جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 39336
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مصباح‌یزدی:

آزادی در غرب هم بی حد و حصر نیست

قم نيوز : قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: در فرهنگ غربی هم در حوزه آزادی مقررات وجود دارد تا آزادی فردی، آزادی دیگران را محدود نکند.
آزادی در غرب هم بی حد و حصر نیست
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در جلسه درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، با اشاره به فرهنگ اسلامی اظهار کرد: در اسلام با این مساله مبارزه شده که ملاک انتخاب انسان، باید دل او باشد، ممکن است که در مواردی دستور خداوند برخلاف خواسته دل انسان باشد و چنین مواردی در زندگی کم نیست.

وی ادامه داد: عده ای در جامعه می گویند که برخی از احکام اسلام همچون حد و ربا هم اکنون قابل اجرا نیست و این احکام برای صدر اسلام بود، همچنین تصوری در ذهن برخی از افراد جامعه است، گسترش رسانه‌ها، یک سری آفت‌هایی را نسبت به مبانی دینی و باورها ایجاد کرده است که اگر این روند ادامه پیدا کند، خطرناک خواهد بود؛ این که رهبر معظم انقلاب این همه بر مساله فرهنگ تاکید دارند، به نظرم به این دلیل است که ایشان می‌بینند که در آینده چه خطراتی متوجه حرکت فرهنگی می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به بحث تربیت فرزندان گفت: ما باید سعی کنیم که برای کودکان و جوانان مسائل تعبدی را با دلایل قابل فهم و دل نشین بیان کنیم و از اغراق در این مساله خودداری کنیم، وقتی که می گوییم تبعیت هوای نفس عامل سقوط است، شاید جوانی از ما بپرسد که چرا هوای نفس بد است، اول باید برای او به درستی معنی کنیم که هوای نفس چه چیزی هست، الزاماً هر آن چیزی که خوب هست، تنفر برانگیز نیست و ملاک خوبی و بدی، لذت و تنفر نیست.

آیت‌الله مصباح‌یزدی افزود: یک تفکر انحرافی که از فرهنگ الحادی غرب به ما سرایت کرده، این است که خوب را آن چیزی می دانیم که از آن لذت می‌بریم، که این تفکر غلط است، ما با کسانی که خداوند، پیامبر(ص) و قرآن را قبول دارند، براساس اصول بحث می‌کنیم؛ ما در بحث با چنین افرادی یک سری دلایل عقلی قابل فهم را بیان می‌کنیم تا پایه ایمان چنین افرادی تقویت شود.

وی ادامه داد: اصل فرهنگ الحادی غرب براساس آزادی در گفتار، اندیشه و کردار است و غربی‌ها این موارد را جزو حقوق بشر می‌دانند، البته در فرهنگ غرب نباید این آزادی فردی، برای آزادی دیگران مزاحمت ایجاد کند و گرنه براساس مقررات با آن برخورد می‌شود، آن هم برای این که آزادی عمومی تأمین شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم به بمباران فکری ذهن نسل جوان توسط رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: رسانه‌های دشمن به این جوان می گویند که باید آزاد باشد، ما باید در قدم اول برای این جوانی که بحث‌های عمیق را مطالعه نکرده است، اثبات کنیم که انسان باید برای خودش محدودیت‌هایی بپذیرد، اینکه انسان خودش را آزاد بداند، فکر خوبی نیست، با مثال‌های ساده می‌توان به همه ثابت کرد که انسان باید محدودیت را بپذیرد.

آیت‌الله مصباح‌‌یزدی افزود: طاغوت کسی است که حد و مرز برای خود نمی‌شناسد و در قرآن طاغوت‌ها مذمت شده‌اند، ما باید این را به افراد در یک محیط توأم با ملایمت و استدلال بگوییم که که در زندگی باید مقرراتی وجود داشته باشد و این مساله را باید جا انداخت و این نخستین اصل تربیت فرزندان است، هیچ کس اصل مقررات را رد نمی‌کند و حتی در فرهنگ غربی هم در حوزه آزادی، مقررات وجود دارد تا آزادی فردی، آزادی دیگران را محدود نکند.

وی ادامه داد: هیچکس آنچه را که موجب اذیت انسان می‌شود را هدف قرار نمی‌دهد، اما گاهی برای رسیدن به یک لذت قوی‌تر، باید کمی زحمت را تحمل کرد و این یک پایه برای مقررات است. به راحتی می‌توان این مطلب را با مثال‌های ساده به دیگر فهماند؛ باید به فرزندان خودمان بگوییم که اگر بعد از دنیا، عالم دیگری باشد، آیا نباید کاری کنیم که در آن عالم سختی نکشیم، آیا لذت این دنیا به سختی آن عالم می‌ارزد؟ طرح این سؤال باعث می‌شود که انسان تحقیق کند و به این نتیجه برسد که نباید تنها به فکر لذت دنیا باشد و باید لذت اخروی را هم در نظر بگیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به عاقبت انسان‌ها اظهار کرد: کسی که فقط دنبال لذت در دنیا باشد، براساس قرآن در دوزخ قرار می‌گیرد، اما کسی که جلوی طغیان هوای نفس خود را بگیرد و براساس آن عمل نکند، به بهشت خواهد رفت. اساس تعلیم و تربیت یاد دادن این اصول بدیهی به کودکانمان است و باید با آن‌ها به صورت منطقی و نه آمرانه بحث کنیم، ما نمی‌گوییم که انسان نباید لذت ببرد، اما لذت منحصر به یک لذت آنی نیست، بلکه شاید لذت‌هایی باشد که هزاران سال طول بکشد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcd9s0s.yt0ns6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما