شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : 15161
معاون بهره‌برداری آبفای استان قم:

میانگین بارندگی در قم یک پنجم متوسط جهان

قم نيوز : قم نیوز: معاون بهره‌برداری آبفای استان قم میانگین بارندگی در استان قم را یک پنجم متوسط جهانی دانست و گفت: در حال حاضر تنها راه برای مقابله با مشکلات ناشی از کم آبی، صرفه‌جویی است.
میانگین بارندگی در قم یک پنجم متوسط جهان
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهدی نظرزاده امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهرکهک با اشاره به اهمیت موضوع آب برای زندگی انسان‌ها گفت: آیات و روایاتی زیادی  در اسلام وجود دارد که بر توجه به ارزش آب و شکرگذاری این نعمت عظیم الهی تاکید دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از جنگ‌ها در دنیا بر سر آب بوده است، اظهار داشت: اهمیت این موضوع سبب شده است در 20 سال اخیری روزی را به نام روز جهانی آب نام‌گذاری کنند که متأسفانه این روز در ایران با دوم فروردین مصادف شده است که معمولاً از آن غفلت می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه تمام کشورهای جهان برای حل مشکلات آب تلاش می‌کنند، یادآور شد: با توجه به بحران آب در جهان از سال 2005 تا 2015 میلادی را به عنوان «دهه بین‌المللی  آب برای زندگی» نام نهادند و برای هر سال نامی مشخص انتخاب کردند که برنامه‌ها و مراسمی نیز در این زمینه برگزار می‌شود تا راهکارهای مقابله با بحران و چالش آب در جهان بررسی شود.

وی با بیان اینکه در ایران نیز هفته اول تیرماه به عنوان هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نام‌گذاری شده است، تاکید کرد: تمام این موارد نشان می‌دهد که وضعیت آب در ایران و جهان به دلیل محدودیت منابع، بحرانی است.

نظرزاده در ادامه به وضعیت بارندگی در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: متوسط بارندگی در دنیا 850 میلی متر، در ایران 250 میلی متر و در قم نیز این میزان یک پنجم متوسط جهانی یعنی تنها 162 میلی متر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات تأمین آب برای شهر کهک اشاره کرد و ابراز داشت: با کاهش بارندگی‌ها، افزایش برداشت و پایین رفتن سطح آب، آبدهی دو چاه اصلی تأمین کننده نیاز شهر کهک امسال نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.
 
 نوبت‌بندی آب مورد رضایت آبفا نیست
معاون بهره‌برداری آبفای استان افزود: به همین دلیل با وجود تلاش‌های صورت گرفته نتوانستیم  آب را به صورت دائم در اختیار مردم این شهر قرار دهیم و با اجازه مسئولان در هفته‌های اخیر نسبت به نوبت‌بندی آب اقدام کردیم.

وی تاکید کرد: البته این موضوع مورد رضایت شرکت آب و فاضلاب استان نیست اما چاره‌ای جز این راه وجود ندارد زیرا در حال حاضر منبع جدیدی برای تأمین آب شهر کهک نداریم.

نظرزاده افزود: با اینکه دو چاه جدید حفر کردیم اما این چاه‌ها نیز خشک بود و هنوز تأمین آب شهر کهک با مشکل روبه‌رو است.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تأمین آب شهر کهک و روستاهای اطراف از پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم گفت: امیدواریم هر چه زودتر این امر تحقق یابد و مشکلات آب این شهر برطرف شود.

معاون بهره‌برداری آبفای استان با بیان اینکه در حال حاضر تنها راه برای مقابله با مشکلات ناشی از کم آبی صرفه‌جویی است، خاطرنشان کرد: بخشی از این کار برعهده شرکت آب و فاضلاب است که در حدود یک سال گذشته با نشت یابی، جلوگیری از سرریز مخازن، رفع سریع ضایعات و... در این زمینه گام برداشته است.

وی در ادامه نقش مردم را در صرفه‌جویی در مصرف و پرهیز از اسراف بسیار مهم دانست و با اشاره به آیات و روایات در خصوص نکوهش اسراف اظهار داشت: همان‌گونه که بارها تاکید شده است صرفه‌جویی مصرف نکردن نیست بلکه استفاده درست و پرهیز از اسراف است.

نظرزاده با تاکید بر اینکه مردم می‌توانند با مدیریت مصرف، شرکت آب و فاضلاب را در تأمین آب کمک زیادی کنند، تصریح کرد: مردم می‌توانند در مواردی مانند وضوگرفتن، مسواک زدن، شستشوی ظروف و لباس، پرهیز از شستشوی حیاط منازل و ماشین‌ها با استفاده از آب شبکه شرب، رعایت صرفه‌جویی را بکنند.

وی در پایان از صبر و حوصله مردم کهک قدردانی کرد و گفت: در طول یک سال گذشته که شرکت آب و فاضلاب استان وظیفه تأمین آب این شهر را بر عهده گرفته مردم همکاری خوبی داشته‌اند و امیدواریم در آینده نیز ما را یاری رسانند تا بر مشکلات ناشی از کم آبی فائق آییم.


انتهای پیام/122
َ
https://qomnews.ir/vdcdff0f.yt0k96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما