جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب : 35159
امام جمعه قم:

برجام همراه با PMD قابل پذیرش نیست/ گزارش آمانو، گزارشی "خاکستری" است

قم نيوز : قم نگار: امام جمعه قم با اشاره به گزارش آمانو از ایران گفت: این گزارش خاکستری است و از طرفی حذف پی‌ام دی مورد تاکید ما است و بدون آن برجام رد شده است.
برجام همراه با PMD قابل پذیرش نیست/ گزارش آمانو، گزارشی "خاکستری" است
به گزارش قم نگار، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه قم با اشاره به اینکه اسلام در باب خانواده و قواعد خانوادگی تعالیم متعالی دارد، اظهار داشت: تعالیم اسلامی نجات بخش خانواده‌های ما است.

امام جمعه قم با بیان اینکه امروز در مادی‌گرایی غربی بنیاد خانواده در معرض تزلزل است ،افزود: راه علاج این مشکلات این است که به ارزش‌های اسلام و فقه و اخلاق اسلامی در حوزه خانواده بازگردیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه راه تربیت فرزندان از مسیر ارزش‌های اسلامی می‌گذرد، عنوان کرد: یکی از اصول مهم در پایداری خانواده احترام و اکرام متقابل و صیانت از شخصیت و آبروی یکدیگر در خانواده است. امروز یکی از عواملی که سبب کاهش ارزش‌های خانوادگی است پرخاشگری و عدم رعایت حرمت یکدیگر در خانواده است.

وی با بیان اینکه اهانت و سلب شخصیت از همسر منشاء مفاسد زیادی در خانواده است، گفت: به همین دلیل اسلام بر رعایت احترام متقابل تاکید بسیاری دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه صیانت از آبرو و شخصیت یک نیاز اساسی است، عنوان کرد: همه ما نیاز داریم در خانواده آبرو و شخصیت ما محفوظ بماند. در علوم اسلامی هم به این نیاز بشر کاملا توجه شده است. متون دینی ما گویای این است که یکی از نیازهای انسانی حفظ شخصیت است و در مسیر کمال همانگونه که نیاز مادی وحجد دارد نیاز به حفظ کرامت هم وجود دارد.

امام جمعه قم با بیان اینکه کرامت انسانی و شخصیت انسان هم حق الناس و هم حق الله است، خاطر نشان کرد: در منطق اسلام آبروی دیگری نه تنها حق انسانی است بلکه حقی الهی محسوب می شود، در اسلام این حق الناس به نوعی حق الله هم هست و در روایات اشاره شده که آبروی انسان مانند آبروی خدا است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه خدشه دار شدن این نیاز شخصیت انسان را تخریب می‌کند، گفت: آبروی انسان در اسلام ارزشی بالا‌تر از ارزش مادی دارد، آبروی مومن مورد توجه و اهتمام در اسلام قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه اسلام حفظ حرمت دیگران را به عنوان قانونی در روابط عام اجتماعی آورده است خاطر نشان کرد: کسی که دارای بزرگی و کرامت است باید به همه انسان‌ها احترام بگذارد و کسی که به بردار ایمانی خود احترام بگذارد در واقع به خداوند احترام گذاشته است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه احترام به بزرگان، نیازمندان، مراجعان و ارباب رجوع و احترام به تازه واردان و همنشینان از موارد مورد تاکید در روایات ما است، تصریح کرد: بزرگان ما در مراجعات خود به فقیر و دارا احترام می‌گذاشتند و تفاوتی میان آن‌ها نمی‌گذاشتند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه احترام همسر به همسر در خانواده مورد تاکید ویژه اسلام قرار دارد افزود: اگر شخصیت همسران حفظ نشود زندگی تلخ شده و زمینه تربیت فرزندان سالم از بین رفته و ارکان فرهنگ اجتماع و خانواده از هم می‌پاشد که اسلام به همین دلیل به این مطلب تاکید ویژه داشته است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه در خطبه دوم نماز جمعه قم با اشاره به مناسبت روز دانشجو، هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: این مناسبت‌ها در رابطه با دانشگاه و حوزه است. روز دانشجو نمادی از مقاومت دانشجویان ما در برابر استکبار است که باید گرامی داشته شده و تاکید کرد که نسل دانشجوی ما باید مسیر نقد و انقلابی بودن و مبارزه با استکبار را ادامه دهد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌ها گفت: در برخی دانشگاه‌ها شاهد مسائل و حرمت شکنی‌هایی بودیم که مسئولان باید آن‌ها را علاج کنند اما دانشگاه ما پایگاه ارزش‌های انقلابی بوده و ضمن اینکه نقد و آزاد اندیشی را ترویج می‌دهد در برابر هجمه فکری دشمن بیدار است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه پیشرفت‌های علمی ما متعالی بوده است افزود: دانشمندان و دانشجویان ما تلاش کرده و کشور را در تولید عملی پیش برده‌اند. امروز با ارزیابی دشمنان ما از جایگاه علمی ایران در جهان نمایانگر حضور کشور در رتبه‌های ۱۵ تا ۱۹ بوده است و بیش از ۱ و نیم درصد از تولید علمی جهان در ایران صورت می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جایگاه علمی ایران نشانه شتابی است که در این زمینه داشته‌ایم گفت: کاستی‌هایی هم در این زمینه داشته‌ایم و باید برای حل آن تلاش کنیم. به طور مثال علم غربی در فضای مادی رشد کرده و باید به فضای معنوی بیاید. از طرفی باید شتاب علمی خود را حفظ کنیم و اجازه ندهیم رشد ما درگیر حواشی شود زیرا رهبری قم بر این نکته تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه بودجه علمی ما باید به ۴ درصد برسد گفت: در حوزه علوم انسانی نیاز به طراحی و ابداع بیشتری داریم و نیاز به اقدامات جدی‌تری در کشور وجود دارد. تحقیق باید در زمینه فرهنگ اداره جامعه، صنعت و فناوری‌های ما باشد. امروز در جهان، علم و فرهنگ پایه رفع نیازهای جامعه است که باید برنامه ریزان ما آن را دنبال کنند.

آیت الله اعرافی با اشاره به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در تاریخ صد سال گذشته ما هرگاه این دو کنار هم بوده یکدیگر را درک و به ارزش‌های اسلامی توجه کردند کشور درخشید و هرگاه از هم فاصله گرفتند مشکلاتی در جامعه ایجاد شد. دانشگاه باید به مبادی اسلامی معتقد باشد و حوزه از دانشگاه درک عمیق داشته باشد و برای تعالی کشور حرکت کنیم.

امام جمعه قم با اشاره به برگزاری تجمع عظیم اربعین گفت: پیام این راهپیمایی به داعش و آمریکا این بود که امروز دیگر زمانی نیست که بخواهند در برابر سلام بایستید و قدرت ما چنان قدرتی است که توان رویارویی با آن را ندارید.

وی با اشاره به نامه دوم رهبری به جوانان غرب گفت: باید این پیام برای جوانان غرب تبیین شود. این نامه در واقع گفتمان تمدنی جدید برای مقابله با تمدن غرب است که باید آن‌ها را مهم شمرد و برای انتشار و تبیین آن تلاش کنیم. جوان غربی باید از دامنه رسانه‌های غرب بیرون آید و اسلام ناب را بشناسد.

آیت الله اعرافی با اشاره به گزارش آمانو گفت: این گزارش خاکستری است از طرفی حذف پی‌ام دی مورد تاکید ما است و بدون آن برجام رد شده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه یکی از نقطه‌های سیاه در روزهای اخیر قطعنامه جدید کنگره آمریکا علیه ایران است گفت: باید به اقتصاد مقاومتی توجه ویژه داشته باشیم اما آن‌ها بدانند ما به سختی‌ها عادت کرده‌ایم. پیشرفت علمی ما و حضور مشهود ما در منطقه غیرقابل انکار است، آنها باید بدانند که کاری از پیش نخواهند برد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه علما و مردم ما نسبت به برخی مسائل که در جمهوری آذربایجان رخ داده است نگران هستند افزود: به عزاداران سالار شهیدان در این کشور تعرض کردند که نگران کننده است. دولت آذربایجان باید عمق این موضوع و فریب وهابیت را درک کند، زیرا مسلمانان در برابر شعائر حسینی حساس هستند و در برابر آن ساکت نمی‌مانند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdccosq1.2bqpp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما