يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب : 35861
منبع : روابط عمومی حوزه هنری استان قم

بررسی درام در دومین کارگاه اقتباس دراماتیک از قرآن

قم نيوز : قم نگار: دومین جلسه کارگاه اقتباس دراماتیک از قرآن به تعریف درام و ارائه مثال‌هایی از قرآن در این خصوص اختصاص یافت.
بررسی درام در دومین کارگاه اقتباس دراماتیک از قرآن
به گزارش قم نگار، دومین جلسه از سلسله کارگاه‌های «اقتباس دراماتیک از قرآن کریم» با محوریت درام و با طرح مباحثی توسط سید حسین فدایی حسین محقق، مترجم و نمایشنامه‌نویس و همراهی محمد رضا آزاد برگزار شد.

در این کارگاه که با هدف شناخت اولیه از «ماهیت درام» در حوزه هنری قم برگزار شد، ابتداء مباحثی در ارتباط با مشترکات و تفاوت‌های موقعیت شاعرانه، موقعیت داستانی و موقعیت دراماتیک مطرح و ویژگی‌های درام مورد بحث قرار گرفت. سپس برآیند تعاریف مختلفی که از واژه درام تاکنون از سوی صاحب‌نظران ارائه شده‌است، مطرح شد و در نهایت چنین نتیجه‌گیری شد که درام به معنای عمل است، همان‌طور که ریشه این واژه در زبان یونانی به معنای عمل یا کنش می‌باشد.

فدایی حسین سپس این سئوال را مطرح نمود که آیا می‌توان هر عملی را درام نامید؟ و اساساً ویژگی عمل دراماتیک چیست؟ وی در ادمه تشریح نمود که هر عمل معمولی و هر کنش عادی را نمی‌توان درام نامید بلکه از آن‌جا که هر عملی دارای عکس‌العملی است، هنگامی که این عمل در مقابل عکس‌العمل یا واکنش متضاد با آن قرار می‌گیرد، ایجاد تضاد و تنش می‌کند، و اینجاست که درام به‌وجود می‌آید.

این مدرس تئاتر در ادامه افزود: چه بسا همین تضاد و تنش است که عمل دراماتیک را جذاب و تماشایی می‌کند؛ چرا که این تضاد و تنش، عمل و عکس‌العمل‌های دیگری را ایجاب می‌کند و رفته به کشمکش و درگیری تبدیل می‌شود.

در ادامه کارگاه، تمرینی به هنرجویان داده شد و در خلال آن، به دو مؤلفه‌ی مهم در عمل دراماتیک یعنی «منطق» و «ضرورت» اشاره شد. سپس مثال‌هایی از برخی قصه‌های قرآنی مطرح شد و تضاد و تنش و همچنین منطق و ضرورت در رفتار و اعمال شخصیت‌ها مورد بحث قرار گرفت.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdccs4q1.2bqpe8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما