پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : 33017
قم نیوز از تور قمگردی اصحاب رسانه گزارش می دهد

کشف تمدن هفت هزارساله در تپه قلی درویش/ تپه صرم بازمانده از عصر آهن

قم نيوز : قم نیوز: تور قم گردی عنوان یکی از برنامه های تفریحی- آموزشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری قم است که اینبار میزبان اصحاب رسانه قم بود تا بازدیدی از آثار و ابنیه تاریخی قم داشته باشند.
کشف تمدن هفت هزارساله در تپه قلی درویش/ تپه صرم بازمانده از عصر آهن
به گزارش قم نیوز، تور قم گردی عنوان یکی از برنامه های تفریحی- آموزشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری قم است که معمولا در ایام نوروز بیشتر در مورد آن می شنویم. میراث فرهنگی هر ساله همزمان با عید نوروز اقدام به راه اندازی تورهایی تحت عنوان قم گردی می کند. اما این بار اصحاب رسانه قم میهمان این تور شدند و از آثار تاریخی استان بازدید کردند.

در این تور یک روزه که با حضور جمعی از عکاسان و خبرنگارا قمی برگزار شد، عمار کاووسی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری قم حضور داشت و در مکان های مورد بازدید از جمله تپه قلی درویش، تپه صرم و خانه ملاصدرا به ارائه توضیحاتی در خصوص این آثار پرداخت.

تپه قلی درویش نخستین ایستگاه بازدید اصحاب رسانه قم از آثار تاریخی بود. جایی در حوالی مسجد مقدس جمکران که مردم قم بیشتر آن را به نام امام زاده جعفر غریب می شناسند. کاوش در تپه قلی درویش از سال ۸۱ آغاز شده و آنچه از این مکان نمایان است وجود تمدن هفت هزار ساله در این منطقه است.

عمار کاووسی در خصوص این مکان تاریخی می گوید: تپه باستانی قلی درویش با قدمت هفت هزارساله بر سر راه شاهراه قم – جمکران است که یکی از مهمترین پایگاه های باستانی در بخش مرکزی فلات ایران و مربوط به دوران آهن است.

وی می افزاید: در طی کاوش های باستان شناسی فصلی نخستین آتشکده و نماز خانه مربوط به دوران آهن در بخش مرکزی فلات ایران کشف شد و از آن لایه برداری شد که تقریبا دست نخورده باقی مانده بود، کشف این آتشکده یکی از مهمترین کشف های این پایگاه باستانی است.

وی ادامه می دهد: این آتشکده مربوط به دوران آهن و با طراحی معماری شهری و همچنین دفن خمره ای مربوط به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح که در بخش مرکزی فلات ایران واقعا بی نظیر و بی سابقه بود.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات گفت: با تخصیص اعتبارات کاوش های باستان شناسی در این منطقه مهم تاریخی صورت خواهد گرفت ضمن اینکه برنامه ریزی های برای تبدیل سایت موزه شدن این مکان شده است.

تپه قلی درویش واقع در شهر قم بلوار جمکران از ابتدای ریل راه آهن تا۷۰متری جاده کاشان مربوط به دوره پس از تاریخ عصرآهن است که در اواخر سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۱۷۳ به ثبت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قم رسیده است.

اما تپه صرم ایستگاه بعدی خبرنگاران قمی بود. آثار تاریخی و باقیمانده اجساد در گورستان این تپه در نوع خود جالب است. تپه تاریخی صرم مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است که میان روستاهای صرم و خورآباد واقع شده است. این اثر تاریخی ۲۹ تیر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با اشاره به کاوش های صورت گرفته در این منطقه گفت: شش فصل از کاوش این تپه تاریخی صورت گرفته است.

عمار کاوسی افزود: نخستین کاوش مربوط به سال ۱۳۸۰ است و تاکنون چندین دوره کاوش برای تکمیل اطلاعات درباره شیوه‌های تدفین، گونه‌های مختلف گورها، ارتباط و تداوم سنت‌های عصر آهن و شناخت اعتقادات مردم آن دوره صورت گرفته است و در حال حاضر ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه تپه «صرم» متعلق به عصر آهن در بخش کهک میان روستاهای صرم و خورآباد است گفت: تپه «صرم» دارای گورستانی از عصر آهن با سفال‌ های خاکستری ‌رنگ و اشیای مفرغی و گاه آهنی است این عصر به دوره زمانی گفته می ‌شود که بشر آهن را کشف و از آن استفاده کرد که از لحاظ باستان ‌شناسی و گاهنگاری همزمان با ورود اقوام آریایی به فلات ایران است.

کاوسی ادامه داد: این تپه متعلق به یک ‌هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد است که اقوام آریایی‌ آداب و سننی جدید و مختلف از آداب محلی داشتند که از جمله این اختلافات در گورستان ‌های این دوره مشهود است که خارج از مناطق مسکونی قرار داشته است.

وی به تدفین‌های متعدد در گورستان صرم اشاره کرد و گفت: در این گورستان، تدفین‌های متعددی به دست آمده که براساس سنت زمان خویش و بنا به اعتقاد زندگی پس از مرگ، اشیا و هدایایی را به همراه فرد متوفی قرار می ‌دادند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری قم می افزاید: این هدایا و میزان آن تا حدودی به وضعیت اقتصادی و جنسیت فرد متوفی برمی ‌گردد.

اما خانه تاریخی ملاصدرا ایستگاه دیگری بود که خبرنگاران قمی از آن بازدید کردند. ملاصدرا صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به مُلاصَدرا و صدرالمتألهین (درگذشته ۱۰۴۵ قمری[۱])، متأله و فیلسوف شیعه ایرانی سدهٔ یازدهم هجری قمری و بنیان‌گذار حکمت متعالیه است. وی که سر آمد حکمای اسلامی و یکی از بزرگترین دانشمندان جهان در فلسفه الهی و اسلامی است در سال ۹۷۹ یا ۹۸۰ هجری قمری در شیراز دیده به جان گشود.

این حکیم فرزانه مدت ۱۵ سال در کهک زندگی کرد که خانه ملا صدرا در کهک، یادگاری بازمانده از دوران سکونت این حکیم در قم است این خانه در حال حاضر طی دوره های مختلف مرمت شده است و در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است، عمر ساختمان اين خانه تاريخي به دوره صفویه می رسد.

در کنار خانه ملاصدرا شاهد وجود بنایی تحت عنوان عصاری و حلوایی هستیم. این دو مکان که علاوه بر زیبایی تاریخی خود که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند نشان از سنن و رسوم مردم در قرون گذشته دارند. چرخ عصاری و مکان مربوط به حلواسازی با تقسیم بندی های منظم برای نگاه داری علوفه دام، مواد غذایی و سازوکار نسبتا پیچیده ای که دارد از طرفی نشان دهنده مشقت مردم و از سویی نمایانگر نظم و حتی هنر این مردمان است.

و در پایان این تور یک روزه قم گردی به زیارت بنای امام زاده سیده معصومه (زینب خاتون ) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) دردامنه کوهی در شمال غربی شهر کهک که متعلق به دوران صفویه و جزو آثار ثبت ملی است، ختم شد و اصحاب رسانه قم پس از بازدید از این اماکن تاریخی و زیارتی به سمت قم بازگشتند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcd5z0s.yt0sf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما