شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : 32530
مدیرکل راه آهن قم:‏

قطار برقی تهران ـ قم ـ اصفهان سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی به دنبال دارد

قم نيوز : قم نگار: مدیر کل راه آهن استان قم گفت: راه آهن دوخطه سریع السیر برقی تهران، قم و اصفهان تا ‏چهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که سالانه ۸ هزار و ۱۲۵ میلیارد ریال صرفه ‏جویی در پی دارد.‏
قطار برقی تهران ـ قم ـ اصفهان سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی به دنبال دارد
به گزارش قم نگار، فرشاد زادخور بیان کرد: قطار سریع‌السیر که با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌توانند حرکت کنند مسیر ریلی ۴۱۰ کیلومتری تهران تا اصفهان را که از قم عبور می‌کند در زمان یک ساعت و نیم طی خواهد کرد.

وی افزود: سوخت این قطارها از نیروی برق ۲۵ کیلو وات تامین می‌شود و برای نخستین بار در کشور مسیر ارتباطی، استان‌های تهران، قم و اصفهان را به یکدیگر متصل خواهد کرد.

مدیرکل راه آهن استان قم اعلام کرد: با راه‌اندازی قطارهای سریع السیر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال اول ۶ میلیون نفر مسافر جابه‌جا خواهند شد که در مجموع ۴۰ میلیون ساعت صرفه جویی در زمان را در پی خواهد داشت که این تعداد مسافر تا سال دهم به ۱۲.۵ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

زادخور به کاهش هزینه سوخت در این سیستم ریلی اشاره کرد و گفت: با استفاده از این سیستم ریلی سالانه ۶۵ میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد که این مقدار هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال صرفه جویی ریالی برای کشور ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: راه‌ اندازی این طرح از لحاظ ریالی برای مسافرین هم به صرفه خواهد بود و سالیانه مبلغی معادل چهار هزار میلیارد ریال صرفه جویی می‌شود.

مدیرکل راه آهن استان قم گفت: در مجموع با احتساب هزینه‌های کاهش سوانح رانندگی و آلودگی هوا، این قطار سالیانه بالغ بر ۸ هزار و ۱۲۵ میلیارد ریال صرفه جویی برای کشور به همره دارد که امیدواریم هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: قطارهایی که در این مسیر مورد استفاده قرار می‌گیرد از نوع قطارهای ویژه هستند که قابلیت افزایش سرعت تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را دارند که تهیه و ساخت قطارهای این مسیر برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است.

زادخور به میزان تردد قطارها در ایستگاه‌های راه آهن قم اشاره کرد و گفت: روزانه ۴۸ قطار در ایستگاه‌های راه آهن قم تردد دارند که از این تعداد ۲۴ قطار در ایستگاه محمدیه توقف می‌کند و ۲۴ قطار شامل قطارهای مسیر مشهد، تهران، شهرهای شمالی و غربی در ایستگاه مرکز شهر توقف می‌کنند.

وی ادامه داد: روزانه حدود چهار ۴ نفر مسافر برای مسافرت از خدمات ریلی قم استفاده می‌کنند و حدود ۱۷ هزار نفر هم از ایستگاه‌های قم عبور می‌کنند.

زادخور اعلام کرد: برنامه‌هایی برای توسعه در سیستم حمل و نقل ریلی استان قم طراحی شده که با جذب مسافر و انتقال کالا بار ترافیکی جاده‌های کشور کاسته شده و در این راستا تصمیم داریم سرعت و خدمات ریلی را افزایش دهیم تا مسافرین علاوه بر آسایش در مسافرت زمان کمتری را در مسیر باشند.

مدیر راه آهن قم بیان کرد: هم اکنون ۱۸۰۰ صندلی برای مسیر قم و تهران در نظر گرفته شده که متاسفانه در برخی ساعات میزان استقبال از این قطارها پایین است و توقع داریم با توجه به تردد زیادی که در مسیر قم، تهران و بالعکس وجود دارد مردم از خدمات ریلی استفاده کنند تا بتوانیم در آینده میزان قطارهای این خط را افزایش دهیم.

وی از برنامه‌های آینده راه آهن قم افزایش تعداد قطارهای قم ـ مشهد اعلام کرد و گفت: با رایزنی‌هایی که با مدیر عامل راه آهن کشور داشته‌ایم تلاش داریم میزان قطارهای خط قم به مشهد را افزایش دهیم تا دوستداران امام هشتم بتوانند به راحتی برای زیارت این امام همام راهی مشهد مقدس شوند.

زادخور بیان کرد: مردم و مسافرین می‌توانند هر گونه شکایت و یا مشکل خود را که از قطار و سیستم حمل و نقل ریلی دارند با شماره تلفن ۱۵۳۹ با ما در میان بگذارند تا با شنیدن نظرات، پیشنهادات و انتقادات مسافرین، در ارتقاء و خدمت رسانی به مردم برنامه‌ریزی بهتر داشته باشیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdccxpq1.2bqi18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما