سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : 28760

طرح جامع کتابشناسی حکومت اسلامی رونمایی شد

قم نيوز : قم نیوز: زبانهای دوم و سوم تارنمای دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری و طرح جامع کتابشناسی حکومت اسلامی، روز سه شنبه طی آیینی در قم رونمایی شد.
طرح جامع کتابشناسی حکومت اسلامی رونمایی شد
به گزارش قم نیوز ، در این آیین که روز سه شنبه در سالن اجتماعات دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، قائم مقام رییس مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در رابطه با ویژگیهای طرح جامع کتابشناسی حکومت اسلامی گفت: در این طرح درصدد گردآوری، معرفی و ارائه کامل و روزآمد تالیفات، پژوهشها و نگاشته ‏های مرتبط با موضوع حکومت اسلامی اعم از مقاله ها، کتابها و پایان‏ نامه ها به زبان فارسی و عربی بوده ایم.
 
حجت الاسلام و المسلمین ˈعباس رفعتیˈ اظهار کرد: تدوین کتابشناسی حکومت اسلامی از چند جهت ضرورت دارد که از آن جلمه می توان به معرفی میراث عظیم مسلمانان در زمینه حکومت اسلامی، معرفی اندیشه حکومت اسلامی به جهان، پرهیز از انجام پژوهشهای تکراری، یافتن خلاهای پژوهشی و غنی سازی کتابخانه‏ های تخصصی در این زمینه اشاره کرد.
 
وی اعلام کرد: در این کتابشناسی، بیش از هشت هزار ساعت نفر شناسایی، گردآوری، ورود اطلاعات و چکیده‏ نویسی منابع انجام گرفته است و تاکنون در حدود 44 هزار و 600 اثر شناسایی شده که از این تعداد 12 هزار و 800 عنوان کتاب، 9 هزار و 200 مورد پایان نامه و 22 هزار و 600 مقاله می باشد و این اثر با تلاش جمعی از کتابشناسان و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی در رشته‏ های علوم سیاسی و حقوق گردآوری شده است.
 
قائم مقام رییس مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ماخذشناسی این اثر بر اساس نام پدیدآورنده، مشخصات نشر، زبان، تعداد صفحات، شابک و چکیده هر اثر، گردآوری شده است و به مخاطب این مجموعه که به طور خاص پژوهشگران می‏ باشند، ارائه می شود.
 
وی گفت: از نقاط قوت این طرح، تدوین نظام موضوعی برای حکومت اسلامی، تدوین واژگان کلیدی برای جست وجوی منابع، جامعیت در گردآوری منابع، شناسایی نحوه دسترسی و گردآوری اطلاعات تمامی مراکز حوزوی و دانشگاهی، امکان اتصال و جست وجو از طریق اینترنت، روزآمد بودن منابع، نداشتن جهتگیری در انتخاب منابع، داشتن اطلاعات کتابشناسی و چکیده منابع می‏ باشد که باعث تمایز این اثر نسبت به آثار مشابه شده است.
 
وی افزود: منابع گردآوری اطلاعات این کتابشناسی جامع، بیش از 200 مرکز دانشگاهی، حوزوی، پژوهشی و کتابخانه ‏های اصلی کشور از جمله کتابخانه ملی، مجلس شورای اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و ناشران مرتبط با حوزه حکومت اسلامی بوده است.
 
ˈبهروز هماییˈ مدیر طرح کتابشناسی حکومت اسلامی نیز در این جلسه، توضیحاتی را درباره نحوه اجرا و ویژگیهای این طرح بیان کرد و گفت: در مرحله بعدی این طرح تلاش خواهیم کرد تا متن کتابها، مقاله ها و پایان نامه های معرفی شده را نیز در اختیار کاربران و پژوهشگران قرار دهیم و همچنین بخش کتابشناسی حکومت اسلامی در منابع سایر کشورها به آن اضافه شود.
 
در پایان این مراسم، توسط آیت الله ˈمحمد یزدیˈ رییس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری از بخش ˈکتابشناسی حکومت اسلامیˈ و زبانهای عربی و انگلیسی تارنمای مرکز تحقیقات علمی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری به نشانی www.rcipt.ir و از زبانهای عربی و انگلیسی تارنمای دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری به نشانی http://majlesekhobregan.ir به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با هدف ارائه اخبار و اطلاعات پیرامون فعالیتهای دبیرخانه مجلس خبرگان و مرکز تحقیقات علمی این دبیرخانه برای مخاطبان عربی و انگلیسی زبان رونمایی شد.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdccxmqi.2bq4e8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما