قم نيوز : قم نیوز: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از آماده‌سازی پرونده ثبتی چهار رشته کاشی معرق، سفال، لعاب سبز قمی و منبت برای ثبت در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.
۴ رشته صنایع‌دستی قم آماده ورود به فهرست میراث ناملموس کشور
به گزارش قم نیوز، عیسی رضایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، با بیان این که طرح مطالعاتی و توجیهی چهار رشته صنایع دستی استان آماده شده است، اظهار کرد: پرونده این رشته‌های هنری که شامل کاشی معرق، سفال، لعاب سبز قمی و منبت است برای بررسی نهایی به زودی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال می‌شود تا در صورت تآیید در فهرست میراث ناملموس کشور قرار گیرند.

وی با اشاره به اهمیت حفظ و حراست از میراث گذشتگان به عنوان یکی از پشتوانه‌های فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی افزود: هنرهای سنتی و صنایع دستی بخش بزرگی از بار انتقال هویت فرهنگی جامعه را بر دوش می کشند و ثبت این هنرها می‌تواند در احیاء، شکوفایی و ماندگاری این هنرها تآثیر مهمی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم درباره ویژگی‌های این رشته‌‌های معرفی‌شده گفت: کاشی معرق استان از شاخص‌ترین و بهترین آثار کاشی کشور است که در داخل و خارج ایران معروفیت دارد. رشته سفال با توجه به کاوش‌های تپه قلی درویش قدمتی هزاران ساله در این منطقه دارد و هم اکنون نیز قم یکی از مراکز مهم تولید این آثار در ایران است.

وی با بیان این‌که قم از بزرگترین مراکز تولیدکننده مبلمان کشور است، خاطرنشان کرد: این صنعت با رشته هنری منبت چوب گره خورده است و با حدود یک هزار کارگاه فعال این رشته، استان قم جایگاه بسیار خوبی در حفظ و توسعه این رشته اشتغالزا دارد.

انتهای پیام/ 126
https://qomnews.ir/vdccseqi.2bqpo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما