قم نيوز : قم نگار: مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه افراد متمکن باید در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند، گفت: باید کارشناسان بر روی کالاهایی که تولید می‌شود نرخ‌گذاری کرده و قیمت اجناس ثابت بماند.
آیت‌الله نوری‌همدانی: مردم پرداخت مالیات را جزو وظایف خود بدانند
به گزارش قم نگار، آیت‌الله حسین نوری همدانی صبح امروز در دیدار با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با ابراز تأثر عمیق از جریان منا اظهار داشت: این حادثه باید از جهات مختلف از جمله درگذشتن جمعی از عزیزان هموطن و اشکالات اداره حرمین شریفین، مد نظر قرار گیرد و در عین حال، مجرمان و مقصران شناسایی شده و به سزای اعمال خود برسند.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اهمیت اقتصاد در زندگی انسان، افزود: زندگی انسان ابعاد متعددی مانند بعد فرهنگی و سیاسی دارد و اقتصاد نیز یکی از ابعاد آن است که در اسلام هم به آن توجه ویژه‌ای صورت گرفته است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در ۳۲ آیه از قرآن کریم، زکات و نماز در ردیف و کنار هم ذکرشده است، گفت: همان‌طور که انسان در برابر پروردگار مسئولیت دارد، در برابر اجتماع هم مسئول است و مدیریت انسان باید آن‌قدر قوی شود که مدیریت اجتماع را به عهده بگیرد.

وی اخذ مالیات از افراد متمکن را دارای اهمیت دانست و تصریح کرد: اخذ مالیات با تمکن مالی در ارتباط است و در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه امام علی (ع) به مالک اشتر آمده است که‌ ای مالک نظرت به آبادانی و عمران مردم بیش از اخذ مالیات باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه با تأکید بر اینکه باید کارشناسان بر روی کالاهایی که تولید می‌شود نرخ‌گذاری کرده و اجناس قیمت ثابتی داشته باشند، گفت: امروز شاهد این هستیم که در بالا و پایین شهر و یا روستا و شهر، قیمت‌‌ها متفاوت است و باید نرخ‌گذاری جزء وظایف امور مالیاتی قرار بگیرد.

آیت‌الله نوری همدانی افزود: در بخش خدمات هم نباید همه امور به عهده مردم سپرده شود و قیمت‌ها در زمان‌ها و مکان‌های مختلف متفاوت است. در ایران روزبه‌روز قیمت‌ها رو به افزایش است و انتظار مردم این است که اختیار قیمت‌گذاری با خود تولیدکننده نباشد و دولت نظارت داشته باشد.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه در قرآن کریم و روایات اغنیاء و افراد متمکن موردتوجه قرارگرفته‌اند، گفت: پول‌های فراوانی در دست اشخاص در بانک‌ها هست که باید در راه تولید سرمایه‌گذاری شود.

وی با اشاره به وجود مالیات مستقیم و غیرمستقیم در بحث اقتصاد خاطرنشان کرد: افراد متوسط و فقیر جامعه از دادن خمس و زکات معاف هستند و نباید چیزی پرداخت کنند اما اشخاصی که حتی مالیات را روی اجناس خود می‌کشند، مردم متوسط و فقیر جامعه را مجبور به پرداخت مالیات غیرمستقیم می‌کنند و این برخلاف قوانین اسلام است.

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر فرهنگ‌سازی در زمینهٔ اقتصاد خاطرنشان کرد: باید مردم پرداخت مالیات را وظیفه خود بدانند و این مسئله بسیار مهم است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به تأکید امام علی (ع) در دو نامه خود به متصدیان دریافت مالیات بر فرهنگ‌سازی در اقتصاد گفت: افرادی که از مردم مالیات می‌گیرند، نباید به خانه کسی وارد شوند همچنین اگر کسی گفت بدهکار هستم یا ندارم، حرف او را قبول کنید.

وی افزود: تبعیت از فرهنگ دینی باید مثل نماز و روزه واجب باشد و باید جزئیات در فرهنگ اسلامی مدنظر قرار بگیرد و اسلام اقتصاد خاصی دارد که با در نظر گرفتن جزئیات آن هم مردم در رفاه قرار می‌گیرند و هم رونق و آبادانی در جامعه حاکم می‌شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcd5f0s.yt0sz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما