سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 52638
منبع : خبرگزاری فارس
با حضور ائمه جماعات و اعضای هیئت امنا و پایگاه‌های بسیج مساجد

همایش «مسجد، قرارگاه مدیریت فرهنگی جامعه اسلامی» در قم برگزار شد

قم نيوز : قم نیوز: همایش مسجد، قرارگاه مدیریت فرهنگی جامعه اسلامی دوشنبه شب با حضور ائمه جماعات و اعضای هیئت امنا و پایگاه‌های بسیج مساجد استان قم و همچنین جمعی از مسؤولان استانی در قم برگزار شد.
همایش «مسجد، قرارگاه مدیریت فرهنگی جامعه اسلامی» در قم برگزار شد
همایش «مسجد، قرارگاه مدیریت فرهنگی جامعه اسلامی» در قم برگزار شد
به گزارش قم نیوز، همایش «مسجد، قرارگاه مدیریت جامعه اسلامی» به مناسبت روز جهانی مسجد و با حضور ائمه جمعه و جماعات، رؤسای هیئت امنای مساجد، فرماندهان حوزه‌ها و پایگاه‌های بسیج و مسؤولان استان قم دوشنبه شب در تالار همایش بین‌المللی شهرداری قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام رسولی، امام جماعت مسجد ائمه اطهار(ع) که به مدت 9 ماه است امامت جماعت این مسجد را برعهده دارد در ابتدای این برنامه اظهار کرد: همراه کردن کانون‌ها فرهنگی و پایگاه‌های بسیج و مردم در یک مسجد با هم کمی دشوار است ولی با برنامه‌ریزی صورت‌پذیر است

وی افزود: در ابتدا برای همراه کردن مردم باید سعی شود به مردم تفهیم شود که بسیج و مجموعه فرهنگی مساجد آمده‌اند تا مردم را با خود همراه کنند و خدمتی به آنان ارائه دهند.

امام جماعت مسجد ائمه اطهار افزود: در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی کارهای متعددی در قرارگاه فرهنگی مسجد ائمه اطهار(ع) قم انجام شده که از جمله آن شناسایی فرزندان طلاق است، فرزندان طلاق بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند و باید تلاش شود پیش از اینکه این افراد دچار آسیب‌های اجتماعی شوند جذب مسجد و راه درست شوند.

حجت‌الاسلام رسولی ادامه داد: مشاوره ازدواج، مشاوره تحصیلی و مشاوره خانوادگی از دیگر خدماتی است که قرارگاه فرهنگی این مسجد به مردم ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای جذب مردم و به ویژه جوانان به سمت مساجد وجود دارد گفت: یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها در این راستا این است که جوانان و کودکان در انجام امور مساجد دخیل شوند و به آنان مسؤولیت داده شود، این طرح از طرح کمد جوایز برای کودکان و نوجوانانی که در مسجد حضور می‌یابند نیز بهتر است چرا که با اتمام جوایز کمد، نوجوانان و کودکان رغبت خود برای حضور در مسجد را از دست می‌دهند ولی اگر به آنان مسؤولیت داده شود آنان همواره دغدغه‌مند خواهند بود و با اشتیاق بیشتری در مسجد حضور می‌یابند.

این کارشناس مسائل دینی اضافه کرد: اکنون بسیاری از امور مسجد ائمه اطهار(ع) توسط نوجوانان می‌چرخد و در طرح تابستانه نیز حدود پنجاه نفر از آنان کودکان و نوجوانان ثبت‌نام کرده‌اند که این ظرفیت خوبی است.

حجت‌الاسلام رسولی ادامه داد: موفقیت قرارگاه فرهنگی این مسجد سبب شده است تا در چند روز آینده کمیته خواهران نیز فعالیت‌های خود را به صورت گسترده‌ آغاز کند.

وی از شناسایی، کمک و حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت منطقه‌ای که مسجد ائمه اطهار(ع) در آن واقع شده است خبر داد و افزود: اگر دغدغه حل معضلات وجود داشته باشد و این مورد توجه قرار گیرد که فردا را باید خود برای فرزندانمان بسازیم بسیاری از مشکلات در مساجد از بین می‌رود و تفاوت سلایق سبب توقف فعالیت‌های فرهنگی و بصیرتی در مساجد نمی‌شود، در مسجد ائمه اطهار نیز سلایق مختلفی وجود دارد ولی همه در کنار هم و با مشورت هم فعالیت می‌کنند برای رسیدن به هدف یکسان.

 

*کارشناس مسائل دینی: مسجدداری نیاز به برنامه دقیق دارد

حجت‌الاسلام سیدمحمد جعفرنژاد، امام جماعت مسجد امام صادق(ع) قم نیز در ادامه این برنامه با بیان اینکه مسجد جایگاه سیاسی_ دینی مهمی دارد که برای رشد جایگاه و افزایش تأثیرگذاری آن در جامعه باید نقشه راه طراحی شود اظهار کرد:  در قرارگاه فرهنگی مسجد امام صادق(ع) واقع در منطقه فرهنگیان فعالیت‌های مختلف فرهنگی و سیاسی بر اساس برنامه‌ای از پیش طراحی شده صورت می‌گیرد که با موفقیت‌های متعددی همراه بوده است.

وی افزود: مسجد نقش اساسی در نظام حکومت دینی دارد، اساس فعالیت‌های پیامبر اسلام(ص) نیز در مسجد صورت می‌گرفت.

این کارشناس مسائل دینی تلاش در راستای گسترش فهم دقیق، تهذیب، اخلاق‎محوری و تعمیق بصیرت را از مهم‌تریم وظایف قرارگاه‌های فرهنگی مساجد دانست و گفت: آسیب‌هایی که همواره گریبانگیر جامعه اسلامی شده و مسلمانان را گرفتار کرده‌ است نداشتن بصیرت و آگاهی سیاسی لازم بوده است.

حجت‌الاسلام جعفرنژاد عنوان کرد: امام خامنه‌ای فرموده‌اند:« مسجدداری همانند مرزداری است، شجاعت نمی‌خواهد ولی بصیرت و تحلیل دقیق سیاسی می‌خواهد»؛ مسجد نمونه مسجدی است که همه ارکان آن با هم یکدست باشند و با هم پیش روند.

وی ادامه داد: دین اسلام و معارف دینی دربردارنده شیوه‌های تأمین صحیح تمام نیازهای انسان و جامعه در همه زمینه‌ها است و مسجد به عنوان نخستین پایگاه شکل‌گیری حکومت اسلامی، سنگ بنای نخستین پاسخگویی به این نیازها است.

در ادامه این برنامه پیام آیت‌الله حسین نوری همدانی، مرجع تقلید شیعیان درباره قرارگاه مدیریت جامعه اسلامی توسط حجت‌الاسلام عیسوی معاون سارمان بسیج مساجد و اماکن متبرکه خوانده شده که تأکید بر تقویت سنگر‌های مساجد و نماز جمعه و همچنین تأکید بر ضرورت تبدیل مساجد به مراکز تصمیم‌گیری درباره امور مختلف جامعه اسلامی خطوط اصلی این پیام بود.

در بخش پایانی این برنامه از تعدادی از امامان جماعت، اعضای هیئت امنا و فرماندهان پایگاه‌های برتر مساجد قم از جمله حجت‌الاسلام سیدمحمد جعفرنژاد امام جماعت مسجد امام جعفر صادق(ع)، حجت‌الاسلام سید محمدمهدی میرپور امام جماعت مسجد زینبیه(س)، محمد قاسمی رییس هیئت امنای مسجد امام رضا(ع) کهک، علی جباری خادم مسجد پیامبر اعظم(ص) روستای علی‌آباد، سید روح‌الله سیدحقی فرمانده پایگاه مقاومت بسیج امام صادق(ع)، سرگرد محمدجواد کهندانی فرمانده حوزه مقاومت بسیج امام سجاد(ع) تجلیل شد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdj90k.yt0xs6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما