چهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 41215
منبع : پایگاه خبری تحلیلی پارس نیوز
محمد کوثری:

خوش‌بینی کاذب دولت نسبت به آمریکا، دستاوردی نداشت/ مردم در انتخابات ۹۶ به روحانی رای نمی‌دهند

قم نيوز : قم نیوز: نماینده سابق مجلس گفت: روحانی می‌خواهد با انجام یکسری اقدامات نمادین، نمایشی و تبلیغاتی در دور دوم انتخابات دوباره به عنوان رئیس‌جمهور منتخب رای بیاورد درحالی که اگر روحانی با همین شیوه ادامه دهد، مردم در انتخابات ۹۶ نشان خواهند داد که دیگر او را نمی‌خواهند و به او رای نمی‌دهند.
خوش‌بینی کاذب دولت نسبت به آمریکا، دستاوردی نداشت/ مردم در انتخابات ۹۶ به روحانی رای نمی‌دهند
به گزارش قم نیوز، متن مصاحبه محمد کوثری، نماینده سابق مجلس به این شرح است:

*سخن رییس جمهور مبنی بر کاهش تخاصم با آمریکا، چقدر توانست به کشور ما کمک کند؟ آیا ارتباط و تعامل با آمریکایی ها برای کشور ما سازنده بود؟

حقیقت امر این است که امروز به طور کامل مشخص شده است که مذاکره با آمریکا و کاهش برخی فشارها علیه جمهوری اسلامی از طریق ارتباط و مذاکره با این کشور تنها یک خوش بینی کاذب بوده و در حقیقت این بها دادن به آمریکایی ها نتوانست به کشور ما کمکی بکند و هیچ دستاوردی هم برای ما نداشت، چون از شیطان جزء فعل بد صادر نمی شود. امام راحل فرمودند که آمریکا شیطان بزرگ است، اگرچه مسئولان دولت یازدهم خود را پیرو امام راحل و آرمان های نظام اسلامی می دانند اما دروغ می گویند چون در عمل خلاف این فرموده امام راحل عمل کردند.

دل آمریکایی ها هیچ گاه با نظام اسلامی صاف نمی شود چون از اقتدار و ابهت این نظام می ترسند و نمی خواهند اجازه دهند که این انقلاب و نظام به یک الگوی تمام عیار برای ملت های مظلوم جهان تبدیل شود برای همین از طریق حربه مذاکره سعی داشتند که ایران را از چشم ملت های آزادیخواه و مظلوم جهان بیندازند و نرم نرمک ایدولوژی این نظام را تغییر داده و در واقع به استحاله جمهوری اسلامی دست بزنند.

اگرچه با هوشیاری مقام معظم رهبری این اتفاق رخ نداد اما هنوز دولت یازدهم و رییس جمهور تصور می کنند که بزرگترین دستاورد آنان در این دولت به تغییر نگاه جهان نسبت به ایران و ارتباط و تعامل با کشورهای جهان به ویژه آمریکایی ها مربوط می شود در حالی که آنان به این مسئله اشاره نمی کنند که تا چه حد سردمداران این کشور بدعهدی کرده اند و 2 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران را در قالب یک راهزنی بین المللی به خانواده های آمریکاییان کشته شده در حملات سال 1983 پرداخت کردند. این مسئله در کنار اهانت ها و تهمت هایی که به ایران وارد می کنند و به عنوان مثال از راستی آزمایی جمهوری اسلامی دم می زنند، نشانه های خوبی نیست. حتی مدتی قبل یک سناتور جمهوریخواه آمریکایی عنوان کرده بود که وزیر امور خارجه ایران «ضعیف‌النفس» است،  هم اکنون نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا نیز به راحتی به ایران توهین می کنند و دونالد ترامپ مدعی می شود که ایرانی ها تروریست هستند پس مشاهده می کنید که بعد از مذاکره چیزی عوض نشده است.

مسئولان ما خود را در برابر آمریکایی ها کوچک کردند.

*چرا دکتر روحانی این تصور را داشت که می توان با آمریکا تعاملی سازنده برقرار کرد و تخاصم با آمریکا را به تنش کاهش داد؟

همان طور که پیش از این اشاره کردم، دولت یازدهم و شخص رییس جمهور دچار خوش بینی زیاد از حد بودند به همین خاطر از تعامل سازنده با آمریکا سخن گفتند و این تصور را داشتند که آمریکایی ها در صورت تعامل و مذاکره، به ما در باغ سبز نشان می دهند در حالی که این طور نشد و به عینه دیدیم که هر قدر مسئولان حوزه سیاست خارجی ما خود را در برابر آمریکایی ها شکستند و کوچک کردند، فایده نداشت و آنها ذره ای به این مسئله اهمیت ندادند زیرا آمریکایی ها هیچ وقت دوست ما نخواهند بود، دشمن همیشه دشمن است، لذا دشمن تحت هر شرایطی به دنبال این است که ضربه بزند. رییس جمهور مطرح کرد: «دولت من از ابتدا اعلام کرده که می‌خواهیم با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم و با کشورهایی که تنش و تخاصم بوده، می‌خواهیم این تنش و تخاصم را کاهش دهیم. من فکر می‌کنم ما اولین قدم‌ها را برای کاهش این تخاصم برداشته‌ایم».

این گفته آقای روحانی و پالس های مثبتی که به طرف مقابل نشان داد، آمریکایی ها را پر رو تر کرد و عملا بازهم برای آن ها که نمی دانستند مشخص شد که آمریکایی ها غیرقابل اعتماد و بدعهد هستند، در مجموع همه این عوامل در کنارهم سبب شد دولت یازدهم زمان را از دست بدهد و به نظر من در کارنامه رییس این دولت، اقدامات نسنجیده در حوزه سیاست خارجی و فریب خوردن نسبت به خنده های ظاهری دشمن ثبت خواهد شد.

مردم در انتخابات 96 به روحانی رأی نمی دهند.

*فکر می کنید باتوجه به خطاهای فاحش این دولت در ارتباط و تعامل با آمریکا، بازهم حسن روحانی شانس پیروزی در انتخابات 96 را داشته باشد؟

زمانی که رییس جمهور ما می گوید برای حل مشکلات کشور باید به سراغ کدخدا برویم، یعنی به دنبال حفظ اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی نیست و فقط می خواهد با انجام یکسری اقدامات نمادین، نمایشی و تبلیغاتی در دور دوم انتخابات دوباره به عنوان رئیس جمهور منتخب رای بیاورد درحالی که اگر روحانی با همین شیوه ادامه دهد، مردم در انتخابات 96 نشان خواهند داد که دیگر او را نمی خواهند و به او رای نمی دهند.

ژست دولت یازدهمی ها برای تمرکز بر حوزه سیاست خارجی

*به اعتقاد شما چرا تمرکز رییس جمهور دولت یازدهم بر مسئله هسته ای، موضوع سیاست خارجی و به تعبیر دیگر ارتباط با آمریکا معطوف شده بود؟

به اعتقاد من این تمرکز بیش از حد دولت یازدهم بر موضوع سیاست خارجی و تعامل و ارتباط با آمریکا بیش از همه یک نوع ادا درآوردن و ژست نشان دادن بود و امروز نتیجه و ثمره این ژست نشان دادن چیزی جز تحقیر و توهین آمریکایی ها نسبت به ایرانی ها نیست.

 همچنین می توان گفت که علیرغم تمام اقدامات صورت گرفته و وعده و عیدهای مطرح شده، امروز به معنای واقعی کلمه تیر این دولت برای پر و بال دادن به قضیه ارتباط سازنده با آمریکا و کاهش تخاصم این کشور به سنگ خورده است. از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که هیچ موقعه و تحت هیچ شرایطی نباید سیاست و دیپلماسی خارجی یک دولت بر یک موضوع و یا یک مسئله متمرکز و معطوف شود و ضرورت ایجاب می کند که دیپلماسی ما همه جانبه باشد.

 ضمن اینکه سیاست ما باید براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار باشد بنابراین اینکه بخواهیم بر مسئله هسته ای و تعامل با آمریکا تمرکز کنیم، نشان می دهد که دچار ضعف در حوزه سیاست خارجی هستیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdccpiq0.2bqss8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما