دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : 25728

رمضان، ماه قرآن در آشیانه اهل بیت(ع)

قم نيوز : قم نیوز: مردم قم در ماه خیر و برکت، یک ماه در اردوی خودسازی و تکامل به سر بردند، یک ماه تمرین بندگی و تلاش برای بهترین شدن از عمده فعالیت‌های مردم در ماه مبارک رمضان بود.
رمضان، ماه قرآن در آشیانه اهل بیت(ع)
به گزارش قم نیوز، زمزمه‌های رفتن ماه رمضان ماه رحمت واسعه خداوندی به گوش می‌رسد و همزمان صدای ناغوس قافله شوال در شهر طنین انداز شده است.

مردم قم در ماه خیر و برکت، یک ماه در اردوی خودسازی و تکامل به سر بردند، یک ماه تمرین بندگی و تلاش برای بهترین شدن از عمده فعالیت‌های مردم در ماه مبارک رمضان بود، در این ماه برخی از مردم سه بار ختم قرآن داشتند و روزانه سه بار از مراسم جز خوانی حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) استفاده می‌کردند که در هر دوره افراد زیادی در این مراسم معنوی شرکت می‌کردند.

ترتیل خوانی ویژه نوجوانان که قبل از ظهر برگزار می‌شد در کنار دو ترتیل خوانی دیگر، با استقبال بی نظیر مردم روبه روشد، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برای زائران خارجی نیز مراسم‌هایی به زبان‌های اردو، عربی و انگلیسی برگزار می‌شد.

مردم قم به رسم دیرینه و همه ساله خود سحرهای ماه مبارک را در کنار مضجع منور عمه سادات(س) به سر می‌بردند و نماز صبح حرم را با شکوهی خاص برگزار می‌کردند.

آیین افطاری دادن یکی از مهم‌ترین سنت‌های دیرینه مردم قم است که با جدیت تمام در ماه مبارک رمضان به آن اهتمام ورزیدند، البته در ماه مبارک رمضان نیز روزانه ۳۰۰۰ نفر بر سفره احسان و کرم عمه سادات میهمان شدند، روزی خوردن از سفره کریمانه بانوی مهربانی‌ها از جمله آرزوی های بزرگ مردم است و چه سعادتمند بودند افرادی که یک باره با گرفتن فیش افطاری حرم مطهر شگفت زده می‌شدند و اشک شوق از دیدگانشان جاری می‌شد.

در ماه مبارک رمضان ادارات و نهادهای استانی نیز با تاسی به سنت حسنه مولای متقیان علی(ع) در یاری رساندن به مظلومان و نیازمندان جامعه تمام تلاش خود را به کار بردند، در این میان سازمان بهزیستی استان قم درکنار کمیته امداد امام خمینی(ره) و هلال احمر تلاش و کوشش چشمگیری داشتند.

مردم قم در این ماه خیر و رحمت با تمام توان خود برای یاری رساندن به محرومان تلاش و کوشش کردند و نمونه‌های عینی آن را در جشن نیمه رمضان که با تاسی به احسان و کرم امام حسن(ع) در زدودن فقر و غم از چهره هم نوعان خود تلاش زیادی کردند، در شب‌های قدر نیز به ویژه در شب ۲۱ رمضان مردم در تا سحر در میدان آستانه و در کنار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(س) بیتوته کردند و در یاری رساندن به نیازمندان آستان از هم گوی سبقت ربودند.

شب‌های قدر، شب‌های راز و نیاز در قم حال و هوایی خاص داشت، مناجات دعای روحبش افتتاح در حرم ملکوتی کریمه اهل بیت(س)، زمزمه فرازهای جوشن کبیر در مسجد مقدس جمکران و حضور پررنگ مردم تمام مساجد شهر حکایت از جریان داشتن روح بندگی و عبد بودن در سلول‌های شهر داشت.

مردم قم هر سحر با زمزمه دعای روحبش سحر و مناجات ابوحمزه ثمالی عطر بهشت را استشمام کردند و سعی کردند که از ثانیه ثانیه‌های این ماه برای بهره مندی از دریای رحمت الهی بهره ببرند.

روز قدس نیز امسال حال و هوایی دیدنی در شهر قم داشت، مردم استان با زبان روزه در گرمای طاقت فرسای قم در پاسخ به ندای مظلومانه مردم غزه و فلسطین درراهپیمایی با شکوه روز قدس حضور داشتند، مردم در این روز هم گام با مراجع و مسئولان استانی با تاسی از مولای ماه رمضان از مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین حمایت کردند.

ماه رمضان کم کم تمام می‌شود و هلال شوال خود را برای نمایان شدن آماده می‌کند و مردم قم اندوهگین از ماه رمضان خداحافظی می‌کنند و خود را برای پاداش گرفتن از خداوند در روز عید فطر آماده می‌کنند.

قم این روزها حال و هوای عجیبی دارد، انگار مردم نمی‌خواهند از ماه مهربانی جدا شوند، انگار یک ماه در اردو به سر بردن برای مردم مقدس است و هرچه زمان می‌گذرد و به شوال نزدیک می‌شویم مردم قم خود عهد می‌بندند که این اردوی یک ماه را تا سال بعد بایگانی نکنند، بلکه بتوانند با یادآوری فیوضات این ماه، تلاش کنند تا سال بعد بهره بیشتری از ماه رمضان کسب کنند.

گروه استهلال برای روئیت هلال شوال آماده شده و کار گروه نیز آغاز شده است، انگار هلال ماه شوال آماده است تا رخ از پرده بگیرد و مردم را شادمان کند، گرچه وداع با ماه رمضان سخت و دلگیر است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcdj50x.yt0kx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما