سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : 28580
مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قم خبر داد

آغاز عملیات اجرایی بیابان زدایی 300 هکتار از اراضی قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: در راستای طرح مقابله با بیابان‌زدایی عملیات اجرایی ۳۰۰ هکتار از اراضی منطقه کوه نمک قم در ایام‌الله دهه فجر آغاز می‌شود.
آغاز عملیات اجرایی بیابان زدایی 300 هکتار از اراضی قم
احمد عفتان در گفتگو با خبرنگار قم نیوز با اشاره به طرح‌ها و پیشنهاد‌های مورد بررسی در اداره منابع طبیعی و آبخیز داری قم اظهار داشت: طرح توسعه فضای شهر قم، طرح کنترل سیل حوزه پائین‌دست سد ۱۵ خرداد و طرح کنترل پدیده‌های مقابله با بیابان‌زدائی ازجمله مهم‌ترین طرح‌های موردبررسی در اداره منابع طبیعی است.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به میزان سرانه فضای سبز جنگلی در قم اشاره کرد و افزود: سرانه فضای سبز جنگلی در قم ۴۰ مترمربع است که نسبت به میزان سرانه در کشور یک‌ به ‌پنجاه است.

وی با درخواست از مسئولان و نمایندگان مجلس در حمایت از پروژه‌ها و طرح‌های توسعه فضای شهر گفت:  باید سرانه فضای سبز را افزایش دهیم و مسئولان و نمایندگان مجلس باید در لایحه بودجه از پروژه‌ها و طرح‌های مربوط به توسعه فضای شهر حمایت کنند.

عفتان از درختکاری ۱۰۰ هکتار از پارک ثامن‌الائمه در سال جاری خبر داد و بیان کرد: ۴۰ درصد از کارهای زیربنایی مربوط به پارک ثامن‌الائمه است که منابع ذخیره آب و لوله‌های اصلی ازجمله آن‌هاست.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به مناطق حساس در قم تصریح کرد: شهر قم دو منطقه آلاینده دارد که بادهای غربی _شرقی و شرقی_غربی این ریز گردها و آلاینده‌ها را به سمت شهر می‌آورند.

وی میزان بارندگی شهر قم را در حدود ۱۵۵-۱۵۰ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: این میزان بارندگی فاصله زیادی با میانگین کشور دارد و کاهش سفره‌های زیرزمینی تشدید کننده این امر است.

عفتان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی مقابله با بیابان‌زدایی در دهه فجر گفت: در راستای طرح مقابله با بیابان‌زدایی عملیات اجرایی ۳۰۰ هکتار از اراضی منطقه کوه نمک قم در ایام‌الله دهه فجر آغاز می‌شود.

مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دو منطقه قلعه صدری و بوستان جوان را ازجمله مناطق آلاینده دانست و تصریح کرد: به‌منظور جلوگیری از آلودگی‌های محیطی جلسه مشترکی با دستگاه‌های زیربط تشکیل‌ شده است تا سندیت این دو منطقه به شهرداری سپرده شود.

عفتان با اشاره به وقوع سیل سال ۸۸ در شهر قم گفت: منطقه پردیسان قم ازجمله مناطق حادثه‌خیز است که بارندگی‌های فصلی عامل این مسئله است و باید راه‌کارهایی به ‌منظور مهار سیلاب‌ها ارائه و کنترل شود.

وی به دو رودخانه سلمان و زواریان اشاره و عنوان کرد: کنترل سیل و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی دو کار مهم است که باید در حوزه پائین دست سد ۱۵ خرداد انجام گیرد.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdccxpqi.2bq448laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما