?>?> شاخص ۱۲ درصدي بيكاري قم از ميانگين كشوري هم پيشي گرفتبايد با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت | قم نیوز
شنبه ۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : 37491
قم نيوز گزارش مي‌دهد

شاخص ۱۲ درصدي بيكاري قم از ميانگين كشوري هم پيشي گرفت/بايد با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت

قم نيوز : قم نیوز: توسعه اقتصادی، گشایش اقتصادی، رفاه عمومی و واژگانی از این قبیل آن زمان معنا پیدا می‌کند که جامعه در امور اقتصادی و تولید درون‌زا دخیل باشند. ارتباط ناگسستنی توان و نیروی کار با پیشرفت و توسعه اقتصادی نکته‌ای است که در جوامع موردتوجه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی است.
شاخص ۱۲ درصدي بيكاري قم از ميانگين كشوري هم پيشي گرفت/بايد با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت
به گزارش قم نیوز، توسعه اقتصادی، گشایش اقتصادی، رفاه عمومی و واژگانی از این قبیل آن زمان معنا پیدا می‌کند که جامعه در امور اقتصادی و تولید درون‌زا دخیل باشند. ارتباط ناگسستنی توان و نیروی کار با پیشرفت و توسعه اقتصادی نکته‌ای است که در جوامع موردتوجه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی است.

در این میان اما آنچه می‌تواند چوب لای چرخ این توسعه باشد بیکاری است. بیکاری در سنین مختلف جامعه می‌تواند عواقب و عوارضی ویژه داشته باشد که حداقل و کمترین آن کاهش درآمد، وابستگی به منابع دولتی و... است.

استان قم نیز با بیش از ۱ میلیون جمعیت باوجود وسعت جغرافیایی کوچکش اما ازین قاعده مستثنا نیست، نصراله بازوند مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم با اشاره به سند توسعه ۵ ساله استان قم در سال ۹۰ می‌گوید: در سند توسعه ۵ ساله سال ۹۰ استان قم، نرخ رشد ۸ درصدی پیش‌بینی‌شده بود. بر اساس این سند باید هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در استان قم سرمایه‌گذاری و ۸۲ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شد.

به گفته وی، بر اساس این سند باید هرسال ۱۶ هزار شغل در استان قم ایجاد می‌شد، طبق پیش‌بینی سند توسعه باید ۳۶۹ هزار نفر جمعیت فعال استان قم در سال ۸۹ به ۴۱۲ هزار نفر در سال ۹۴ می‌رسید که این اتفاق نیفتاده است.

بازوند بابیان اینکه شاخص بیکاری استان قم به ۱۲ درصد رسیده و از میانگین کشوری که ۹/۱۰ درصد است پیشی گرفته که این اتفاق برای اولین بار امسال رخ‌داده است تصریح می‌کند: آمار بیکاری در سال ۸۹ در استان قم ۳۸ هزار نفر بوده است، بر اساس سند توسعه ۵ ساله باید این آمار در سال ۹۴ به ۳۳ هزار نفر می‌رسید که در این زمینه هم سند توسعه موفق نبود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم افزود: در سال ۱۳۹۰ نرخ بیکاری کشور ۱۲ درصد و نرخ بیکاری استان قم ۸/۹ درصد و سهم مشارکت مردم هم در این سال در کشور ۳۸ درصد و در استان قم ۳۲ درصد بوده است.

به گفته بازوند، با شروع احداث ساخت پروژه مسکن مهر در سال ۹۱ نرخ بیکاری در یک سال کاهش پیدا کرد و به ۷/۷ درصد رسید و در سال بعد دوباره به ۲/۹ درصد افزایش پیدا کرد که نشان‌دهنده این مطلب بود که اشتغال ایجادشده، واقعی نبوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم با اشاره به اینکه نرخ مشارکت مردم قم به ۳۷ درصد رسیده است، افزود: یکی از دلایل این مسئله افزایش اشتغال خانم‌ها است که به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است.

وی عنوان کرد: در ۸ ماه امسال ۱۱ هزار و ۱۴۱ نفر برای کار به بنگاه‌های کاریابی مراجعه کرده‌اند. بر اساس آمار اداره کل کار و رفاه اجتماعی از تعداد بیکارانی که برای دریافت کار به بنگاه‌های کاریابی مراجعه کرده‌اند حدود ۵۰ درصد مشغول به کارشده‌اند، حدود ۸۰ درصد افرادی که مهارت فنی و حرفه‌ای داشته‌اند موفق به اشتغال شده‌اند اما از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۶۸ درصد کاری پیدا نکرده‌اند.

بازوند با ابراز اینکه یکی از بانک‌هایی که منابع گسترده‌ای دارند بانک‌های استان قم هستند، افزود: ۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان از استان قم به استان‌های دیگر تسهیلات ارائه‌شده است که اگر این میزان در خود استان قم استفاده می‌شد ۴۰ هزارتا ۵۰ هزار شغل ایجاد می‌شد.

در این میان اما آنچه طی سال‌های اخیر به‌عنوان اقتصاد مقاومتی برای رهایی از سیل مشکلات معیشتی و اقتصادی و کشور عنوان می‌شود نیز موضوع اشتغال را شامل می‌شود.

در این راستا حجت‌الاسلام محمود عیسوی عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم نیز اجرای کامل اقتصاد مقاومتی، را راهکار اصلی حل معضل بیکاری در سطح جامعه به‌ویژه میان نسل جوان می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر درصد قابل‌توجهی از جوانان به‌ویژه تحصیل‌کردگان دانشگاهی دچار مشکل بیکاری هستند که این مسئله به‌هیچ‌وجه زیبنده کشور ما نیست.

وی با اشاره به تأکید همیشگی رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد درون‌زا و متکی به توانایی‌های داخل گفت: همه باید تلاش کنیم تا با تقویت اقتصاد ملی زمینه و بستر لازم برای حل مشکلات اقتصادی ازجمله مسئله بیکاری فراهم شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اهمیت نقش دولت و مجلس می‌افزاید: همدلی و هم‌زبانی میان دولت و ملت و عزم جدی قوای سه‌گانه در سایه یک برنامه‌ریزی اصولی و منسجم رمز عبور از مشکلات فعلی است که در رأس این مشکلات باید به تداوم وضع رکود اقتصادی اشاره کرد.

وی بابیان اینکه نقش دولت در عرصه اقتصاد از نگاه آموزه‌های اسلامی حمایت از مردم و بخش خصوصی و نظارت و جهت‌دهی به درست به فعالیت‌های اقتصادی جامعه است، ادامه می‌دهد: ایجاد فضای رقابتی متوازن و مقابله با انحصارگری، نظارت، کنترل و تنظیم بازار، ایجاد فضای کسب‌وکار امن برای مردم و فعالیت بهتر بخش خصوصی، همچنین توجه ویژه به تولید داخلی ازجمله اصلی‌ترین رسالت‌های دولت در اقتصاد اسلامی است.

این اقتصاددان حوزوی خاطرنشان می‌کند: بی‌شک مهار موج بیکاری و تلاش در مسیر اشتغال‌زایی به‌خصوص برای فارغ‌التحصیلان بیکار با محوریت اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر است که این مهم نیز در سایه برنامه‌ریزی درست و اجرای مناسب این برنامه‌ها با استفاده از همه ظرفیت‌های داخل قابل تحقق است.

حالا باگذشت یک دهه از نخستین باری که رهبر معظم انقلاب مسئله اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند اما، گویا تنها راه چاره برای حل مشکلات پیش روی اقتصاد با تحقق اقتصاد مقاومتی ممکن است. رهبر معظم انقلاب نوروز امسال همچون سال‌های اخیر با تأکید بر مسئله مهم اقتصاد مقاومتی در جمع زائران حرم رضوی فرمودند:" در مسئلهٔ اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئلهٔ تولید داخلی است؛ مسئلهٔ ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئلهٔ تحرک و رونق اقتصادی و مقابلهٔ با رکود است؛ این‌ها مسائل مبتلابه مردم است؛ این‌ها چیزهایی است که مردم آن‌ها را حس می‌کنند و مطالبه می‌کنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان می‌دهد که این مطالبات مردم و این خواسته‌های مردم بجا و به مورد است.

اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئلهٔ بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همهٔ این‌ها در مجموعهٔ مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده‌شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همهٔ این‌ها است. می‌شود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ می‌شود به جنگ رکود رفت؛ می‌شود گرانی را مهار کرد؛ می‌شود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد؛ می‌شود فرصت‌های بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصت‌ها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد."

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcdfo0s.yt05n6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما