چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : 32990
گزارش/

موج گیسوان طلایی زمین در کویر تشنه قم/ وضعیت سبز سیلوهای گندم

قم نيوز : قم نگار: امسال ۷۰ درصد زمین‌های زراعی استان به زیر کشت گندم رفته است که از این میزان زمین‌ها تقریبا ۳۰ هزار تن گندم برداشت شده است.
موج گیسوان طلایی زمین در کویر تشنه قم/ وضعیت سبز سیلوهای گندم
به گزارش قم نگار، تا چشم کار می‌کرد خوشه‌های طلایی رنگش حال دیگری به مزارع داده بود زمین‌هایی که با روییدن گل‌های گندم طراوتی تازه گرفته بودند اما اکنون این خوشه‌های طلایی جای دیگری خوش کرده‌اند و اندک اندک میهمان سفره‌های ما می‌شوند.

گندم قم این روزها حال خوشی دارد و سیلوهای پر، خبر از وضعیت سبز این محصول می‌دهد. این روزها وقتی جویای حال گندم قم می‌شویم، خبر می‌گیریم که تمام دانه‌های گندم استان خودی هستند و حتی یک دانه هم در میانشان غریبی نمی‌کند.

آب و هوای قم سبب شده که این استان یکی از مناطق تولید کننده گندم در کشور باشد. به دلیل گرما و کم آبی شدید در استان قم ضروری است کشاورزان به تولید محصولاتی بپردازند که میزان آب بری کمتری داشته باشد که تولید گندم و جو از جمله این محصولات است که خوشبختانه این محصول طی سال زراعی جاری وضعیت خوبی داشت و این استان را به خودکفایی در این محصول رساند.

به جرات می‌توان گفت آنچه سبب خودکفایی استان در تولید گندم شده است تغییر و اصلاح الگوی کشت توسط کشاورزان است که توانسته‌اند میزان تولیدات خود را نسبت به سال‌های گذشته افزایش دهند.

طبق آمار ارائه شده از مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قم، امسال ۷۰ درصد زمین‌های زراعی استان به زیر کشت گندم رفته است که از این میزان زمین‌ها تقریبا ۳۰ هزار تن گندم برداشت شده است و نسبت به سال گذشته نزدیک به ۳۳ درصد با افزایش خرید روبه رو بوده‌ایم.

در سال گذشته میزان گندم تولیدی کشور پنج میلیون تن بود که این میزان تولید دولت را ملزم به واردات گندم از دیگر کشورها کرد اما خوشبختانه امسال این میزان تولیدی به هشت میلیون تن رسیده است و دیگر نیازی به گندم وارداتی برای نان نیست.

در سال گذشته گندم کشورهایی همچون کانادا، آلمان، استرالیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به کشور وارد شد که خوشبختانه امسال دیگر خبری از این واردات نیست.

فرهاد زارعی مدیرکل غله و بازرگانی استان قم در این خصوص گفت: طی سال گذشته حدودی از گندم سیلو قم از کشورهایی همچون کانادا و آلمان وارد شد که خوشبختانه امروز به خودکفایی در این زمینه رسیده‌ایم و واردات گندم نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: تعداد کارخانه‌های تولید آرد در کشور ۲۳۷ کارخانه است که سهم قم از این تعداد پنج کارخانه مجهز به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌هاست.

مدیرکل غله و بازرگانی استان قم گندم را محصولی که نیاز به محافظت دارد خواند و گفت: گندم‌ها پس از ذخیره سازی در سیلوها برای تولید آرد به کارخانه‌ها منتقل می‌شود.

این مقام مسئول میزان گندم ذخیره شده در سیلوهای کشور را برابر با یک سال مصرف دانست و گفت: از این نظر نیازی برای واردات گندم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه گندم استان از کیفیتی بالا برخوردار است، گفت: به جرات می‌توان گفت که تلاش و نقش جهاد کشاورزی در تولید محصولی عاری از سل زدگی و آفات قابل چشم پوشی نیست.

افزایش تولید گندم و خودکفایی در این زمینه تنها دغدغه مسئولان استان نیست بلکه در پی آن تولید آرد و نان آن هم با کیفیتی بالا یکی از اصلی‌ترین اهداف است.

خوشبختانه استان قم توانسته در این زمینه نیز موفق عمل کند و نان این شهر طی ۱۱ ماه گذشته در سطح کشور مطرح شده و بالاترین کیفیت را داشته باشد.

سعید قاسمی کارشناس بهداشت با اشاره به دلایل بالا رفتن کیفیت نان قم گفت: تمام نانوایی‌های این شهر آموزش‌های مورد نیاز در خصوص پخت نان و نحوه بهداشت و نگهداری آرد را طی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قم در چند ماه اخیر رتبه اول تولید نان با کیفیت را در کشور داشته است، ادامه داد: این موفقیت به دلیل دقت در نحوه نگهداری آرد، خمیر کردن و تولید نان بوده است.

قاسمی نقش مردم و فرهنگ سازی در نحوه استفاده از نان را مهم دانست و گفت: خوشبختانه فرهنگ مردم قم در زمینه مصرف نان اصلاح شده و از میزان دور ریز نان کاسته شده است.

وی همچنین وجود سبوس در نان را ضروری دانست و گفت: متاسفانه نحوه تغذیه و عادات غذایی به ویژه بین جوانان تغییر یافته و به سمت فست فودها متمایل شده‌اند و در کنار این امر بی‌تحرکی نیز به شدت سلامت آنها را با خطر مواجه می‌سازد که می‌توان با افزودن سبوس به نان از بسیاری بیماری‌ها جلوگیری کرد.

وی فرهنگ سازی استفاده از نان سبوس‌دار را مهم خواند و افزود: خانواده‌ها باید نان سبوس‌دار را به سبد غذایی خود اضافه کنند تا فرزندانشان از همان دوران کودکی با تغذیه سالم آشنا شوند.

با وجود تمام این گفته‌ها و تلاش مسئولان برای رسیدن به خودکفایی لازم به ذکر است که آنچه موجب تولید این میزان گندم در استان شده بسته به تلاش کشاورزانی است که روزهای داغ را در مزارع گذراندند و با حرارت و تابش آفتاب سوزان کویر تشنه، عرق‌ها ریختند و حال که عرق‌های ریزان و دل‌های جوشان و خستگی چشم‌های به خواب نرفته شبانه‌شان به ثمر نشسته آیا تنها کافی است بگوییم خدا قوت بر شما که ما را به خودکفایی رسانده‌اید! آیا قرار نیست پاسخ زحمات آنها را به گونه‌ای داد که طی سال‌های آتی اشتیاقشان برای تولید بیشتر و محصولی با کیفیت‌تر دوچندان شود. آیا با این نرخ‌های سرسام آور حاصل از تورم که روزانه فزونی می‌یابد ۱۱۵۵ تومان برای کشاورزان کفایت می‌کند!!

با وجود این کاستی‌ها و قیمت‌های نامتناسب با زحمات بی‌دریغ کشاورزان اما باز هم جای شکر باقی است که تمام مطالبات گندم کاران قمی پرداخت شده است و این خود جای امیدواری است که نشان از همت و پیگیری مسئولان امر دارد چرا که بسیاری از کشاورزان در دیگر استانها همچنان چشم انتظار پرداخت مطالبات خود هستند و پرداخت دیرهنگام بدهی‌ها آنها را برای فراهم سازی بستر برای شروع سال زراعی جدید با مشکل روبه رو کرده است.

مدیرکل غله و بازرگانی قم با بیان اینکه تمام مطالبات گندم کاران استان پرداخت شده است، گفت: ۳۳۴ میلیارد و ۸۰۴ میلیون ریال بابت مطالبات گندم‌کاران استان پرداخت شد.

وی با اشاره به رشد۳۲ درصدی خرید گندم گفت: در سال جاری ۲۸ هزار و ۸۵۰ تن گندم طبق قیمت مشخص شده از گندم کاران خریداری شد که نسبت به سال گذشته ۷۰۰۰ تن رشد داشته است.

زارعی بیان کرد: امسال هشت مرکز خرید مسئولیت تحویل محموله‌های گندم را برعهده داشتند که براین اساس ۲۹۰۰ محموله با ارزش ۳۳ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان تحویل گرفته شده است.

بر این اساس باید گفت که طی امسال کشت و برداشت گندم در قم با موفقیت روبه رو بوده است و وضعیت کشاورزان تا حدودی مطلوب است اما باید دانست که چشمه‌های موفقیت همیشه جوشان است و می‌توان با ارائه فناوری‌های پیشرفته کشاورزی و همچنین تسهیلات ویژه به کشاورزان آنها را برای خودکفایی در تمام محصولات زراعی و باغی یاری کرد و در پی آن استقلال کشور را رقم زد.

باید دانست که یکی از راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارد خودکفایی در زمینه تولید محصولات کشاورزی است که می‌توان به جرات گفت اکنون قم یکی از پیش قراولان رسیدن به تاکیدات و اهداف مد نظر مقام معظم رهبری است و شایسته است تمام مسئولان و متولیان دولتی و نهادهای مربوطه جهاد کشاورزی قم را برای توجه و یاری بیشتر به قشر افتخار آفرین کشاورز قم کمک کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdccxoq1.2bqio8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما