يکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : 2758
آیت‌الله حسینی بوشهری:

حلقه مفقوده فعالیت‌های عظیم صنعتی پیوستگی فرهنگی است

قم نيوز : قم نیوز: امام جمعه قم گفت: حلقه مفقوده کارهای عظیم صنعتی عدم پیوستگی فرهنگی در کنار آنها است و لازم است حوزه در این زمینه پاسخگو باشد.
حلقه مفقوده فعالیت‌های عظیم صنعتی پیوستگی فرهنگی است
به گزارش قم نیوز، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری شنبه شب در پنجمین همایش تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه باقرالعلوم(ع) و موسسه آموزش امام رضا(ع) که در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، ایجاد فضای دوستی و محبت و بر طرف کردن ذهنیت‌های منفی نسبت به یکدیگر را از راه‌برد‌های عملی ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه عنوان و خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد نقش تاثیرگذاری در وحدت حوزه و دانشگاه خواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود نیازسنجی در مقوله پژوهش را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: اگر دانشگاهیان و حوزویان هر کدام در جایگاه خود نیاز سنجی کنند و طرح مشترک ارائه کنند و دانشمندان حوزوی و دانشگاهی بر روی این طرح‌ها کار کنند همکاری دوجانبه حوزه و دانشگاه صورت می‌گیرد.

حسینی‌بوشهری بر ریشه‌شناسی علوم دانشگاهی به ویژه علوم انسانی تاکید کرد و گفت: دانشگاهیان در ارتباط با مباحث رفتارگرایی بحث‌هایی دارند ما بیاییم ارزیابی کنیم که آیا می‌شود بین رفتارگرایی فلسفی مطرح در دانشگاه‌ها با شناختی که ما از انسان در مسایل دینی داریم توافقی به وجود آورد.

وی روش شناسی علوم و تلفیق روش‌ها را مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: فرهنگ دانشگاه‌ها و مراکز غیر حوزوی به صورتی است که با تجربه ملموس بیشتر عادت کرده است تا فرهنگ نظری و فلسفی، بنابر این باید با تلفیق این دو فرهنگ و کم کردن فاصله‌ها بین حوزه و دانشگاه به گونه‌ای شود که حوزه و دانشگاه در هم ذوب شوند البته نه به این معنا که هویتشان از بین برود بلکه وحدت هدف بینشان به وجود آید.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم با تاکید بر اسلامی کردن دانشگاه‌ها گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است منتها کارهای انجام نشده به خصوص راجع علوم انسانی زیاد است.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه باقرالعلوم که هم رنگ حوزه و هم رنگ دانشگاه دارند باید الگوی وحدت حوزه و دانشگاه باشند.

حسینی‌بوشهری در ادامه سخنان خود آسیب‌زدایی فرهنگی را از کارهایی ذکر کرد که باید انجام شود و در این زمینه اظهار داشت: فعالیت‌های دانشگاهیان کشور در صنعت و مسایل فنی مایه افتخار است اما حلقه مفقوده کارهای عظیم صنعتی عدم پیوستگی فرهنگی در کنار آنها است و این مشکلی است که حوزه باید پاسخگو باشد و در این زمینه اقدام کند.

وی ارتباط بین تشکیلات حوزه و دانشگاه را در وحدت بین این دو مرکز علمی و آموزشی مهم ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر ارتباط ارگانیک بین حوزه و دانشگاه وجود ندارد در حالی که زمانی کار اجرایی و عملی انجام می‌شود که تعریف مشخصی برای رابطه وجود داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان توصیه کرد: جایگاهی برای ایجاد شورای علمی و اداری مشترک بین حوزه و دانشگاه تعریف شود.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcd.k0x2yt05ja26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما