شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : 28670
معاون آبزی پروری شیلات:

تاپایان امسال تولید آبزیان در کشور به 400 هزار تن می رسد

قم نيوز : قم نیوز: معاون آبزی پروری شیلات گفت: تا پایان امسال تولید آبزیان به 400 هزار تن می رسد ، این درحالیست که سال گذشته 370 هزار تن دراین زمینه تولید داشتیم.
تاپایان امسال تولید آبزیان در کشور به 400 هزار تن می رسد
به گزارش قم نیوز ، «حسین عبدالحی» روز شنبه درهمایش آبزیان آب شیرین و امور فنی آبزی پروران، درقم افزود: آبزی پروری با هشت درصد بیشترین رشد بخش کشاورزی در سطح جهان را داراست که این میزان در ایران به 13 درصد در سال می رسد.
 
وی با بیان اینکه تولید آبزیان دردنیا سالانه 90 میلیون تن می باشد، اضافه کرد: تولید آبزیان درایران درمقایسه با صید صیادان، 42 به 58 درصد است.
 
وی با بیان اینکه ایران در بین کشورهای منطقه مقام نخست را در میزان تولید آبزیان دارد، گفت: 60 درصد تولید آبزیان، کپورماهیان است که به طور متوسط 30 تا 40 کیلو در هر مترمربع تولید می شود.
 
عبدالحی با اشاره به اینکه 97 درصد تولیدات آبزیان در آب شیرین می باشد، گفت: نگاه سازمان شیلات در دولت جدید این است که از سمت آب شیرین به آب شور حرکت کنیم و بتوانیم صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه در سال های آینده عمده توسعه آبزی پروری در آب های شور خواهد بود، ادامه داد: جهت گیری ما به سمت ارتقاء بهره وری و حفظ وضع موجود می باشد.
 
وی گفت: پرداخت آب بها برای تولیدکنندگان آبزیان، بر اساس میزان تولید است و کسانی که تولید بیشتری دارند، آب بهای بیشتری پرداخت می کنند که این مساله مغایر با سیاست های بهره وری می باشد.
 
معاون آبزی پروری شیلات کشور ابراز امیدواری کرد: در آینده ارتقاء بهره وری ملاک پرداخت آب بها باشد و کسانی که ارتقاء بهره وری در تولید آبزیان داشته باشند، آب بهاء کمتری بپردازند.
 
به گفته وی، در سال های گذشته متوسط تولید آبزیان در هر مترمربع، 10 کیلو بود که اکنون به 30 کیلو رسیده است.
 
وی بیان کرد: امسال یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای شیلات در نظر گرفته شده که فرصت خوبی برای توسعه تولیدات و توسعه آبزی پروری است.
 
عبدالحی با تاکید بر استفاده از الگوهای موفق، تصریح کرد: هر استانی باید متناسب با ظرفیت های خود راهکار برای توسعه فعالیت های آبزی پروری ارایه دهد و تنوع گونه ها نیز باید در این فعالیت ها مورد توجه قرار گیرد.
 
وی اضافه کرد: هم اکنون 558 گونه آبزی دردنیا پرورش می یابد که ظرف 50 سال، 30 برابر شده است.
 
وی با تاکید بر فعالیت بخش خصوصی در طرح های آبزی پروری، گفت: بازدید کارشناسان از طرح های موفق آبزی پروری در استان های مختلف، تاثیر مهمی در روند بهره وری دارد.
 
در این همایش دو روزه کارشناسان از 33 استان کشور به بررسی نقاط
 
قوت و ضعف پرورش آبزیان ، فرصت ها و تهدیدها، ارایه راه حل ها و انتقال یافته ها و تجربیات فنی می پردازند.
 
بازدید از برخی پروژه های آبزی پروری از جمله طرح پرورش همزمان ماهی و گیاه، ماهیان سردابی، خاویار و سفید دریای خزر از جمله برنامه های این همایش می باشد.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdccxeqi.2bq4m8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما