سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : 15747
آیت‌الله مسعودی خمینی مطرح کرد

ضرورت بازخوانی سیره عملی امام خمینی(ره) برای دستیابی به سبک زندگی اسلامی

قم نيوز : قم نیوز: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: من در طول پنج سالی که شبانه‌روز به‌جز زمان خواب در خدمت امام بودم، سبک زندگی اسلامی را بعینه در زندگی ایشان مشاهده کردم.
ضرورت بازخوانی سیره عملی امام خمینی(ره) برای دستیابی به سبک زندگی اسلامی
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علی‌اکبر مسعودی خمینی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: لغت سبک زندگی که مقام معظم رهبری اخیراً فراوان بیان می‌کنند، نشان از اهمیت این موضوع دارد و لازم است که دانشمندان و اهل‌تحقیق درباره موضوع سبک زندگی مطالعات دقیقی داشته باشند.
 
وی با اشاره به تاریخچه موضوع سبک زندگی افزود: حدود 100 سال قبل واژه سبک زندگی در زبان‌ها رایج شد و از آن زمان تاکنون تحقیقاتی هم در این زمینه شده است. به‌طور مختصر سبک زندگی یعنی آن روشی که انسان برای آینده خود می‌طلبد تا در امور مختلف و رفتار و گفتار خود، طبق آن روش زندگی خود را تطبیق داده عمل کند.
 
آیت‌الله مسعودی خمینی خاطرنشان کرد: سبک زندگی نیازمند ریشه و پایه در درون است، انسان به‌هرنحوی که بتواند جهان را درک کند، سبک زندگی‌اش را نیز بر همان روش استوار می‌کند به همین دلیل می‌توان ادعا کرد که سبک زندگی اسلامی روشی از زندگی است که بر روی اصول اسلام بنا شده باشد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اگر کیفیت زندگی ائمه اطهار را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که سبک زندگی این بزرگواران، روش کاری آینده است که بر سجایای اخلاقی انسان استوار است. اگر از همین دیدگاه وارد زندگی علمای بزرگ دین بشویم، می‌توان ادعا کرد که در حد بالایی زندگی این افراد بر اصول اسلامی مبتنی است و اگر برخی روش‌های زندگی را هم که در اسلام عرفی است کنار بگذاریم، می‌توانیم زندگی علمای دین را نمونه‌ای از زندگی مورد نظر اسلام در نظر بگیریم.
 
آیت‌الله مسعودی خمینی گفت: ما مشاهده می‌کنیم که علمای اعلام ما در نحوه پوشاک و خوراک و رفت و آمد و تعاملات خانوادگی و رابطه با مردم بسیار آرام و خوب زندگی می‌کنند، من اگر بخواهم در رابطه با سبک زندگی امام خمینی(ره) صحبت کنم متوجه سبک زندگی بر پایه مبانی اسلامی و ایرانی می‌شوید.
 
وی با اشاره به سال‌هایی که در محضر امام خمینی(ره) بوده است، افزود: بنده مدت پنج سال شبانه‌روز غیر از وقت خواب امام در خدمت ایشان بودم و فقط به گوشه‌ای از خاطرات خود اشاره می‌کنم تا مطلب مورد نظر بنده برای مخاطبان روشن شود، امام وقتی که چیزی در منزل نیاز داشت، به خادم خود می‌گفت: آقای مشت علی، لطفاً برو دقیقاً یک کیلو برنج بخر، و اگر آن خادم دو کیلو برنج تهیه می‌کرد امام بلافاصله به او می‌فرمود: برو و یک کیلو از این برنج را پس بده، زیرا ما در حال حاضر فقط یک کیلو نیاز داریم و ممکن است که اشخاص دیگر به این جنس احتیاج داشته باشند.
 
استاد حوزه علمیه قم سجایای اخلاقی را جزو اصول زندگی امام دانست و تأکید کرد: سبک زندگی امام خمینی به‌گونه‌ای بود که سجایای اخلاقی پایه زندگی او شده بود و من در این مدت پنج سال که شبانه‌روز در خدمت ایشان بودم حتی یک مرتبه مشاهده نکردم که امام با صدای بلند و با بی‌احترامی با کسی صحبت کند.
 
وی ادامه داد: امام حتی وقتی قصد صدازدن پسر بزرگوار خود را داشت به‌آرامی صدا می‌زد: احمد آقا با شما کاری دارم، و این نشان می‌دهد در سبک زندگی امام سجایای اخلاقی در کنار دیگر اصول اسلامی که باید رعایت شود، از چه جایگاهی برخوردار بوده است.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcd550f.yt0ko6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما