پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : 42017
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مکارم شیرازی:

امر به معروف و نهی از منکر مظلوم‌ترین واجبات در جامعه است/ احساس بی‌نیازی به فرهنگ امر به معروف تفکری غربی است

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: امر به معروف و نهی از منکر که از مهم‌ترین وظایف انسان شمرده شده جزو مظلوم‌ترین واجبات است.
امر به معروف و نهی از منکر مظلوم‌ترین واجبات در جامعه است/ احساس بی‌نیازی به فرهنگ امر به معروف تفکری غربی است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار با اعضای ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر، ضمن ابراز خوشحالی از اینکه مسأله امر به معروف و نهی از منکر در کشور در مسیر صحیحی افتاده است، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر در کشور ما آینده خوبی خواهد داشت و امید است این مسأله در سایر کشورها نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به آیات و روایات در خصوص امر به معروف و نهی از منکر، عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از مهم‌ترین یا به نوعی مهم‌ترین وظیفه انسان شمرده شده، در حالی که جزو مظلوم‌ترین واجبات است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: مظلومیت امر به معروف و نهی از منکر به خاطر این است که هیچ یک از موارد طرح شده در قانون اساسی به اندازه این مسأله مهم و کلیدی به تأخیر نیفتاده است.

وی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر از حالت فردی باید به صورت گروهی درآید، گفت: این اقدام هم عملکرد هماهنگ نیروها را بیشتر می‌کند و هم اثربخشی آن را افزایش می‌دهد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در آموزش‌ و پرورش، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و تمام نهادهای کشور باید گروه‌هایی همچون بسیج حضور داشته باشند و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند، خاطرنشان کرد: دشمنان از گذشته این ذهنیت را در مردم ایجاد کردند که امر به معروف و نهی از منکر یک نوع خشونت و دخالت در کار مردم است و تأخیری که در اجرای این فریضه نیز صورت گرفته به همین خاطر است.

وی با تأکید بر نهادینه‌سازی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه عنوان کرد: باید در جامعه اینکه امر به معروف و نهی از منکر خشونت و دخالت در کار افراد نیست، فرهنگ‌سازی شود؛ وظیفه هر انسانی است که کسی که در حال افتادن داخل چاه است راهنمایی کند و این دخالت نیست بلکه حمایت است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه تفکری که می‌گوید نیازی به امر به معروف نیست و یا این مسأله باید در اختیار سازمانی خاص باشد، تفکری غربی است، افزود: فرهنگ غربی در جامعه ما نفوذ کرده و باید از گسترش این تفکر در جامعه جلوگیری شود.

وی گفت: مَثَل مردم جامعه مَثَل کشتی است و کار هر فردی روی دیگران اثر می‌گذارد، زندگی در جامعه فردی نیست، بلکه اجتماعی است و سرنوشت‌ها به هم گره خورده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه باید مبارزه با مفاسد را از فضاهای کوچک‌تر آغاز کرد افزود: نحوه امر به معروف و نهی از منکر بسیار هم است و باید به آمرین آموزش داده شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید باور کنند که امر به معروف و نهی از منکر جزو وظایف مهمشان است، استفاده از فضاهای تبلیغاتی شهری برای ترویج این فریضه مهم را مورد توجه قرار داد و گفت: نباید از نقش رسانه‌ها و صدا و سیما در فرهنگ‌سازی امر به معروف و نهی از منکر چشمپوشی کرد و روش‌های مختلف برای نهادینه‌سازی این مهم در جامعه به کار گرفته شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcd5z0o.yt0xf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما