سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 13900
آیت‌الله مصباح‌یزدی در دیدار حدادعادل:

در صورت بیم از شکست اجماع بر روی یک نفر واجب است

قم نيوز : قم نیوز: عضو خبرگان رهبری گفت: وقتی بیم این برود که با آمدن همه اصولگرایان کار دست دیگران بیافتد، مابقی باید برای اینکه کار دست نااهلان نیفتد کنار روند و بر روی یک نفر که اصلح‌تر است اجماع کنند.
در صورت بیم از شکست اجماع بر روی یک نفر واجب است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در دیدار دکتر غلامعلی حدادعادل که دوشنبه شب در دفتر ایشان برگزار شد با بیان اینکه وضعیت انتخابات ریاست جمهوری این دوره بسیار متفاوت از دوره‌های قبل است اظهار داشت: در دوره‌های قبل هر چند دشواری‌هایی وجود داشت ولی انتخابات قطبی بود و مردم خود را بین دو تا سه نفر مخیر می‌دیدند و عموماً کسانی که دغدغه دین داشتند وظیفه خود را می‌دانستند که به چه کسی رای بدهند.

وی ادامه داد: در انتخابات اول مردم و بیوت بزرگان شرکت کردند و لیبرال‌ها سر کار آمدند، این دوره‌ها گذشت و تحولاتی در ادبیات سیاسی ما به وجود آمد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با تاکید بر اینکه علت پیروزی دولت نهم و دهم طرح شعارهای اسلام و انقلاب بود تصریح کرد: شرح اینکه این شعارها اعتقاد بود یا تاکتیک سیاسی اطرافیان رئیس جمهور بماند، آینده مشخص می‌کند، من در همین شهر شاهد بودم کسانی که در عمرشان در هیچ فعالیت سیاسی شرکت نکرده بودند پر شور وارد انتخابات شدند و از جان و مالشان خرج کردند و تنها انگیزه آن‌ها نیز طرح شعار اسلام و انقلاب بود ولی متاسفانه برخی انحرافات به وجود آمد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: امروز وضع انتخابات متفاوت است، اولا اصلاح طلبان اقبال چندانی در بین مردم ندارند، در مقابل اصولگرایان متعدد و با تفاوت سلیقه‌های فراوان به میدان آمده‌اند. در دوره‌های قبلی به زحمت فردی را می‌یافتیم که در اندازه ریاست جمهوری باشد، امروز کسانی که آمدند اکثراً‌ در اندازه ریاست جمهوری هستند و این نعمت بزرگی است که ما در این زمینه فقیر نیستم ولی این نعمت دو دشواری همراه خود دارد.

وی در ادامه به تبیین دشواری‌های موجود در تعدد کاندیداهای اصولگرا پرداخت و ابراز داشت: این احتمال هنوز است که اگر این اختلافات باقی بماند اصلاح طلبان دست به تاکتیک زده و بر روی یک کاندید اجماع کنند و انتخابات را در دست بگیرند، مشکل دوم شناسایی مردم و سنجش معیار کاندیداهاست. با این شرایط شناسایی اصلح برای مردم به ویژه کسانی که انتخابات را وظیفه دانسته و حساس هستند مشکل می‌شود.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه در این فضا سئوالی مطرح می‌شود که چه باید کرد که ناصالحان سرکار نیایند ادامه داد: آنهایی که خودشان را برای انتخابات صالح می‌بینند دور هم نشسته و از بین خود یک نفر را انتخاب کنند و بگویند این گزینه ایده آل است و مردم بسیار راحت می‌شوند و تکلیفشان مشخص می‌شود، ولی باید ببینیم این مسئله عملی است یا نه؟

آیت الله مصباح یزدی افزود: همیشه اختلافات بر اساس بی تقوایی نیست و برخی واقعاً در خود می‌بینند که اگر بیایند بهتر می‌توانند کشور را اداره کنند، می‌شود چند متخصص خود را عرضه کنند و نتوانند بر روی یک فرد اجماع کنند و چنین مسئله‌ای سابقه ندارد.

وی گفت: با این حال وقتی بیم این برود که با آمدن همه کار دست دیگران بیافتد، مابقی باید برای اینکه کار دست نا اهلان نیافتد کنار روند و بر روی یک نفر که اصلح‌تر است اجماع کنند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد: پس اگر کسی ابتدا خودش را اصلح می‌داند به حسب وظیفه شرعی واجب است خود را عرضه کند ولی اگر کار به جایی برسد که اگر کنار نرود کار دست نا اهل می‌افتد بنابراین باید کنار برود، برای این مسئله باید خطرات منحرفین برای مردم تبیین شود تا مردم به سراغ آن‌ها نروند.

وی با تاکید بر اینکه همه باید برای رسیدن به یک انتخاب صحیح به خدا توکل کنیم خاطرنشان کرد: امیدوارم همه از کسانی باشیم که گزینه اصلح را انتخاب کرده و مشمول عنایت حق تعالی قرار گیریم.

انتهای پیام/120/
https://qomnews.ir/vdccxoqs.2bq1x8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما