچون میدان معلم در ابتدای راه‌اندازی این پروژه به خبرنگار فارس گفت: اکنون به نظر می‌رسد مشکلات نیز در حال رفع شدن هستند و حتی فرصت‌هایی ویژه برای اهالی و کسبه‌های این نقطه از شهر ایجاد شده است که می‌تواند درآمد و رفاه ساکنان این منطقه را ارتقا بخشد.

بی‌شک توسعه و بهبود عمران شهری و راه‌اندازی چنین پروژه‌های عمرانی توریستی می‌تواند فرصت‌های اقتصادی ویژه‌ای را پیش پای توسعه شهری باز کند و اکنون بلوار پیامبر اعظم (ص) این فرصت را فراهم آورده است. البته برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که این امر به خودی خود نمی‌تواند موجب توسعه شود بلکه باید فرصت را برای سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذاران بزرگ مهیا ساخت و با ایجاد پروژه‌های مختلف در این منطقه شهری، آبادانی را موجب شد. به جد می‌توان گفت که بلوار پیامبر اعظم(ص) با قرارگیری در بهترین مکان شهر می‌تواند به عنوان بلواری برای سرمایه‌گذاری تعریف شود و با ایجاد مراکز فرهنگی، تفریحی و هتل‌ها و... به نقطه بی‌بدیل گردشگری شهر قم مبدل شود.

در این خصوص مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم مشارکت و همکاری مردم در ساخت‌وسازهای شهری را مورد توجه قرار داد و گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه این بلوار باید مورد نظر باشد و در مسیر جذب سرمایه‌گذار اقدام شود.

وی با بیان اینکه شهرداری به دلیل بودجه اندک امکان تقویت و توسعه این بلوار را ندارد، گفت: تنها با حمایت بخش خصوصی می‌توان وضعیت این بلوار را بهبود بخشید و به ارتقای این بلوار معنوی کمک کرد.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه ساخت و ساز در این بلوار باید متناسب و سازگار با ماهیت معنوی و مذهبی قم باشد، ادامه داد: برای ایجاد اماکن اقامتی و ساخت هتل آپارتمان‌ها باید با شرکت‌های معتبر همکاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این بلوار باید به بلواری تمدنی مبدل شود، افزود: اکنون در این بلوار ساخت ۳ هتل ۵ ستاره در دستور کار قرار گرفته است و همچنین احداث مدینة زائران با همکاری عتبه حسینی انجام می‌شود.

محمدرضا معرفت قائم مقام شهردار قم در امور سرمایه‌گذاری نیز یکی از مهمترین محورهای سرمایه‌گذاری در قم را بلوار پیامبر اعظم (ص) می‌داند و معتقد است که این بلوار در زمینه توسعه گردشگری و مذهبی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه در استان قم هرساله قریب به ۲۰ هزار زائر داخلی و خارجی حضور می‌یابند که این امر اهمیت توسعه سرمایه‌گذاری در این استان را دوچندان می‌کند، گفت: می‌توان از ظرفیت خود زائران برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

وی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در قم را در حوزه‌های گردشگری، تفریحی، هتل‌سازی و... عنوان کرد و افزود: با سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها می‌توان بر بسیاری از کمبودها و مشکلات اقتصادی استان فائق آمد که شهرداری نیز برای رفع مشکلات و نواقص شهری برای سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی تسهیلات مناسبی ارائه کرده است.

معرفت گفت: در بلوار پیامبر اعظم (ص) نیز پروژه‌های مختلف گردشگری، تجاری، فرهنگی و... تعریف شده است که برای اجرایی شدن آنها از سرمایه‌گذاران حمایت خواهیم کرد.

قائم‌مقام شهردار قم در امور سرمایه‌گذاری اضافه کرد: همچنین به تدوین گردش کار سرمایه‌گذاری خارجی در استان پرداخته‌ایم تا راه ورود سرمایه‌گذاران تسهیل شود.

عیسی رضایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز حضور سرمایه‌گذاران در عرصه ساخت و سازهای شهری را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران برای همکاری به اداره میراث فرهنگی مراجعه می‌کنند، بیان کرد: بی‌شک مشارکت آنها منجر به توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان می‌شود که باید از این ظرفیت بهره برد.

وی با بیان اینکه ایجاد یک بازارچه ویژه صنایع دستی استان می‌تواند معرف فرهنگ و تاریخ استان باشد، گفت: حضور بی‌شمار زائران در استان ضرورت توجه به این امر را بیشتر می‌کند که باید با جانمایی مناسب به تقویت و توسعه این حوزه کمک کرد.

رضایی بلوار پیامبر اعظم(ص) را یک مکان خاص و ویژه برای اجرای این امر خواند و گفت: در این بلوار علاوه بر توجه به ساخت هتل آپارتمان‌ها باید احداث بازارچه‌های صنایع دستی استان نیز مورد توجه قرار گیرد و از ظرفیت زائرپذیری استان برای معرفی فرهنگ و صنایع دستی استان بهره برده شود.

محمد صالحی کارشناس مسائل شهری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، این شهر را مملو از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خواند و بیان کرد: یکی از موضوعات مورد توجه در شورای شهر استان از گذشته تا به حال بحث ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بر روی ظرفیت‌های استان است که اکنون بلوار پیامبر اعظم (ص) فرصتی ویژه و ناب برای سرمایه‌گذاری و ایجاد تحولی جدی در وضعیت اقتصادی و گردشگری استان به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید توسط بخش دولتی به سوی پروژه‌های شهری هدایت شوند، گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران از اینکه در مسیر اجرای پروژه‌ها دچار مشکل شوند و سرمایه آنها از دست برود، ریسک دارند که لازم است سرمایه‌گذاران از سوی مسئولان دولتی و متولیان مورد حمایت قرار گیرند و در تدوین در برنامه‌ها با آنها همکاری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تسهیلات مناسب باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، افزود: باید زیرساخت‌های گردشگری در شهر قم تقویت شود چرا که این شهر از میزان زائر پذیری بالایی برخوردار است اما میزان ماندگاری زائران بسیار کم است که این مسئله نشانه ضعف در زیرساخت‌های گردشگری است.

صالحی بلوار پیامبر اعظم را بهترین فرصت برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری عنوان کرد و گفت: پروژه‌های مدنظر در این بلوار بسیار راهگشاست و در صورت اجرای دقیق پروژه‌ها می‌توان به شکوفایی اقتصاد استان امیدوار بود.

براین اساس می‌توان گفت که بلوار پیامبر اعظم(ص) بلواری معنوی، اقتصادی، گردشگری و فرهنگی است که می‌تواند دیگر بار چهره‌ای متفاوت از شهر مقدس قم را در ذهن زائران و مسافران ترسیم کند و ظرفیت‌هایی از استان را به نمایش درآورد که شاید تا به حال مورد غفلت واقع شده و یا بسیار کمرنگ بوده است. بلوار پیامبر اعظم(ص) می‌تواند ام‌القرای جهان تشیع را مجموعه‌ای تمام معنا از نظر مذهب، فرهنگ، آداب و سنن اسلامی تعریف کند که دستیابی به این آرمان تنها با برنامه‌ریزی‌های دقیق و چاره‌اندیشی‌های اصولی و مشارکت‌های تمام سازمان‌ها و حمایت بی‌منت از بخش خصوصی امکان‌پذیر است و باید دقت داشته باشیم که این پروژه اقتصادمحور شهر گرفتار برخی سنگ‌اندازی‌ها نشود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdccosq1.2bqm18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما