قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله استادی گفت: تفسیر المیزان نشان داد که همچنان جای کارهای تفسیری فاخر خالی است و مفسّر بزرگوار علامه طباطبایی درصدد بیان وفاق بین روایات و آیات بوده و پاکی خود ایشان در این کار مؤثر بوده است.
نگارش تفسیر المیزان راه را برای تألیف تفاسیر فاخر قرآنی باز کرد/ علامه طباطبایی ۳۰ سال با قران مأنوس بود
به‌گزارش قم نیوز، آیت‌الله رضا استادی که شامگاه جمعه در اختتامیه همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) سخن می‌گفت، اظهار داشت: باید از جهات مختلف درباره تفسیر المیزان سخن بگوییم و تأثیری که این تفسیر گرانقدر در حوزه‌های شیعی یا فراتر از آن گذارده، باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: بخشی از امتیازات تفسیر المیزان، به شخصیت علامه طباطبایی مربوط است و بخشی از این مسأله، به مبانی مورد انتخاب ایشان بر می‌گردد؛ هر طلبه و فاضلی که می‌ خواهد کار قرآنی انجام دهد، باید به مبانی مدّنظر علامه توجه کند تا در مسیر صحیح قرار گیرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اسباب فراوانی برای انجام یک کار هست که بخشی از آن در دست انسان است و انسان باید برای انجام کارهای خود، آن را مقیّد به‌ قصد خداوند متعال کند و ان‌شاءالله بگوید.

آیت‌الله استادی تأکید کرد: در سراسر المیزان چیزی پیدا نمی‌کنید که چون مرحوم علامه عارف است، اصول تفسیری را کنار گذاشته باشد؛ ایشان با اینکه در علوم مختلف دستی داشت اما آنها را در تفسیر دخالت نداد و ما اگر به همین نکته توجه کنیم، گرفتار این طور مسائل نمی‌شویم.

این استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اصطلاحاتی که در ذهن مفسر است، نباید با تفسیر مخلوط شود و یکی از نواقص تفاسیر دیگر این است که مفهوم متشابه را با احتمالات مختلف درست منتقل نمی‌کنند اما در تفسیر المیزان، پس از ذکر احتمالات مختلف، گزینه درست را مطرح می‌کند و این کار همیشگی المیزان است.

وی افزود: سخنرانان مذهبی هم از تفسیر المیزان درس‌های مهمی آموخته‌اند و علامه طباطبایی احتیاط فراوانی در کار خود داشت اما مخاطب را نیز رها نمی‌کرد؛ لازم است هر روز بر روی قرآن کار شود و نباید گفت که چون المیزان نوشته شده، دیگر کار تمام شده است.

آیت‌الله استادی با اشاره به تلاش‌های علامه طباطبایی(ره) ادامه داد: تفسیر المیزان نشان داد که همچنان جای کارهای تفسیری فاخر خالی است و این مفسّر بزرگوار درصدد بیان وفاق بین روایات و آیات بوده و پاکی خود علامه در این کار مؤثر بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: علامه ۳۰ سال با قرآن مأنوس و طهارت نفس ایشان ناشی از زندگی با قرآن بوده است و برخی از افکار ایشان، الهامی بوده و با مقدمات درست نشده است؛ عدم توجه ایشان به مادیات بسیار زیاد بود و از این بُعد نیز الگویی برای همگان هستند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdccx1qi.2bqms8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما