سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : 28761
مدیر طرح کتاب‌شناسی جامع حکومت اسلامی:

40 درصد کتاب‌های برتر پژوهش حکومت اسلامی به صورت نرم افزار ارائه خواهد شد

قم نيوز : قم نیوز: مدیر طرح کتاب‌شناسی جامع حکومت اسلامی گفت: 30 تا 40 درصد اطلاعات کتاب‌های پژوهشی مرتبط با حکومت اسلامی را به نرم افزار کتاب‌شناسی جامع حکومت اسلامی اضافه خواهیم کرد.
40 درصد کتاب‌های برتر پژوهش حکومت اسلامی به صورت نرم افزار ارائه خواهد شد
به گزارش قم نیوز ، بهروز همایی در مراسم رونمایی از فاز اول کتاب‌شناسی حکومت اسلامی که ظهر امروز در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، اظهار کرد: برای طرح کتاب‌شناسی حکومت اسلامی حمایت‌های مناسبی انجام شده است و امیدواریم این حمایت‌ها در آینده نیز ادامه پیدا کند.
 
وی با بیان اینکه کتاب‌شناسی حکومت اسلامی در سال 92 آغاز شده و کتاب‌شناسی منابع نیاز اصلی برای پژوهش‌هاست، تصریح کرد: اهمیت کتاب‌شناسی به میزانی است که با نبود آن نمی‌توانیم در عرصه پژوهش اقدامات مناسبی انجام دهیم.
 
مدیر طرح کتاب‌شناسی جامع حکومت اسلامی گفت: نقاط ضعف‌هایی در کتاب‌شناسی جامعه اسلامی داریم، مراکز بسیاری در بخش‌های مختلف علوم سیاسی فعالیت دارند اما به علت اینکه به درستی انتشار آثار خود را اطلاع‌رسانی نمی‌کنند، نسبت به آثاری که جدید به انتشار می‌رسد خبری نداریم.
 
وی با اشاره به اینکه برخی از موارد پژوهش در حکومت اسلامی به صورت تکراری مطرح می‌شود بیان کرد: این موضوع مشکلاتی را در زمینه پژوهش در حکومت اسلامی به وجود خواهد آورد در صورتی که میراثی که در دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مراکز پژوهشی به دست آمده است باید به مردم و کشورهای دیگر معرفی شود تا از انجام پژوهش‌های تکراری جلوگیری شود.
 
همایی یادآور شد: با توجه به کتاب‌شناسی جامع می‌توانیم خلأهای موجود در زمینه پژوهش‌های حکومت اسلامی را شناسایی و آن‌ها را به پژوهشگران معرفی کنیم، تا کنون نیز کتاب‌شناسی‌هایی انجام شده اما بالای 80 درصد منابع معرفی شده در آن‌ها کتاب بوده و از جامعیت خاصی برخوردار نبوده است.
 
وی تصریح کرد: کتاب‌شناسی‌های قبلی منابع جامع نداشت و اطلاعاتی که بیان شده بود مفصل نبود که بتواند نیاز محقق را تامین کند.
 
همایی خاطرنشان کرد: امروزه منابع چاپی جایگاه خود را به منابع اینترنتی می‌دهند به همین علت نیاز داشتیم پایگاه اینترنتی را ایجاد کنیم که افراد اطلاعات را به راحتی در دسترس داشته باشند و اینکه امروزه این پایگاه به سه زبان مجهز شده است می‌تواند توسط افراد بسیاری مورد استفاده قرار داده شود.
 
مدیر طرح کتاب‌شناسی جامع حکومت اسلامی بر حرکت در خط نظام‌های موضوعی تعریف شده توسط حکومت اسلامی تاکید کرد و افزود: اصطلاحات تخصصی منبعی در تهیه فاز اول کتاب‌شناسی حکومت اسلامی مورد توجه قرار داده شد و برای اینکه بدانیم چه مراکزی در مباحث حکومت اسلامی‌فعالیت دارند به صورت مستقیم در نهاد و بخش‌های علمی مختلف کشور حضور پیدا کردیم.
 
وی از همکاری بیش از 200 مرکز حوزوی و دانشگاهی در طرح مذکور خبر داد و  گفت: ضرورت، اهداف، وظایف، آزادی در اسلام، عدالت، اسلام سیاسی و بسیاری از موضوع‌های دیگر در این کتاب‌شناسی مورد توجه قرار داده شده و 30 تا 40 درصد اطلاعات کتاب‌ها را به این نرم افزار اضافه خواهیم کرد تا بتوانیم این منابع را در میان مردم کشورهای اسلامی گسترش دهیم.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcdf50x.yt0j96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما